SFTG510216 Å bli tysklærer: Fortsettelsesemne språk (Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden og nettbasert.
Emneansvarlig:
Kåre Solfjeld
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Tysk for grunnskolelærerutdanning 5-10.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på emnet Å bli tysklærer, innføringsemne språk (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn: 8. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studentene har grunnleggende kunnskaper om tysk syntaks og utvidet kjennskap til tysk morfologi. De har kunnskaper om sentrale tradisjoner og tenkemåter i tysktalende land og kjennskap til disse landenes kulturelle og språklige innflytelse på norsk kultur. Studentene har kunnskaper om hvordan digitale verktøy kan brukes til å bygge opp ferdigheter i muntlig og skriftlig tysk. De kan sette aktuelle læreverk i tysk for mellom- og ungdomstrinnet i forhold til læreplan for fremmedspråk og det felleseuropeiske rammeverket for språk og velge ut læringsressurser på bakgrunn av disse og den kunnskap de får om språklæringsteorier. De har kjennskap til aktuell ungdomskultur i de tysktalende land, og de har oversikt over noen viktige tendenser i tyskspråklig litteratur for den målgruppa de senere skal undervise.

Ferdigheter:
Studentene kan fritt bruke sentrale språkstrukturer og et basisordforråd i tysk, såvel muntlig som skriftlig. De kan delta i forberedte og spontane samtaler om ulike emner i ulike sosiale situasjoner og med ulike samtalepartnere og bl.a. gjøre rede for sentrale tradisjoner og tenkemåter både i tysktalende land og i norsk kultur på tysk. De er også i stand til å forstå lengre muntlige og skriftlige autentiske tyske tekster i ulike sjangre og media og kan vurdere bruken av autentiske tyske tekster fra ulike media i undervisning. De kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning på tysk tilpasset ulike elevgrupper.

Generell kompetanse:
Studentene har innsikt i ulike innfallsporter til fremmedspåksdidaktikk, i ulike undervisningsmetoder for fremmedspråk og kunnskap om hvordan barn og unge lærer fremmedspråk. Studentene har også innsikt i vurdering av elevarbeider og elevprestasjoner.

Innhold

Emnet gir en grunninnføring i tysk syntaks og bestemte emner fra tysk morfologi sett i et praktisk perspektiv. Emnet gir også en innføring i litteraturdidaktikk applisert på fremmedspråkundervisning. Sentrale tradisjoner og tenkemåter i tysktalende land tematiseres gjennom bruk av forskjellige typer tekster og media. Oppøvelse av både muntlig og skriftlig språkferdighet står sentralt. Emnet tar for seg hvordan en med ulike elevgrupper kan arbeide med ferdighetstrening og kulturforståelse i forhold til disse temaene gjennom bruk av eksisterende og egenutviklede læringsressurser.

Undervisnings- og læringsformer

Muntlig og skriftlig ferdighetstrening baseres til en stor grad på bruk av digitale verktøy og foregår i hovedsak i forhold til emnets temaer. Prosjektarbeid rettes mot produksjon av læringsressurser gjennom bruk av digitale verktøy som åpner for samarbeidsformer.

Praksis

Det er to uker praksis i 8. semester; skoleovertakelse. Se nærmere informasjon i Plan for praksis (5-10).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen.

Eksamen

Individuell mappevurdering og muntlig eksamen

Individuell mappe som dokumenterer studentens aktivitet i emnet. I mappen vil det inngå både muntlige og skriftlige arbeider relatert til emnets temaer og til praksis. Mappen må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til muntlig eksamen.

Muntlig eksamen er en samtale (ca. 20-25 minutter) omkring mappeoppgavene ved slutten av semesteret, der det i tillegg til faglig og didaktisk innhold legges vekt på studentens muntlige kommunikasjonsferdighet.

Muntlig eksamen virker justerende på karakter for mappe, maksimalt ett trinn opp eller ned på karakterskala A-F.

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- Midtsemesterevaluering/underveisevaluering
- Sluttevaluering

Resultatene behandles av

- Lærergruppe
- Studieleder
- Lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 24. november 2015. Det tas forbehold om endringer frem til semesterstart.

Bjørke, Camilla, Magne Dypedahl, Gro Anita Myklevold (red.) (2014): Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm (utvalgte deler).

Dreyer/Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning: Hueber (2000)

Drange, Eli-Marie Danbolt (2014): Hvordan kan teknologi skape nye undervisnings- og læringsmåter i fremmedspråksundervisningen fram mot 2030?

I: Temanummer om engelsk og fremmedspråk. Utviklingstrender fram mot 2030. (Acta Didactica volume 8, nr. 2

 https://www.journals.uio.no/index.php/adno/issue/view/120.

Haukås, Åsta (2014): Metakognisjon om språk og språklæring i et flerspråklighetsperspektiv. I: Temanummer om engelsk og fremmedspråk. Utviklingstrender fram mot 2030. (Acta Didactica volume 8, nr. 2

 https://www.journals.uio.no/index.php/adno/issue/view/120.

Heimark, Gunn-Elin: Hvordan forstå 'praktisk tilnærming' i 2. fremmedspråk? Noen betraktninger fra fagdidaktikk- og praksisfeltet. I: Språk og språkundervisning (4), s. 2-5 (2007).

Hestnes, Hege m. fl.: Språkfag 1/2/3. Idéhefter for lærere. Tapir forlag. 2007-2010.

Helland, Hans Petter (2014): Fortid eller framtid? (Lingvistisk) kompetansebygging i fremmedspråksfagene. I: Temanummer om engelsk og fremmedspråk. Utviklingstrender fram mot 2030. (Acta Didactica volume 8, nr. 2

 https://www.journals.uio.no/index.php/adno/issue/view/120.

Reiten, Håvard: Tysk grammatikk. Oslo: Aschehoug 2015 (utvalgte deler)

Slemmen, Trude. (2010). Vurdering for læring i klasserommet. Oslo: Gyldendal. 

Vold, Eva Thue (2014): Instrumentelt turistspråk eller interkulturell dannelse? Om fremmedspråkfagets formål i dag og frem mot 2030. I:  Temanummer om engelsk og fremmedspråk. Utviklingstrender fram mot 2030. (Acta Didactica volume 8, nr. 2  https://www.journals.uio.no/index.php/adno/issue/view/120.

Ett eller flere tysklæreverk som brukes i norsk skole.

Fremmedspråksenterets sider om Tidlig start med fremmedspråk (http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=16192)

Europeisk språkperm (http://www.udir.no/Utvikling/Artikler-utvikling/Felles-europeisk-rammeverk/).

Læreplan for grunnskolen, Utdanningsdirektortatet (http://www.udir.no/).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:56:45