SFE21213 Innføring i kolonial og postkolonial litteratur (Høst 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Melanie Duckworth
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Engelsk, påbyggingsstudium.
Obligatorisk emne i 30-studiepoengsenhet for studenter i Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur (gjelder BSSK-kull 2018 og tidligere).
Undervisningssemester
Engelsk påbygging: 1. semester (høst)
Bachelor i samfunn, språk og kultur: 3. eller 5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- forstår betydningen av kolonial, postkolonial og økokritisk.
- har kunnskaper om betydelige litterære verk på engelsk fra hele verden og om den sosiale og miljømessige konteksten de ble skrevet i.
- er kjent med viktig terminologi innenfor postkoloniale studier og økokritikk, som f.eks. nybyggere og innfødte, språk og sted, rase og identitet, landskap og dyr.
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og diskutere postkoloniale litterære verk.
- sammenligne litterære verk fra forskjellige regioner.
- anvende ideer og terminologi fra postkolonial økokritisk teori på litterære tekster.
Generell kompetanse
Studenten har
- forbedret sine analytiske og skriftlige ferdigheter.
- blitt oppmuntret til kritisk tenkning rundt sammenhenger mellom litteratur og miljø.
- fått økt forståelse for hvordan engelsk språk og litteratur har blitt forandret, beriket og utfordret som en følge av kolonialismen i verden.
Innhold
Emnet dekker litteratur fra Australia, New Zealand, Sør-Afrika, Nigeria og India. Vi starter sent på 1900-tallet, før vi går videre til det 20. og 21. århundret. Vi vurderer tekstene i deres sosiale, historiske og miljømessige kontekst og bruker postkolonial og økokrisk teori til å utforske litteraturens betydning og rolle i en globalisert verden. Emner som dekkes er: nybyggere og innfødte, språk og sted, rase og identitet, landskap og dyr.
Undervisnings- og læringsformer
Læringsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og veiledningstimer. Studentene forventes å stille godt forberedt til alle samlinger og ta aktivt del i diskusjoner.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
En skriftlig innlevering må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
5 timers skriftlig eksamen
Både innhold og språk teller med i vurderingen.
Tillatt hjelpemiddel: Engelsk-engelsk ordbok.
Karakterskala A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres to ganger i semesteret.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 26.06.2019
Joseph Conrad. Heart of Darkness (1899)
Rudyard Kipling. The Jungle Book (1894) Chinua Achebe. Things Fall Apart (1958)
Patricia Grace. Potiki (1986)
Kate Grenville. The Secret River (2005) J. M Coetzee. Waiting for the Barbarians (1980)
Charlotte Wood. Animal People (2011)
Kathleen Jamie. The Bonniest Companie (2015)
As well as a selection of shorter texts supplied on Canvas. The literature may change from year to year.
Anbefalt innføring:
John McCleod. Beginnng Postcolonialism (2010)
Graham Huggan and Helen Tiffin. Postcolonial Ecocriticism. (2015)