SFS11418 Komparativ politikk (Vår 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Sondre Lindahl
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Statsvitenskap årsstudium.
Del av 60 studiepoengsenhet som kan inngå i Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur.
Undervisningssemester
Statsvitenskap årsstudium: 2. semester (vår).
Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur: 2., 4. eller 6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
-
kunnskap om hvordan stater er organisert og hvordan de styres
-
kjennskap til sentrale begreper og analytiske grep for å sammenligne stater og politiske prosesser
-
kunnskap om typologisering av sosiale fenomener og politiske institusjoner, politisk utvikling og demokratisering kjønnspolitikk, politiske partier i demokratiske og ikke-demokratiske stater, statsbygging- og nasjonsbyggingsprosesser, samt faglige debatter innenfor studiet av komparativ politikk
Ferdigheter
Studenten kan
-
anvende faglig kunnskap og relevant empiri og teori for å presentere og drøfte politiske strukturer og prosesser
-
ferdigheter til å typologisere politiske og internasjonale regimer, samt politiske fenomener som terrorisme.
-
finne fram til, og anvende informasjon for å belyse en problemstilling
Generell kompetanse
Studenten har
-
evne til å utarbeide og formulere en problemstilling
-
innsikt i ulike tilnærmingsmåter og metodiske innfallsvinkler til en problemstilling
-
kompetanse innen vitenskapelig og metodisk tankegang og akademisk skriving
Innhold
Emnet gir innføring i hvordan moderne stater er organisert og hvordan de styres. Det gis en innføring i tre hovedområder: i) statsborgerskap og statsbygging i europeiske stater og stater; (ii) politisk utvikling og konflikt, med vekt på terrorisme og bekjempelse av terrorisme; (iii) politiske institusjoner og beslutningsprosesser i offentlige organer. Sentralt i emnet står følgende temaområder: en innføring i studiet av politiske regimer (eks. demokratier, illiberale, autoritære, og totalitære stater), statlige og ikke-statlige aktører, politiske partier, og politisk motivert vold.
Undervisnings- og læringsformer
Ordinære forelesninger. Gruppearbeid (minimum 2 - maks 4 studenter) med utgangspunkt i et tildelt oppgavespørsmål.
Arbeidsomfang
Ca.280 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Innlevering av problemstilling (i gruppe på minimum 2 - maks 4 studenter.)
Gruppen skal presentere problemstilling og operasjonalisering i plenum. - Skriftlig innlevering av gruppeoppgave på 5 sider..
Arbeidskrav må være godkjent før den enkelte student kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen, 4 timer. Ingen hjelpemidler tillatt. Karakterskala A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 7.12.2018
Hague, R., Harrop, M., & McCormick, J. (2016). Comparative Government and Politics. An Introduction. London: Houndmills: Palgrave. (360 s.)
Ravndal, Jacob Aasland (2018). Explaining right-wing terrorism and violence in Western Europe: Grievances, opportunities and polarisation. European Journal of Political Research, 57(4): 845–866. doi: .1111/1475-6765.12254
Østerud, Øyvind (2014) (5. utgave): Statsvitenskap - Innføring i politisk analyse. Oslo: Universitetsforlaget. (Denne boka er pensumbok for hele statsvitenskapsstudiet. Deler av boka som dekker komparativ politikk er emnelitteratur).
Rokkan, Stein (1987). Stat, nasjon, klasse. Oslo: Universitetsforlaget. (300 s.)
Jackson, R., Jarvis, L., Gunning, J., Breen-Smyth, M. (2011). Terrorism: A Critical Introduction. London: Routledge. (115s.)
Van Dongen, Teun (2010). Mapping counterterrorism: a categorisation of policies and the promise of empirically based, systematic comparisons, Critical Studies on Terrorism, vol. 3, no. 2 (2010): 227-241.