SFS10814 Politikk og miljø (Høst 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Harald Borgebund
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgfritt emne i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur (180 studiepoeng).

Undervisningssemester

4. eller 6. semester (vår), (etter fullført fordypningsenhet i enten tysk, engelsk eller statsvitenskap).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studentene har

  • kjennskap til den politiske tenkningen om mennesket og dets forhold til naturen.

  • kunnskap om forholdet mellom politikk og miljø slik det har vært beskrevet av antikkens filosofer, opplysningstidens politiske tenkere og moderne rational choice-teori.

  • kjennskap til økologisk tenkning, og de miljøutfordringer mennesket står overfor.

Ferdigheter
Studentene kan

  • se hvilke grunnleggende miljøutfordringer mennesker står overfor, og hvordan man kan tenke teoretisk om politiske løsninger på disse utfordringene.

Generell kompetanse
Emnet bidrar til å bygge en strengt analytisk kompetanse, studentene får en bred innføring i viktige samfunnsspørsmål og en introduksjon til generell filosofisk tenking.

Innhold

Emnet gir en innføring i de grunnleggende utfordringene forbundet med politisk tenkning og miljøspørsmål. Emnet starter med en gjennomgang av hvordan klassiske politiske filosofer har forholdt seg til miljøet, og beveger seg gradvis mot nyere tenkning om forholdet mellom politikk og miljø. Emnet dekker et bredt spekter av tilnærminger, fra dypøkologi til økonomisk orientert rational choice-teori, og gir dermed et godt grunnlag for et reflektert forhold til viktige samfunnsmessige problemstillinger.

Undervisnings- og læringsformer

I dette emnet vektlegges studentaktive undervisningsmetoder, og studentene forventes å delta i forskjellige aktiviteter i tillegg til forelesninger.

Individuell veiledning og oppfølging vil bli gitt i forbindelse med arbeidet med den individuelle skriftlige innleveringen.

Arbeidsomfang

ca. 240 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene må delta i et seminar hvor hver student presenterer sin temaer for skriftlig og muntlig eksamen. Hver student må i løpet av dette seminaret også gi tilbakemeldinger til en av de andre studentene, ut fra forhåndsdefinerte kriterier. 

Eksamen

Individuell skriftlig oppgave og individuell muntlig presentasjon

Individuell skriftlig innlevering (8-10 sider), og en muntlig presentasjon ca. 15-20 minutter. Individuell skriftlig oppgave må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til muntlig prøve. Begge elementer må vurderes til bestått for å få karakter i emnet. Muntlig prøve kan virke justerende på endelig karakter med inntil to trinn opp eller ned på karakterskala A-F.

Individuell skriftlig innlevering og muntlig presentasjon kan gjennomføres på engelsk eller norsk.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ny eksamen/forbedring av karakter må kandidaten gjennomføre både skriftlig oppgave og muntlig presentasjon.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres hvert semester.

Litteratur

Bøker:

Barrett, Scott (2007): Why Cooperate? Oxford University Press: Oxford. (198 s.)

Barry, John (2007): Environment and social theory. Routledge: Oxon. (315 s.)

Latouche, Serge (2009): Farewell to growth. Polity press: Cambridge. (103 s.)

Meyer, John M. (2001): Political Nature. MIT Press: Cambridge. (156 s.)

Næss, Arne (1993): Ecology, community and lifestyle. Cambridge University Press: Cambridge. (232 s.)

I kompendium:

Randers, J. (2012). 2052: A global forecast for the next forty years. In The Futurein Practice: The State of Sustainability. University of Cambridge.

IPCC (2013). Climate change 2013: The physical science basis. summary for policymakers. Technical report, Intergovernmental Panel on Climate Change.

Sætra, Henrik (2014). The state of no nature. Thomas Hobbes and the natural world. Ecology & Safety.

Ostrom, Elinor (1990). Governing the commons: The evolution of institutions for collective action. Cambridge university press: Cambridge.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:56:55