SFB52214 Kunsten å overbevise (Høst 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Mari Hellum
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på kunnskaper i kommunikasjon- og samfunnsvitenskap fra de to første studieårene av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
-
bred kunnskap om retorikk og hvordan man former et budskap for å nå frem til publikum og beslutningstakere
-
svært god kunnskap om å skrive, fortelle og formidle
-
kunnskap om debatt-teknikk
Ferdigheter
Studenten
-
har gode kommunikative ferdigheter i en helhetlig og virkelighetsnær kontekst
-
kan arbeide med et prosjekt rettet mot media, organisasjoner, beslutningstakere og det generelle publikum
Generell kompetanse
Studenten
-
har innblikk i kommunikasjonsarbeid i norskbaserte bedrifter og organisasjoner
-
har etisk forsvarlige holdninger til informasjon og til relasjoner med organisasjonens interessenter og omgivelser
-
kan kritisk analysere alle typer tekster
-
har kompetanse om effektiv formidling på alle medieplattformer
Innhold
-
Praktisk retorikk og påvirkning
-
Debatt-teknikk og erfaring med å delta i en debatt og holde appeller foran et publikum
-
Prosjektarbeid
-
Formidling og målrettet skriving
-
Kritisk analyse av egne og andres tekster
-
Kreativ skriving
-
Erfaring med publisering av tekster på studiets egen blogg - BIK-bloggen
-
Erfaring med produksjon av podcaster og video som publiseres på BIK-bloggen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet har høy studentaktivitet med problemstillinger som behandles i gruppe- og plenumsdiskusjoner. Studentene skriver tekster, herunder podcaster og innlegg i sosiale medier, fortløpende på norsk. Tekstene diskuteres og kommenteres i seminar og gis også skriftlig tilbakemelding. Gjesteforelesere fra akademia eller næringsliv kan bli invitert.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Fire innleveringer av tekster på norsk, hvorav en av tekstene er en podcast-episode og en av innleveringene er et innlegg for sosiale medier, individuelt eller i grupper på to studenter.
-
Ett prosjekt i gruppe med muntlig presentasjon.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Tekster levert inn som arbeidskrav kan ikke leveres som del av mappeeksamen, se pkt. Eksamen.
Eksamen
Mappevurdering
Mappen er individuell og inneholder to mappebidrag (hvert på 5-8 sider).
Karakterregel: A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny eller utsatt eksamen kan mappen forbedres og leveres på nytt.
Ved forbedring av karakter leveres ny mappe ved neste ordinære eksamen.
Klageadgang: Ved klage på sensur skal hele mappen vurderes på nytt.
Evaluering av emnet
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 27.08.2019.
C. & D. Heath (2007). Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die. Random House, New York.
Hellum, B. (2013). Analyse av multimodale tekster : en holistisk modell. Oslo: Scandinavian Academic Press.
Kjeldsen, J. (2014). Hva er retorikk (Vol. 51). Oslo: Universitetsforlaget
Cicero, M.T. (1989). De Oratore. Cambridge, MA: LOEB Classical Library, Harvard University Press.
Forelesninger og annet materiale lagt ut på læringsplattform.