SFT40515 Tysk: Språk, språkundervisning og IKT (Vår 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert undervisning med tilbud om samlinger og mulighet for veiledning ved studiested Halden
- Emneansvarlig:
- Frode Lundemo
- Undervisningsspråk:
- Tysk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er del av tysk påbyggingsstudium. Det kan inngå i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur.
Undervisningssemester
Tysk påbyggingsstudium: 2. semester (kull 2018)
Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur: 4. eller 6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til ulike innfallsporter til tyskundervisning i dagens skole.
- kunnskap om utvikling og bruk av ulike læringsressurser, framfor alt digitale.
Ferdigheter
Studenten
- har forbedra sin forståelse av skriftlige og muntlige tyskspråklige tekster (tekstforståelse) og økt sin aktive språkferdighet, slik at han/hun skriver og snakker korrekt tysk.
- kan utvikle digitale læringsressurser og bruke digitale verktøy aktivt i tyskundervisninga.
Generell kompetanse
Studenten
- har gjennom innsikt i teoretiske og praktiske aspekter et reflektert forhold til IKT i språklæring og er dermed i stand til å utvikle egne IKT-konsept for undervisningsbruk.
Innhold
Didaktikkdelen organiseres som et praktisk seminar hvor ulike undervisningskonsept og idéer diskuteres. Eksempler på bruk av digitale verktøy i språklæring legges til grunn for både teoridiskusjon og praktisk arbeid. I den grad aktive tysklærere deltar, vil det bli invitert til erfaringsutveksling. Øvelse i å skrive tyskspråklige tekster vil i hovedsak gå ut på at studentene deltar aktivt på et studiets nettsted og bruker dette som et prosess- og refleksjonsverktøy i arbeidet med emnet. I tillegg kommer muntlige og skriftlige presentasjoner av prosjektarbeidet underveis.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning er organisert som blokkseminar og nettbasert undervisning.
Arbeidsomfang
Ca. 420 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Gjennomføre et prosjektarbeid innafor tyskdidaktikk/IKT, individuelt eller som gruppeprosjekt (valgfritt).
Gjennomføringen av arbeidskravet må være godkjent før muntlig eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen (totalt ca. 40 minutter)
Studentene presenterer gjennomført prosjektarbeid i plenum for medstudenter (ca. 10 minutter). Det gjennomføres deretter en (gruppe)samtale om prosjektet og eventuelle andre temaer fra emnet. I tillegg til faglig innhold vurderes muntlig språkferdighet og presentasjonsteknikk.
Det gis individuell karakter. Karakterskala A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av:
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Undervisningsressurser gjøres tilgjengelige på emnets internettsider.