SSP10317 Spansk språk 2 (Vår 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Nettbasert undervisning med mulighet til begrenset veiledning på studiested Halden.
- Emneansvarlig:
- Kristin Hagemann
- Undervisningsspråk:
- Spansk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Spansk årsstudium.
Del av 60-poengsenheten som kan inngå i bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studenten
- ha kunnskaper om fonologisk variasjon i det spansktalende språkområdet
- ha inngående kjennskap til den syntaktiske strukturen til enkle og komplekse setninger i spansk
- ha oversikt over hele det spanske verbalsystemet
- ha god innsikt i det spanske språkets modussystem og modusbruk
- ha kjennskap til sentrale aspekter ved spansk ordstilling
- ha innsikt i kontrastive aspekter mellom spansk og norsk
- ha tilgang til diskursive strategier for å lage gode skriftlige og muntlige tekster av både formell og uformell art
Ferdigheter:
Etter fullført emne kan studenten
- bruke spansk i ulike formelle og uformelle kommunikasjonssituasjoner
- uttrykke seg på spansk muntlig og skriftlig i flere sjangere med presisjon, sammenheng og god flyt
- forklare forskjeller og likheter mellom den spanske og den norske grammatiske strukturen og gi relevante eksempler
- gjennomføre en grundig syntaktisk analyse av enkle og komplekse setninger i spansk
- peke på og forklare sentrale trekk ved spansk ordstilling
- forklare modusbruk i spansk og gi relevante eksempler
- peke på fonologiske trekk og knytte dem til regioner/land i det spanske språkområdet
- forstå muntlige og skriftlige tekster av en viss kompleksitet på spansk og gjøre rede for hovedinnhold og detaljopplysninger
- produsere sammenhengende muntlige og skriftlige tekster av en viss kompleksitet på spansk
Generell kompetanse:
Etter fullført emne kan studenten
- tilegne seg, formidle og reflektere over relevant fagstoff på egen hånd eller i samarbeid med andre
- forstå og formidle meningsinnhold på spansk på en selvstendig og hensiktsmessig måte
- ta i bruk et rikt ordforråd
- forklare sentrale emner innenfor grammatikk
- beherske setningsanalyse
- vedlikeholde og videreutvikle egen språkkompetanse i spansk
Innhold
Studentene videreutvikler sine kunnskaper og de fem språklige ferdighetene (lese, lytte, skrive, muntlig produksjon og muntlig samhandling), med særlig vekt på den skriftlige.
Hovedvekten legges på kjennskap til spansk grammatikk, både normativ og deskriptiv, og setningsanalyse.
Sentrale grammatiske temaer i moderne spansk gjennomgås og det arbeides med disse på forskjellige måter. Emnet fokuserer også på oversettelse.
Undervisnings- og læringsformer
Det legges opp til forelesninger der studentene forventes å være aktive i gjennomgang av og samtaler om fagstoffet og i utviklingen av egen og andres språklige ferdigheter og innsikt.
Studentene vil få en rekke oppgaver å løse underveis i emnet, bl.a. setningsanalyse, oversettelse og videreformidling av innholdet i tekster i ulike sjangere. Studentene vil også bli trent i å kommentere språket i praktisk bruk.
Emnets innhold vil være tilgjengelig på digital læringsplattform og gjennom nettbasert undervisning og veiledning. Det vil også være mulighet for begrenset veiledning og undervisning i Halden hvis ønskelig og antall studenter er tilstrekkelig.
Selvstudium er en viktig del av studentenes arbeid, og det forutsettes derfor at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av det fagstoffet som hører med i emnet. Det forventes bl.a. at studentene selv danner kollokviegrupper, at de arbeider selvstendig med autentiske tekster, for eksempel leser spanskspråklige aviser og ser spanskspråklige programmer på tv eller Internett.
Undervisningsspråk er hovedsakelig spansk.
Arbeidsomfang
Ca. 420 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Én individuell skriftlig innlevering til fastsatte frister.
- Én individuell muntlig samtale rundt fagstoff og selvvalgt tema på fastsatt dato.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig eksamen, 5 timer. Tillatt hjelpemiddel: spansk-spansk ordbok. Som hovedregel avholdes skriftlig eksamen på campus. Skriftlig eksamen avvikles som digital eksamen.
Det kan søkes på særskilt skjema om å få avlegge skriftlig eksamen på et annet godkjent sted, dersom blant annet tidsforskjell og mulighet for nødvendig kommunikasjon med eksternt eksamenssted tillater dette.
Individuell muntlig eksamen, ca. 20 minutter. Ingen hjelpemidler tillatt. Karakteren på muntlig eksamen virker justerende (maksimalt ett trinn opp eller ned på karakterskala A-F). på resultatet fra skriftlig eksamen. Som hovedregel gjennomføres muntlig eksamen på nettet via Læringsplattform.
Det er også mulig å avlegge muntlig eksamen på campus.
Ved ny og utsatt eksamen må begge eksamensdeler gjennomføres på nytt.
Klageadgang: ved klage på sensur skal det skriftlige arbeidet vurderes på nytt. Ved eventuell endring av karakter, skal det arrangeres ny muntlig eksamen, jfr. Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold, §18, pkt 4.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av/i:
- Lærergruppe
- Studieleder
- Lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Litterturlisten er sist oppdatert 2. juni 2017.
Leonardo Gómez Torrego (siste utg. 2011) Gramática didactica del español, Editorial SM, Madrid. ISBN: 978-84-675-4135-9
Leonardo Gómez Torrego (siste utg. 2011) Análisis sintáctico, Ediciones SM, Madrid.
ISBN:978-84-675-4134-2
Ruiz Rufino, Maximino J. (2010): Spansk språkkunnskap. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-747-7507-7
Maximino J. Ruiz Rufino & Berit Grønn (2015): Konjuntiv og andre spanske verbmysterier. Fagbokforlaget, Bergen. ISBN:9788245019483
Anbefalt tilleggslitteratur:
Chiquito, Ana Beatriz (2009): Spansk referansegrammatikk. Moderne språkbruk i Spania og Latin-Amerika.Bergen: Fagbokforlaget.ISBN: 9788245001266
Palencia del Burgo, Ramón og Aragonés Fernández, Luis (2014): Gramática de uso del Español. B1-B2, Grupo SM, ISBN-10: 8467521082, ISBN-13: 978-8467521085