SFT40415 Tysk: Litteratur og kulturkunnskap: Tyskspråklig barne- og ungdomslitteratur (Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Samlinger på studiested Halden og nettundervisning
Emneansvarlig:
Elin Nesje Vestli
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgemne i Tysk påbyggingsstudium. Emnet kan inngå i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur.

Undervisningssemester

Tysk påbyggingsstudium: 2. semester (vår)
Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur: 4. eller 6. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studentene har gode kunnskaper om tyskspråklig barne- og ungdomslitteratur fra ca. 1950 og til i dag. De kjenner til hovedtendenser i utviklingen av barne- og ungdomslitteraturen i dette tidsrommet, til sentrale forfattere, til viktige enkeltverk og tekster som er egnet for bruk i undervisningen på ulike nivå.

Ferdigheter
Studentene kan reflektere over litteraturdidaktikkens rolle i fremmedspråkundervisning.

Generell kompetanse
Studentene mestrer bruken av litterære tekster i undervisningssammenheng.

Innhold

Emnet er en fordypning i tyskspråklig barne- og ungdomslitteratur fra ca. 1950 og til i dag. Bruk av litteratur i tyskundervisningen står sentralt, både ut fra et litteraturdidaktisk perspektiv og gjennom arbeid med konkrete undervisningsprosjekt.

Undervisnings- og læringsformer

All undervisning foregår på tysk. Emnet er nettbasert.
Undervisninga er organisert som online-seminarer, det gis også tilbud om samlinger
og veiledning på campus. Undervisninga er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig og delta aktivt på nett.
Det legges opp til studentaktiv læring.

Arbeidsomfang

Ca. 560 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene skriver en lesedagbok i tilknytning til en av litteraturtekstene. Denne skal presenteres for de andre kursdeltakerne.

Eksamen

Mappevurdering.
Vurdering skjer på grunnlag av en mappe med to oppgaver:

a) en bokanmeldelse av en (selvvalgt) tyskspråklig barne- eller ungdomsbok for et norsk publikum (ca. 2 sider). Bokanmeldelsen skrives på norsk.

b) en større oppgave. Mulige tema er f. eks. utarbeidelse av et undervisningskonsept eller leseprosjekt som forankres i litteraturdidaktiske problemstillinger, en tekstanalyse av ett eller flere verk, et komparativt arbeid, filmanalyse eller en litteraturhistorisk framstilling.
Dette arbeidet (ca. 12-15 sider, inkl. litteraturliste og noteapparat, ev. illustrasjoner kommer i tillegg) skrives på tysk.

Tema/tekst for oppgavene avtales i samråd med faglærer. Det gis individuell underveisveiledning. Ved bedømmelsen legges det vekt på kunnskap, refleksjon, evne til fordypning, selvstendighet og språklig nivå.

Det gis en samlet, helthetlig karakter. Karakterskala A-F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- midtsemesterevaluering/underveisevaluering
- sluttevaluering

Resultatene behandles av

- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 9. mai 2017.

Primærlitteratur:

ABEDI, Isabel/NEUENDORF, Silvio: Blöde Ziege. Dumme Gans (ArsEdition 2009).

BACH, Tamara: Marsmädchen (dtv 2005).

ENDE, Michael: Momo (Thienemann 2005).

GEISLER, Dagmar: Wandas geheime Notizen (dtv junior 2010).

GREDER, Armin: Die Insel (Sauerländer 2002).

HEIDELBACH, Nikolaus: Prinz Alfred (Beltz 2012).

JANOSCH erzählt Grimms Märchen und zeichnet für Kinder von heute (2 eventyr etter eget valg; Beltz 2013).

KÄSTNER, Erich: Die Konferenz der Tiere (Dressler 2007).

KRESLEHNER, Gabi: Charlottes Traum (2009).

MAXEINER, Alexandra /KUHL, Anke: Alles Familie! (Klett 2010).

POPPE, Grit: Abgehauen (Dressler 2012)

PREUSSLER, Otfried: Die kleine Hexe (Thienemann 2013)

RABINOWICH, Julia: Dazwischen: ich (Hanser 2016)

SCHAMI, Rafik: Wie ich Papa die Angst vor Fremden nahm (Hanser 2003).

SCHEFFLER, Ursel: Tote trinken keine Cola. Kommissar Kugelblitz. Ratekrimi (Schneider Verlag 2005).

SCHINDLER, Nina: Schritte hinter mir (Arena 2005).

STEINHÖFEL, Andreas: Beschützer der Diebe (Carlsen 2007).

Anbefalt bakgrunnslitteratur (dette er ikke pensum, men relevant for arbeidsoppgavene):

KOPPENSTEINER, Jürgen/SCHWARZ, Eveline: Literatur im DaF/DaZ-Unterricht. Eine Einführung in Theorie und Praxis (Praesens 2012).

O’SULLIVAN, Emer/RÖSLER, Dietmar: Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht (Stauffenburg 2013).

SCHIKORSKY, Isa: Kurze Geschichte der Kinder- und Jugendliteratur (Books on Demand 2012, alt. som e-bok).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:54:21