SFT40415 Tysk: Litteratur og kulturkunnskap: Tyskspråklig barne- og ungdomslitteratur (Vår 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Samlinger på studiested Halden og nettundervisning
- Emneansvarlig:
- Elin Nesje Vestli
- Undervisningsspråk:
- Tysk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgemne i Tysk påbyggingsstudium. Emnet kan inngå i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur.
Undervisningssemester
Tysk påbyggingsstudium: 2. semester (vår)
Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur: 4. eller 6. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studentene har gode kunnskaper om tyskspråklig barne- og ungdomslitteratur fra ca. 1950 og til i dag. De kjenner til hovedtendenser i utviklingen av barne- og ungdomslitteraturen i dette tidsrommet, til sentrale forfattere, til viktige enkeltverk og tekster som er egnet for bruk i undervisningen på ulike nivå.
Ferdigheter
Studentene kan reflektere over litteraturdidaktikkens rolle i fremmedspråkundervisning.
Generell kompetanse
Studentene mestrer bruken av litterære tekster i undervisningssammenheng.
Innhold
Emnet er en fordypning i tyskspråklig barne- og ungdomslitteratur fra ca. 1950 og til i dag. Bruk av litteratur i tyskundervisningen står sentralt, både ut fra et litteraturdidaktisk perspektiv og gjennom arbeid med konkrete undervisningsprosjekt.
Undervisnings- og læringsformer
All undervisning foregår på tysk. Emnet er nettbasert.
Undervisninga er organisert som online-seminarer, det gis også tilbud om samlinger
og veiledning på campus. Undervisninga er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig og delta aktivt på nett.
Det legges opp til studentaktiv læring.
Arbeidsomfang
Ca. 560 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene skriver en lesedagbok i tilknytning til en av litteraturtekstene. Denne skal presenteres for de andre kursdeltakerne.
Eksamen
Mappevurdering.
Vurdering skjer på grunnlag av en mappe med to oppgaver:
a) en bokanmeldelse av en (selvvalgt) tyskspråklig barne- eller ungdomsbok for et norsk publikum (ca. 2 sider). Bokanmeldelsen skrives på norsk.
b) en større oppgave. Mulige tema er f. eks. utarbeidelse av et undervisningskonsept eller leseprosjekt som forankres i litteraturdidaktiske problemstillinger, en tekstanalyse av ett eller flere verk, et komparativt arbeid, filmanalyse eller en litteraturhistorisk framstilling.
Dette arbeidet (ca. 12-15 sider, inkl. litteraturliste og noteapparat, ev. illustrasjoner kommer i tillegg) skrives på tysk.
Tema/tekst for oppgavene avtales i samråd med faglærer. Det gis individuell underveisveiledning. Ved bedømmelsen legges det vekt på kunnskap, refleksjon, evne til fordypning, selvstendighet og språklig nivå.
Det gis en samlet, helthetlig karakter. Karakterskala A-F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering/underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 9. mai 2017.
Primærlitteratur:
ABEDI, Isabel/NEUENDORF, Silvio: Blöde Ziege. Dumme Gans (ArsEdition 2009).
BACH, Tamara: Marsmädchen (dtv 2005).
ENDE, Michael: Momo (Thienemann 2005).
GEISLER, Dagmar: Wandas geheime Notizen (dtv junior 2010).
GREDER, Armin: Die Insel (Sauerländer 2002).
HEIDELBACH, Nikolaus: Prinz Alfred (Beltz 2012).
JANOSCH erzählt Grimms Märchen und zeichnet für Kinder von heute (2 eventyr etter eget valg; Beltz 2013).
KÄSTNER, Erich: Die Konferenz der Tiere (Dressler 2007).
KRESLEHNER, Gabi: Charlottes Traum (2009).
MAXEINER, Alexandra /KUHL, Anke: Alles Familie! (Klett 2010).
POPPE, Grit: Abgehauen (Dressler 2012)
PREUSSLER, Otfried: Die kleine Hexe (Thienemann 2013)
RABINOWICH, Julia: Dazwischen: ich (Hanser 2016)
SCHAMI, Rafik: Wie ich Papa die Angst vor Fremden nahm (Hanser 2003).
SCHEFFLER, Ursel: Tote trinken keine Cola. Kommissar Kugelblitz. Ratekrimi (Schneider Verlag 2005).
SCHINDLER, Nina: Schritte hinter mir (Arena 2005).
STEINHÖFEL, Andreas: Beschützer der Diebe (Carlsen 2007).
Anbefalt bakgrunnslitteratur (dette er ikke pensum, men relevant for arbeidsoppgavene):
KOPPENSTEINER, Jürgen/SCHWARZ, Eveline: Literatur im DaF/DaZ-Unterricht. Eine Einführung in Theorie und Praxis (Praesens 2012).
O’SULLIVAN, Emer/RÖSLER, Dietmar: Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht (Stauffenburg 2013).
SCHIKORSKY, Isa: Kurze Geschichte der Kinder- und Jugendliteratur (Books on Demand 2012, alt. som e-bok).