SFS40416 Organisasjon og ledelse 3 (Høst 2018–Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Frode Haaland
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet i organisasjon og ledelse.

Absolutte forkunnskaper

Emnet Organisasjon og ledelse 2 (30 studiepoeng) eller tilsvarende må være bestått.

Undervisningssemester

5. og 6. semester (høst og vår). Deltid med åtte tre-dagers samlinger totalt i høst- og vårsemester.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne kan studenten:

  • Forstå bakgrunnen for- og innholdet i aktuelle endringer i arbeidslivet, og hvilke konsekvenser dette har for leder- og arbeidstakerrollen
  • Forstå ledelsens rolle i utviklingsarbeid
  • Forstå utviklings- og endringsprosesser i et læringsperspektiv
  • Forstå hvordan læring foregår i arbeidslivet
  • Forstå hvordan ledelse læres og hvordan lederskap kan utvikles på en mer systematisk måte
  • Forstå ansettelsesprosesser, og hvordan nyansatte integreres på sine nye arbeidsplasser
  • Planlegge og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt (masteravhandling) under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • Anvende kvalitativ- og kvantitativ forskningsmetode

Innhold

Moderne organisasjonsformer stiller strenge krav til lederes kompetanse, og behovet for å utvikle slik kompetanse har derfor blitt et viktig fokus for utvikling i mange organisasjoner. Emnet har som mål å sette studentene i stand til å gjennomføre utviklingsarbeid i egen organisasjon, innenfor rammen av egen lederstilling eller som del av stabsfunksjoner. Grunnlaget for å gjennomføre slikt utviklingsarbeid, er en kritisk analyse av organisasjonens virkemåte, god forståelse for de særegne betingelser som gjør seg gjeldende i endringsprosesser, og hensiktsmessige valg av virkemidler.

Ledere har behov for mentale verktøy for å fortolke strømningene i arbeids- og samfunnsliv på en kritisk og konstruktiv måte, men også konkrete handlingsorienterte verktøy for å avstedkomme ønskede endringer. Formålet om å være både kritisk og konstruktiv er et bærende element i emnet.

Gjennom emnet skal studentene arbeide fram en prosjektskisse for eget avhandlingsarbeid. Dette arbeidet gjøres både i grupper, individuelt, i seminar, og sammen med veileder.  Gjennom undervisning i vitenskapsteori, forskningsdesign og kvantitativ- og kvalitativ metode, vil studentene utvikle kunnskap og ferdigheter som er nødvendig i avhandlingsarbeidet. Arbeidet med vitenskapsteori, forskningsdesign og metode vil bli knyttet konkret til studentenes eget avhandlingsarbeid, slik at når emnet er fullført vil studentene ha et mer reflektert grunnlag for å starte arbeidet med avhandlingen.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet bygger på studentenes egen erfaring, og det kreves stor aktivitet og engasjement fra studentenes side, både på og mellom samlingene. Samlingene vil ha preg av workshops, der man vil arbeide mye i grupper med å utvikle metoder og redskap for organisasjons- og ledelsesutvikling. Forelesninger og gjennomgang av litteratur vil utgjøre en mindre del av samlingene. Dette legger stort ansvar på studentene i forhold til å arbeide selvstendig med pensum og å ta opp vanskelige tema herfra på samlingene i form av spørsmål.

Veiledning
Hver student får oppnevnt en veileder, og det etableres en kontrakt mellom høgskolen og den enkelte student, der avtale om veiledning og dens omfang inngår.

Arbeidsomfang

Studentenes samlede arbeidsinnsats i emnet er beregnet til 840 årstimer, hvorav undervisningen i samlingene utgjør 168 årstimer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Frammøteplikt i 75 % av undervisningsdagene
Avhandlingsseminar:

  • Levere skisse til masteravhandlingen, og presentere den muntlig
  • Være opponent til medstudenters skisse

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Oppgave
Studenten (-e) skal utarbeide prosjektskisse for avhandlingsarbeidet på 15-25 sider, individuelt eller i gruppe på to. Prosjektskissen skal omhandle problemstilling, teori og forskningsdesign for den planlagte masteravhandlingen. Det benyttes karakterregel Bestått/Ikke bestått.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved Ikke bestått må kandidaten(e) levere ny prosjektskisse, individuelt eller i gruppe.

Evaluering av emnet

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Litteraturen er sist oppdatert 26. juni 2018.

 

* = Kompendium (bokhandelen på Remmen)

# Kompendium: Forskningsdesign, kvalitativ og kvantitativ metode ¿ dekker både MOL3 og MOL4

** Arbeidsrapport/særtrykk (bokhandelen på Remmen)

¤ Må lastes ned fra nettet pga nye kopieringsregler

 

Samling 1, 3 og 4: Forskningsdesign og kvalitativ metode

(Denne litteraturen dekker både MOL3 og MOL4;

se for øvrig invitasjon til den enkelte samling)

 

  • Flick, Uwe (2015): Introducing Research Methodology: A Beginner's Guide to Doing a Research Project. 2nd ed. London: Sage. (NB: Ny utgave i 2015, nytt navn og mye nytt innhold!) (295 sider)

  • Merriam, Sharan B. (2016): Qualitative Research. Jossey¿Bass, San Francisco. (346 sider)

#Kompendium:

  • # Askøy, H (2009) Leading through constant change. What are the issues for front line managers
    arising from changes to the home care services? Mastersoppgave. ISH; Universitetet i Oslo pp
    42-54.
    (12 sider) No ISBN

 

  • # Cheek, J (2008) 'Research Design', in L Given ( ed.) The Sage Encyclopedia of Qualitative
    ResearchMethods Volume 2. Sage, Thousand Oaks.pp 761-763.
    (2 sider) ISBN 978-1-4129-4163-1
    (cloth)

 

  • # Cheek,J, Ballantyne, A, Gillham, D., Mussared, l, Flett, P., Lewin., Walker, M., Roder-Allen, G.,
    Quan,l, and Vandermeulen, S. (2005) Excerpts from Options, opportunities and older people:
    An exploration of care transitions and older people. Final Report. University of South Australia,
    ACH Group and Brightwater Collaborative for the Australian Research Council (ARC).pp 9-11.
    (3 sider) ISBN 1 92092 732 8

 

  • # Creswell,J.W. (2014) Research Design 4th edition Sage, Thousand Oaks pp, 28-31, 36-39, 66 (9 sider) 183-194,197-213. ISBN 978-1-4522-2609-5 (cloth)

 

  • # Hesse-Biber, S. N. and Leavy P. (2011) The Practice of Qualitative Research 2nd edition Sage,
    Thousand Oaks pp 99-113, 123-126, 166-171,301-318
    (40 sider) ISBN 978-1-4129-7457-8 (pbk)

 

  • # Kvale, Sand Brinkman, S (2009) Interviews. Second Edition. Sage, Thousand Oaks p 28. (1 side) ISBN 978-0-7619-2542-2 (pbk)

 

  • # Liamputtong, P (2010) Qualitative Research Methods 3rd edition Oxford University Press,
    South Melbourne pp 32-33, 61, 64-86, 323, 327-328.
    (28 sider) ISBN 9780195551433 (pbk)

 

  • #Patton, M Q (2002) Qualitative Research and Evaluation Methods 3rd edition Sage, Thousand
    Oakspp 230-246, 304, 331, 349, 356-357.
    (21 sider) ISBN 0-7619-1971-6

 

  • # Silverman, D (2010) Doing Qualitative Research 3rd edition Sage, London. Pp 163-164,
    292-294, 339-351.
    (16 sider) ISBN 978-1-84860-034-8

 

Anbefalt tilleggslitteratur: Forskningsdesign

 

 Anbefalt tilleggslitteratur: Kvalitativ metode

  • Hesse-Biber, S.N. (2017) The Practice of Qualitative Research (3rd edition).Sage, Thousand Oaks.

 

  • Patton, M. Q. (2015) Qualitative Research and Evaluation Methods (4 th edition) Sage Thousand Oaks.

 

 

Samling 2: Kvantitativ metode

  • Løvås, Gunnar (2014): Statistikk for universiteter og høgskoler, 4.utgave. Universitetsforlaget, Oslo kapitlene 1-9, s. 1-403, se også tabeller bakerst s. 574-580. (403 sider). NB: 4.utgave kommer i august.

 

Samling 5: Organisasjonsutvikling og organisasjonslæring

  • ¤ Augustine, Norman R.: Managing the Crisis You Tried to Prevent (1995). Harvard Business Review. Vol.73, No.6, p.147-158 (11 sider)

 

  • Jacobsen, Dag Ingvar (2012): Organisasjonsendringer og endringsledelse. Fagbokforlaget, Bergen, 2.utgave (332 sider)

 

  • Klemsdal, Lars (2006): Den intuitive organisasjon: Forny virksomheten med de samme menneskene. Gyldendal Akademisk, Oslo (233 sider)

 

  • ¤ Kotter, John P. (1995): Leading Change: Why Transformation Efforts Fail. Harvard Business Review. p.59-67, Vol.73, No.2 (9 sider)

 

  • * Nonaka, Ikujiro (1994): A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science. Vol.5. No.1 p.14-35 (20 sider)

 

  • Willig, Rasmus (2009): Umyndiggjørelse: et essay om kritikkens infrastruktur. Hans Reitzels Forlag. Gylling (160 sider)

 

Samling 6: Kompetanse og kvalitet

  • Willig, Rasmus (2009) Umyndiggjørelse: et essay om kritikkens infrastruktur. Hans Reitzels Forlag. Gylling ¿ 160 sider.

 

  • Hirschman, Albert O.: Sorti eller protest: En fråga om lojaliteter. Arkiv förlag, Lund. (originalutgave: Exit, Voice and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations and States) (188 sider)

 

Samling 7: Ledelse og læring - Leder- og ledelsesutvikling

  • ** Haaland, Frode Hübertz (1996): Utvikling av lederkompetanse. Veiledning ¿ kunnskap ¿ refleksjon. Høgskolen i Østfold/ASF, Halden, Arbeidsrapport #1(40 sider)

 

Samling 8: Rekruttering og integrasjon; Det personlige lederskapet

  • * Dyrkorn, Reidulv (1992): Selverkjennelse som styringsfaktor i ledelse. I: Strand, Torodd: Ledelse kan læres. Bedriftsøkonomens Forlag, Oslo, p.113-131 (18 sider)

 

  • Filstad, Cathrine (2010): Organisasjonslæring ¿ fra kunnskap til kompetanse. Fagbokforlaget, Bergen (262 sider)

 

  • * Moxnes, Paul (2007): Fasett-mennesket: Personlighet og rolle: Et lederopplæringsperspektiv. Forlaget Paul Moxnes, Oslo Kapittel 4, p.81-111 (31 sider)

 

Anbefalt tilleggslitteratur:

  • Jakobsen, Cathrine Filstad (2003): Nyansatte i organisasjoner: perspektiver på læring og organisasjonssosialisering. Abstrakt Forlag, Oslo (220 sider)

 

  • Moxnes, Paul (2007): Fasett-mennesket: Personlighet og Rolle: Et lederopplæringsperspektiv. Forlaget Paul Moxnes, Oslo

 

  • Skorstad, Espen (2015): Rett person på rett plass: Psykologiske metoder i rekruttering og lederutvikling. 2.ed., Gyldendal Akademisk, Oslo

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:54:13