SSP20519 Spansk og latinamerikansk litteratur og multimodale tekster (Høst 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert undervisning med mulighet for begrenset veiledning på studiested Halden.
- Emneansvarlig:
- Berit Grønn
- Undervisningsspråk:
- Spansk.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Spansk påbyggingsstudium (30 studiepoeng).
Obligatorisk emne i 30-studiepoengsenhet for studenter i Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur (gjelder kull 2018 og tidligere).
Undervisningssemester
Spansk påbyggingsstudium: 1. semester (høst).
Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur: 3. eller 5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
-
har kjennskap til noen sentrale verk og tekster fra ulike litterære epoker og i spanskspråklig samtidslitteratur.
-
har kunnskap om hvordan man analyserer litterære og multimodale tekster.
-
har innsikt i litterære tradisjoner og nye litterære uttrykkformer i den spanskspråklige verden
-
har god kjennskap til relevant skjønn- og faglitteratur.
Ferdigheter
Studenten
-
kan plassere tekstene i sin historiske, kulturelle, sosiale og politiske kontekst.
-
kan anvende hensiktsmessige modeller og analyseverktøy i sin tilnærming til og tolkning av litterære og multimodale tekster.
-
kan uttrykke seg skriftlig og muntlig om tekstenes innhold, struktur og deres forskjellige virkemidler
-
kan finne og anvende relevant faglitteratur og bruke faglige begreper i tilknytning til tekstanalyse og for å drøfte ulike tolkningsmuligheter.
Generell kompetanse
Studenten
-
kan reflektere over egne analyser og fremstillinger og justere disse i samarbeid med andre studenter og i forbindelse med veiledning
-
kan videreformidle noen karakteristiske kjennetegn ved spanskspråklige litterære og multimodale tekster.
Innhold
I undervisningen belyses noen sentrale utviklingstrekk innen spanskspråklig litteratur og multimodale uttrykksformer. Studentene tilegner seg kunnskaper om litteraturhistorie, litteraturteori, litterære sjangere og multimodale teksttyper i tilknytning til arbeid med et utvalg tekster i ulike sjangere og medier. De utvikler sine ferdigheter i å analysere og kontekstualisere litterære verk (som romaner og noveller) og multimodale tekster (som billedbøker, tegneserier, grafiske romaner og videoer) ved å komme med egne bidrag som diskuteres i fellesskap og som knyttes til relevant faglitteratur. Studentene gis også anledning til å fordype seg i enkelte temaer og verk/tekster på egen hånd.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er nettbasert og foregår på spansk. Studentene kan følge forelesninger i sanntid, samtale om faglitteratur og samarbeide om tolkning- og analyseoppgaver via digitale verktøy. Deltakelse i undervisningen er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig med tekstene i tilknytning til emnet og setter seg inn i fagstoff som legges ut på læringsplattformen Canvas. Studentene anbefales å bruke digitale verktøy for å diskutere faglige spørsmål. Det forventes at studentene bidrar aktivt, blant annet som ledd i å styrke deres muntlige og skriftlige uttrykksevne, kommunikasjons- og formidlingskompetanse. Det kan tilbys inntil to frivillige samlinger (minimum fem studenter) på studiested Halden, der fagstoff bearbeides og utdypes. Dette avtales med foreleser.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen arbeidskrav knyttet til emnet.
Eksamen
Mappevurdering
Vurdering skjer på grunnlag av ei mappe med tekster som studentene skriver i løpet av semesteret. Mappa består av to oppgaver av mindre omfang (ca. 700-1000 ord) og én oppgave av større omfang (ca. 1200-2000 ord), ekslusive fotnoter, litteraturliste og eventuelle illustrasjoner.
Oppgavene skal være tekstdokumenter (1 1/2 linjeavstand), inneholde kildehenvisninger og korrekt noteapparat. Oppgavene skal leveres til avtalt tidspunkt. Studentene får individuell underveisveiledning. Nærmere informasjon om oppgavene gis i undervisninga. Ved bedømmelsen blir det tatt hensyn til tekstforståelse, selvstendighet, kunnskapsnivå og formuleringsevne.
Karakterskala A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen kan studenten levere forbedret mappe.
Ved forbedring av karakter i emnet, må studenten levere ny mappe.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 5. juli 2019.
-
Hernández, Claudia. Mediodía de Frontera. (utdrag).
-
Poniatowska, Elena: Hasta no verte Jesús Mío. (utdrag). Kapitler 1, 2 15,16, 28, 29.
-
Quiroga: “A la deriva”. https://ciudadseva.com/texto/a-la-deriva/
-
El almohadón de plumas”. http://scalar.usc.edu/works/literalia/el-amohadn-de-plumas
-
Martín Gaite: “Lo que queda enterrado”.
https://studylib.es/doc/6236034/lo-que-queda-enterrado--de-carmen-mart%C3%ADn-gaite-la-niña-se... -
Ana María Matute: “Pecado de omisión.” https://ciudadseva.com/texto/pecado-de-omision/
-
Miguel Hernández: “Nanas de la cebolla”. http://dispoetica.com/miguel-hernandez-nanas-la-cebolla/
-
Machado: Orillas del Duero. http://scalar.usc.edu/works/literalia/orillas-del-duero
-
Juan Ramón Jiménez: La primavera amarilla.
https://www.grijalvo.com/Juan_Ramon_Jimenez/Primavera_amarilla.htm -
Rubén Darío: Sonatina: https://poemario.org/sonatina-ruben-dario/
-
Tina Escaja: e-poesía. https://proyecto.w3.uvm.edu/home.htm
-
Astrid Hadad: performance/cabaret. Web: https://www.astridhadad.com/index.html
El calcetín. Vídeo: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=LCgeFWqaXJ4
El calcetín. Letra: https://www.musixmatch.com/es/letras/Astrid-Hadad/El-Calcetin -
Kingsley, Patrick: “¿‘Naciones’ o ‘nacionalidades’? La palabra que sembró la crisis en España”. (Artikkel New York Times).
https://www.nytimes.com/es/2019/03/05/espana-cataluna-constitucion/?rref=collection%2Fsectioncollection%2Fnyt-es&action=click&contentCollection=cataluna®ion=stream&module=stream_unit&version=latest&contentPlacement=2&pgtype=collection
Ett av følgende verk:
Gómez Bárcena, Juan El cielo de Lima. Madrid. Salto de Página. 2014. (Roman)
ISBN-10: 8416148031
ISBN-13: 978-8416148035
eller
Gómez Bárcena, Juan: Los que duermen. Madrid. Editorial Sexto Piso. 2019. (Novellesamling)
ISBN-10: 8417517103
ISBN-13: 978-8417517106