SSP10619 Spansk grammatikk 1 (Høst 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Nettbasert undervisning med mulighet for begrenset veiledning på studiested Halden.
Emneansvarlig:
Kristin Hagemann
Undervisningsspråk:
Spansk.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Spansk årsstudium.

Obligatorisk emne i 60-studiepoengsenhet for studenter i Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur (gjelder BSSK-kull 2018 og tidligere).

Undervisningssemester

Spansk årsstudium: 1. semester (høst).

Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur: 3. evt. 5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kjennskap til de spanske ordklassene og hvordan disse skiller seg fra de norske

  • har kunnskaper om ordenes oppbygning og bøyningsmønstre i spansk

  • har kunnskaper om språkets frasestruktur og syntaks i enkle setninger

  • har kjennskap til deler av det spanske verbalsystemet og hvordan det brukes

  • kjenner til begreper innen spansk morfologi og syntaks

Ferdigheter
Studenten kan

  • plassere ord i korrekt ordklasse og beskrive ordenes oppbygning, bøyningsmønstre og syntaktiske funksjoner i spansk

  • analysere fraser og enkle setninger

  • vurdere tekster fra et grammatisk perspektiv og identifisere konkordansfeil

  • ta i bruk begreper for å forklare anvendelsen av forskjellige verbtider i spansk

  • produsere muntlige og skriftlige tekster om spesifikke grammatiske temaer

  • lete seg frem til relevant faglitteratur og bruke den til å utvikle egne kunnskaper

Generell kompetanse
Studenten kan

  • tilegne seg lingvistisk kompetanse på en selvstendig måte og anvende den

  • tilegne seg relevant fagstoff på egen hånd eller i samarbeid med andre

  • kommunisere om grammatiske temaer

  • vedlikeholde og videreutvikle egen lingvistisk kompetanse i spansk

Innhold

Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om det grammatiske systemet i spansk. De skal lære og kunne forklare grammatiske strukturer og sentrale trekk ved språket. Studentene forbedrer evnen til å kritisk vurdere eget og andres bruk av det spanske språket. De utvikler sine kunnskaper og ferdigheter i å forstå språket i bruk og analysere språket morfologisk og syntaktisk.

Undervisnings- og læringsformer

Det legges opp til forelesninger der studentene forventes å være aktive i gjennomgang av og samtaler om fagstoffet og i utviklingen av egne og andres språklige ferdigheter og innsikt. Det legges opp til oppgaveløsning individuelt og små grupper. Undervisningsspråk vil hovedsakelig være spansk. Det forventes også at studentene setter av tid til for- og etterarbeid i forbindelse med forelesningene.

Emnets innhold vil være tilgjengelig på digital læringsplattform og gjennom nettbasert undervisning og veiledning. Det vil også være mulighet for begrenset veiledning og undervisning i Halden hvis ønskelig, og hvis antall studenter er tilstrekkelig.

Selvstudium er en viktig del av studentenes arbeid, og det forutsettes derfor at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av fagstoffet som hører med i emnet. Det forventes bl.a. at studentene selv danner kollokviegrupper, og at de arbeider selvstendig med autentiske tekster, for eksempel leser spanskspråklige aviser og ser spanskspråklige programmer på tv eller Internett.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Én individuell skriftlig oppgave skal leveres til fastsatt frist.

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, 4 timer.

Tillatt hjelpemiddel: spansk-spansk ordbok. Karakterskala A - F.

Skriftlig eksamen avvikles som digital eksamen.

Som hovedregel avholdes skriftlig eksamen på campus. Det kan søkes på særskilt skjema om å få avlegge skriftlig eksamen på et annet godkjent sted, dersom blant annet tidsforskjell og mulighet for nødvendig kommunikasjon med eksternt eksamenssted tillater dette.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres av studentene hvert semester, og evalueringen behandles i avdelingens utvalg for studiekvalitet.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 17. februar 2019.

Leonardo Gómez Torrego (siste utg. 2011) Gramática didactica del español, Editorial SM, Madrid. ISBN: 978-84-675-4135-9

Leonardo Gómez Torrego (siste utg. 2011) Análisis sintáctico, Ediciones SM, Madrid.: ISBN:978-84-675-4134-2

Maximino J. Ruiz Rufino og Berit Grønn (2014): Gustar og andre spanske verbmysterier. Bergen: Fagbokforlaget, ISBN 978-82-321-0155-9

Maximino J. Ruiz Rufino & Berit Grønn (2013): Ñ og andre lyd- og ordmysterier. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN13: 9788232101535

Anbefalt tilleggslitteratur

Edición revisada y ampliada R. Alonso, A. Castañeda, P. Martínez, L. Miquel, J. Ortega, J. Plácido (2011): Gramática básica del estudiante de español. ISBN 9788484437260 (for repetisjon)

Chiquito, Ana Beatriz (2017): Spansk referansegrammatikk. Moderne språkbruk i Spania og Latin-Amerika. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN: 9788245019902

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:55:15