SFB51318 Digitale medier (Høst 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Lin Prøitz
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
-
har god teoretisk og praktisk kunnskap om bruk av digitale medier og plattformer og deres funksjon i kommunikasjon i ulike situasjoner og virksomheter.
-
har kunnskap om digitale strategier og markedsføring på og med digitale medier
-
har kunnskap om redigering og vurdering av innhold på nettsteder og i sosiale medier
-
har grunnleggende kunnskaper om datasikkerhet
Ferdigheter
-
har ferdigheter i redigering av nettsteder og sosiale medier
-
behersker grunnleggende prinsipper og teknikker i å bygge digitale strategier
-
behersker grunnleggende ferdigheter for å lage digital innholdsmarkedsføring for virksomheter
-
kan utvikle og endre innhold for nettsteder, blogger og sosiale medier for konkrete virksomheter
-
er i stand til å identifisere og forebygge sikkerhetstrusler
Generell kompetanse
-
har generell kompetanse i bruk av ulike digitale verktøy
-
har generell kompetanse i å bygge digitale strategier
Innhold
Studentene lærer grunnleggende prinsipper og teknikker i digitale strategier og i digital markedsføring. De lærer å lage og redigere innhold på digitale plattformer og å kunne bruke nett og digitale plattformer strategisk for organisasjoner og bedrifter. De får en gjennomgang av grunnleggende datasikkerhet.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, øvelser og oppgaver. Hovedvekten legges på praktiske øvelser i grupper og individuelt.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
To innleveringer til fastsatte frister og etter nærmere retningslinjer;
-
én individuell innlevering
-
én innlevering i gruppe
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
4 timers individuell skoleeksamen.
Ingen tillatte hjelpemidler. Karakterregel: A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 15.04.2020.
-
Furu, N. (2017). Markedsføring og kommunikasjon på nett. Oslo: Cappelen Damm akademisk
-
Brønn og Ihlen (2012) Åpen eller innadvendt, Oslo: Gyldendal
-
Brataas, Kjell. (2019) Krisekommunikasjon, hva vi har lært av store katastrofer. Universitetsforlaget
-
Dalen, O. (2018) Effektiv nettskriving. Cappelen Damm akademisk (merk 2018 utgave eller nyere – viktig), kap 1-4
-
Nätt, TH. og Heide, CF. (2015). Datasikkerhet: ikke bli svindlerens neste offer. Oslo: Gyldendal
Litteraturen vil kunne suppleres med 2-3 relevante vitenskapelige artikler. Disse vil publiseres på høgskolens læringsplattform, Canvas.