SSP10117 Spanskspråklig litteratur og samfunn 1 (Høst 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Nettbasert undervisning med mulighet for begrenset veiledning på studiested Halden.
Emneansvarlig:
Berit Grønn
Undervisningsspråk:
Spansk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Obligatorisk emne i Spansk årsstudium.
  • Del av 60-poengsenheten som kan inngå i bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur.
  • Valgfritt emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester

1. semester (høst) i spansk årsstudium.

5. semester (høst) i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

1., 3. eller 5. semester i bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

  • har kunnskaper om utvalgte temaer innen spansk og latinamerikansk dagligliv, kultur og historie
  • har kunnskaper om ulike kulturelle uttrykksformer, som litteratur, film, musikk og kunst, i  spanskspråklige områder
  • har kjennskap til samfunnsmessige forhold i spanskspråklige områder
  • har et godt utviklet og differensiert ordforråd innen områder som dagligliv, kultur og historie
  • har kjennskap til skriftlige og  muntlige uttrykksformer i ulike sjangere og i ulike medier i moderne spansk  

Ferdigheter

  • kan forstå, gjøre rede for og reflektere over innholdet i muntlige, skriftlige, sammensatte og audiovisuelle tekster tilknyttet de utvalgte temaene 
  • kan uttrykke seg muntlig, forberedt og spontant, og skriftlig om ulike dagligdagse, kulturelle og samfunnsmessige temaer på en forståelig og strukturert måte tilpasset målgruppe og kommunikasjonssituasjon 
  • kan gi eksempler på, forklare og reflektere over språk- og begrepsbruk i moderne spansk
  • kan variere i ordvalg, setningsoppbygging og tekststruktur i formidling av fagstoff
  • kan innhente og kritisk vurdere informasjon fra ulike, spanskspråklige kilder og anvende informasjonen  i presentasjon og diskusjon om fagstoff

 Generell kompetanse

  • kan fremstille og ta stilling til innholdet i spanskspråklige tekster om dagligliv, kultur og historie 
  • kan skaffe seg oversikt over, sette seg inn i og utforske samfunnsmessige problemstillinger i målspråkområdet
  • kan uttrykke seg muntlig på spansk relativt spontant og flytende om aktuelle temaer
  • kan bruke spanske ord, språk- og tekststrukturer selvstendig og på en hensiktsmessig måte

Innhold

I undervisningen legges det til rette for at studentene skal kunne tilegne seg nye kunnskaper og utvikle egne kommunikative ferdigheter på spansk gjennom å forstå, videreformidle, diskutere og reflektere over innholdet i ulike tekster (muntlige, skriftlige, sammensatte og audiovisuelle).  Undervisningen vil dreie seg om historiske og samfunnsaktuelle temaer, kulturelle forhold, som dagligliv, kulturuttrykk, levemåter og tradisjoner, og det spanske språket i bruk i ulike kontekster. Gjennom innhenting av informasjon, muntlige og skriftlig produksjon og interaksjon vil studentene kunne skaffe seg oversikt over fagstoffet, velge ut og fordype seg i enkelte temaer, opparbeide seg et variert og nyansert ordforråd og reflektere over egen og andres språkbruk på spansk. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i undervisningen.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning og veiledning foregår på nett via digitale samarbeidsverktøy og læringsplattform. Det forventes at studentene deltar aktivt i gjennomgang av og i samtaler om fagstoffet og at de setter av tid til for- og etterarbeid i forbindelse med undervisningen. Studentene vil bli trent i å legge frem, diskutere og reflektere over historiske, samfunnsmessige og kulturelle forhold i målspråkområdet. De vil også bli trent i å redegjøre for innhold og synspunkter i spanskspråklige tekster i ulike sjangere og medier. Gjennom muntlige og skriftlige oppgaver og øvelser vil studentene bli bevisstgjort hvordan ord og begreper brukes i ulike kontekster og hvordan setninger- og tekster kan bygges opp på spansk.  

Det vil være mulighet for begrenset veiledning og undervisning i Halden hvis ønskelig, og hvis antall studenter er tilstrekkelig. Studentene må påberegne at de må arbeide med temaer i emnet på egen hånd og/eller sammen med medstudenter, for eksempel ved å finne fram til, velge ut og sette seg inn i relevante kilder, fordype seg i enkelte temaer og forberede innlegg.   

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Én muntlig presentasjon individuelt, i par eller gruppe (10-20 minutter) om et selvvalgt tema med påfølgende samtale om presentasjonens innhold.  Tema og presentasjonsform avtales med faglærer på forhånd.
  • Én skriftlig innlevering, individuelt, i par eller gruppe. Omfang: maksimum1500 ord, eksklusive litteraturliste. Alle kilder må oppgis. Skrifttype og størrelse: Times New Roman, punkt 12. Linjeavstand: 1,5.  

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen

Varighet: ca. 30 minutter. Karakterskala A-F. Ingen hjelpemidler tillatt.

Muntlig eksamen består av to deler: I den første delen legger kandidaten fram et selvvalgt tema (5-8 minutter). Den andre delen inneholder historiske, samfunnsmessige og kulturelle temaer som er blitt omhandlet i emnet.

Som hovedregel gjennomføres muntlig eksamen via digitalt samarbeidsverktøy på nett. 
Det er også mulig å avlegge muntlig eksamen på campus.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av:

- Lærergruppe
- Studieleder
- Lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 11. juni 2018.

Gravina, Scott m.fl. (2015). Épocas y Avances: Lengua en su contexto cultural. New Haven and London: Yale University Press. ISBN-13: 9780300217957

Gravina, Scott m.fl. (2008). Épocas y avances: Lengua en su contexto cultural, Cuaderno de trabajo. New Haven and London: Yale University Press. ISBN-13: 978-0300108378 (utvalgte deler)

López Moreno, C. (2014). España contemporánea. Madrid: Editorial SGEL. (utvalgte deler)

Álvarez-Solar, María y Elisabeth Fonseca (eds.) Sociedad y cultura en América Latina. Bergen: Fagbokforl. 2006. (Kap. 5.1. El latifundio y los problemas agrarios, 5.2. La ciudad latinoamericana)

Utvalgte nettressurser oppgis ved studiestart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 26. juni 2024 02:56:26