SFS40116 Organisasjon og ledelse 1 (Høst 2018–Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Mats Persson
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet i organisasjon og ledelse.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår). Deltid med åtte tre-dagers samlinger totalt i høst- og vårsemesteret.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne kan studenten:

  • gi en generell oversikt over ulike teoretiske tradisjoner innen studiet av organisasjoner, ledelse og beslutninger
  • forstå den historiske framveksten av de organisasjonsformer og arbeidslivsrelasjoner vi har i Norden
  • forstå forskjellen på modernistiske og sosialkonstruktivistiske tilnærminger til organisasjoner
  • redegjøre for forskjellene mellom samfunnsvitenskapelige forklaringstyper som bygger på egenskaper, relasjoner og struktur
  • redegjøre for innholdet i sentrale begreper som effektivitet, rasjonalitet, fleksibilitet, endring og legitimitet, og forstå hva disse fenomenene har å si for organisasjonens interne og eksterne relasjoner
  • analysere og forstå det vanskelige samarbeidet, særlig på tvers av organisasjoner
  • analysere de dynamikker, prosesser og mekanismer som oppstår i forsøket på å endre og fusjonere organisasjoner
  • anvende ulike analytiske perspektiver på endring og samhandling i organisasjoner
  • gjøre rede for hva delegering er, og hvilken rolle delegering kan spille i utviklingen av organisasjoner
  • forstå de mekanismer som virker i en gruppedynamisk prosess, og som ledere vite hvordan man skal kunne styre disse
  • gjøre rede for ulike organisasjonsmodeller og de historiske betingelser for fremveksten av disse
  • gjøre rede for fenomenene makt, autoritet og innflytelse, og hvordan disse kan lokaliseres i arbeidslivet

Innhold

Det legges vekt på:

  • å plassere temaet ledelse innenfor et organisasjonsteoretisk og organisasjonsanalytisk rammeverk. Ledelse utøves i situasjoner og organisasjoner der endringer i og press fra omgivelsene får stadig større føringer for utøvelsen av ledelse. Slike endringer og press, blant annet økte krav til kostnadseffektivitet, setter også press på organisasjonens interne strukturer og prosesser. Krav til omorganisering og omstillinger øker behovet for kompetanse i samhandling og kommunikasjon, og for at ledere kan forstå konflikters årsaker, dynamikk og løsninger.
  • å belyse endringer i organisasjonsdesign og hvordan disse er historisk betinget. Videre legges det vekt på å belyse sammenhengen mellom organisasjoners formål, struktur og prosesser.
  • å utvikle evnen til å analysere makt- og autoritetsforhold i organisasjoner, slik at man blir bevisst hvilke ulike kilder til makt som finnes og hvordan man kan påvirke organisasjonen i ønsket retning ved å utnytte samspillet mellom ulike kilder.
  • organisasjonens mikroprosesser, det vil si den nære og hverdagslige samhandlingen mellom organisasjonsmedlemmene, i og mellom grupper, på tvers av avdelinger/etater og organisasjoner. Dette tema henter sitt teoretiske grunnlag i ulike sosiologiske og sosialpsykologiske handlingsteorier.
  • å utvikle praktiske ferdigheter på basis av teoretiske innsikter og tidligere erfaringer. Konflikt, forhandling og teambygging er eksempler på områder hvor utvikling av praktiske ferdigheter skjer i lys av utvidete perspektiver på årsaker, funksjoner, hensikter og hvordan vi mennesker sosialt konstruerer vår virkelighet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, øvelser og plenums­diskusjoner.
Emnet forutsetter stor egeninnsats fra studentenes side både på og utenom samlingene. Dette omfatter gjennomgang av litteratur som har tilknytning til studiet og gjennomføring av øvelser og undersøkelser. Det blir organisert arbeidsgrupper for å løse oppgaver, arbeide med litteraturstudier etc. i fellesskap mellom samlingene.

Studentene skriver to fordypningsoppgaver som grunnlag for vurdering i emnet. Utkast til fordypningsoppgavene er arbeidskrav i emnet.

Arbeidsomfang

Samlet forventet arbeidstid for hele emnet er 840 årstimer, hvorav undervisningen i samlingene utgjør 168 årstimer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- Frammøteplikt i 75 % av undervisningsdagene
- Oppgaveseminar:

  •  levere utkast til fordypningsoppgavene, og presentere dem muntlig i seminargrupper
  •  være opponent til medstudenters utkast

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell mappevurdering
I løpet av studieåret skal studenten levere inn to fordypningsoppgaver, hver på 8-10 A4-sider som legges til grunn for vurdering av eksamenskarakter. Det gis en samlet karakter for de to fordypningsoppgavene etter karakterskalaen A - F.

Studenten kan forbedre mappens innhold fram til innlevering ved fastsatt innleveringsdato.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått karakter, kan studenten omarbeide mappens innhold en gang. Ved ny eksamen må studenten levere ny mappe. Det gjøres oppmerksom på at studenten i disse tilfellene ikke har rett til ny veiledning.

Ved klage på sensuren, skal hele mappen sensureres på nytt.

Evaluering av emnet

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 6. juni 2018.

Pensum utgjøres av både litteratur og forelesninger. Størrelsen på det skriftlige pensum er fastsatt til ca. 2000 sider.

Det tas forbehold om endringer i pensum, men pensum for høstsemesteret ligger nå fast.

Pensum fås kjøpt hos bokhandelen Index på høgskolesenteret på Remmen, eventuelt hos din lokale bokhandler eller i en nettbokhandel.

Litteratur merket med (*) finner du i kopisamling 1 for Masterstudiet i organisasjon og ledelse

Samling 1

Tema: Organisasjonsforståelse, organisasjonsteori og organisasjonsanalyse

Jacobsen, Dag Ingvar & Thorsvik, Jan (2013). Hvordan organisasjoner fungerer. Bergen: Fagbokforlaget. 4. utg. Kapittel 1 (Bokens overordnede perspektiv), s. 16-34, og kapittel 3 (Organisasjonsstruktur), s. 70-124. (72 sider)

Ry Nielsen J.C. Ry, Morten (2002). Anderledes tanker om Leavitt ¿ en klassiker i ny belysning. København: Nyt fra Samfundsvidenskaberne. (39 sider)

Anbefalt tilleggslitteratur:
Mintzberg, H. (1980). Structure In 5's: A Synthesis Of The Research On Organization Design. Management Science, 26(3), 322-341.

Bolman, Lee G. og Deal, Terrence E. (2014). Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Oslo: Gyldendal Akademisk 5. utg. (528 sider)

Hatch, Mary Jo (2001). Organisasjonsteori: Moderne, symbolske og postmoderne perspektiver. Oslo: Abstrakt forlag (400 sider)

Scott, W. Richard (2003). Organizations: Rational, Natural and Open Systems. New Jersey: Prentice Hall. 5.utg. (370 sider)

 

Samling 2

Tema: Ledelse

Haaland, Frode & Dale, Frode (2005). På randen av ledelse: En veiviser i førstegangsledelse. Oslo: Gyldendal Akademisk. (205 sider)

Haaland, Frode Hübertz (2010). Ledelse: Gary A. Yukls "multiple-linkage"-teori om ledelse i organisasjoner. Oslo: De Gode Hjelperne. (38 sider)

*Bass, Bernhard M. (2004). Fra transaksjonsledelse til transformasjonsledelse: Å lære å dele en visjon. I: Martinsen, Øyvind L.: Perspektiver på ledelse. Oslo: Gyldendal Akademisk. s.191-205 (15 sider)

Anbefalt tilleggslitteratur:
Jacobsen, Dag Ingvar & Thorsvik, Jan (2013). Hvordan organisasjoner fungerer. Bergen: Fagbokforlaget. 4. utg. Kapittel 12 (Ledelse i organisasjoner), s.416-463 (47 sider)

 

Samling 3

Tema: Tverrfaglig samarbeid (1 dag)

*San Martín-Rodríguez, L., Beaulieu, M. D., D'Amour, D., & Ferrada-Videla, M. (2005). The determinants of successful collaboration: a review of theoretical and empirical studies. Journal of interprofessional care, 19 (sup1), 132-147 (15 sider)

*Kristiansen, A (2014). Tillit og kommunikasjon i ulike samarbeidsprosesser (2014). I: Grelland, H. H., Eide, S. B., Kristiansen, A., Sævareid, H. I., og Aasland, D. G. (2014). Samarbeidets filosofi. Oslo: Gyldendal akademisk, s.

*Jacobsen, Dag Ingvar (2004). Hvorfor er samarbeid så vanskelig? I: Repstad, Pål: Dugnadsånd og forsvarsverker. Universitetsforlaget 2004. (37 sider)

 

Tema: Organisasjonskultur (1 dag)

Cameron, Kim S. & Quinn, Robert E. (2014). Identifisering og endring av organisasjonskultur: De konkurrerende verdier, Cappelen Damm Akademisk. (162 sider) (Pass på at dere kjøper 2. korrigert opplag 2014)

Jacobsen, Dag Ingvar & Thorsvik, Jan (2013). Hvordan organisasjoner fungerer. Bergen: Fagbokforlaget. 4. utg. Kapittel 4 (Organisasjonskultur), s.126-162 (36 sider)

 

Samling 4

Tema: Beslutningsteori

Brunsson, Nils & Brunsson Karin (2015). Beslutninger. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, (120 sider)

March, James G., (1994). A Primer on Decision Making: How Decisions Happen, New York: The Free Press. (272 sider)

Jacobsen, Dag Ingvar & Thorsvik, Jan (2013). Hvordan organisasjoner fungerer. Bergen: Fagbokforlaget. 4. utg. Kapittel 9 (Beslutningsprosesser i organisasjoner), s.306-349 (43 sider)

*Flaa, Paul m.fl. (1995). «Beslutningsteori og beslutningsmodeller» I: Flaa, Paul m.fl. Innføring i organisasjonsteori, Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 11, s. 166-189 (24 sider)

 

Anbefalt tilleggslitteratur:
Hodgkinson, Gerard. P. & Starbuck, William H. (2008). The Oxford Handbook of Organizational Decision Making. Oxford: Oxford University Press

 

Samling 5

Tema: Om arbeidslivsrelasjoner

Heiret, Jan et al. (2007). Arbeidsliv, historie, samfunn. Norske arbeidslivsrelasjoner i historisk, sosiologisk og arbeidsrettslig perspektiv. Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 3 og 4 (136 sider)

Skorstad, Egil J. (2002). Organisasjonsformer - kontinuitet eller forandring. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapittel 7,9 og 11 (80 sider)

Anbefalt tilleggslitteratur:
Heiret, Jan. (2012). Three Norwegian Varieties of a Nordic Model - A Historical Perspective on Working Life Relations. Nordic Journal of Working Life Studies. Vol 2, No 4 http://ej.lib.cbs.dk/index.php/nordicwl/article/view/3948

 

Samling 6

Tema: Om utviklingen av alternative organisasjonsformer

Skorstad, Egil J. (2002). Organisasjonsformer - kontinuitet eller forandring. Oslo: Gyldendal Akademisk (304 sider)

*Skorstad, E. J. (2015). Det fleksible fenomenet lean. I: A. C. Bergman, G. Gillberg & L. Ivarsson (Red.), Tankar om arbete: 17 texter om arbete, arbetsliv och samhällsförändring. Falun: Premiss (18 sider)

Anbefalt tilleggslitteratur:
Lysgaard, Sverre (2001). Arbeiderkollektivet. Oslo: Universitetsforlaget 3. utgave (318 sider)

 

Samling 7

Tema: Myter og moter i organisasjoner (2 dager)

Røvik, Kjell Arne (2007). Trender og translasjoner. Ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 2, 3, 10, 12, 13 og 15. (180 sider)

Anbefalt tilleggslitteratur:
Brunsson, Nils (2006). Mechanisms of Hope. Maintaining the Dream of the Rational Organization. København Oslo Malmö: Copenhagen Business School Press. (239 sider)

Christensen, Tom, Morten Egeberg, Per Lægreid, Paul G. Roness, Kjell Arne Røvik (2015). "Kapittel 4: Myteperspektivet", i Organisasjonsteori for offentlig sektor. 3. utgave Oslo: Universitetsforlaget. (24 sider)

Christensen, Tom og Per Lægreid (2001). "New Public Management i den norske statsforvaltningen", i Tranøy, Bent Sofus og Øyvind Østerud (red.) Den fragmenterte staten. Oslo: Gyldendal. (20 sider)

Christensen, Tom (2001) «Markedsorienterte reformer i den offentlige forvaltningen. Global nødvendighet eller trussel mot demokratiet?» i Baldersheim, Hagtvet og Heidar (red.) Statsvitenskapelige utsyn. Politiske temaer og tenkemåter i en oppbruddstid. Høyskoleforlaget. (8 sider)

Moren, Jan (2011) Om reformer. En studie av Kvalitetsreformen, Politireform2000 og Kunnskapsløftet. Doktoravhandling. Karlstad University Studies 2011:24. 211 sider.

Røvik, Kjell Arne (2007). Trender og translasjoner. Ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11 og 14. (220 sider)

Røvik, Kjell Arne (1998). Moderne organisasjoner: Trender i organisasjonstenkningen ved tusenårsskiftet. Bergen: Fagbokforlaget. (290 sider)

Røvik, Kjell Arne, Tor Vidar Eilertsen og Eli Moksnes Furu (red. 2014) Reformideer i norsk skole. Spredning, oversettelse og implementering. Cappelen Damm Akademisk. (420 sider)

 

Tema: Konflikthåndtering og lederstøtte (1 dag)

Einarsen, Ståle og Pedersen, Harald (2017). Håndtering av konflikter og trakassering i arbeidslivet. Gyldendal akademisk. (360 sider)

Anbefalt tilleggslitteratur:
Jacobsen, Dag Ingvar & Thorsvik, Jan (2013). Hvordan organisasjoner fungerer. Bergen: Fagbokforlaget. 4. utg. Kapittel 5 (Makt og konflikt i organisasjoner), s.164-196 (32 sider)

 

Samling 8

Tema: Motstand/livsformer

*Jakobsen, Liselotte & Jan Ch Karlsson (1995). «Värmländska välfärder - ett livsformsperspektiv». I: Bertil Lundberg & Bengt Dahlgren (red.): Ditt Värmland. Välfärder och färdvägar. Karlstad: Länsstyrelsen, s.134-156. (12 sider)

*Karlsson, Jan Ch. (2012). Organizational Misbehaviour in the Workplace: Narratives of Dignity and Resistance. London: Palgrave Macmillan. Kapittel 71, (19 sider)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:54:12