SFE42015 Elevspråkanalyse (Høst 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Nettbasert emne
Emneansvarlig:
Lene Nordrum
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet Fremmedspråk i skolen - engelsk.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER
Studenten

- har kunnskap om særtrekk ved elevspråk og om feilanalyse.
- har kjennskap til sentrale teorier som beskriver og forklarer særtrekk ved elevspråk.

FERDIGHETER
Studenten

- kan beskrive og analysere elevspråk og foreta feilanalyser.
- er i stand til å bruke resultatene av elevspråksanalyse og den innsikten de gir, i undervisningen.
- er i stand til å gi elevene god og konstruktiv tilbakemelding og evaluering.
- er i stand til å presentere og diskutere lingvistiske aspekter ved elevspråk.

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

- har evne til refleksjon omkring språk og hvordan språk kan beskrives og forstås i en innlæringssituasjon.

Innhold

Emnet tar for seg sentrale teorier om elevspråk og fremmedspråksinnlæring. Det legges stor vekt på analyse av autentiske elevtekster. Denne analysen knyttes til relevante teoretiske aspekter ved og perspektiver på elevspråk.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er nettbasert, med en samling i begynnelsen av semesteret. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i nettdiskusjoner og foretar praktiske studier av elevspråk.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Hver student skal levere to diskusjonsbidrag som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuelt skriftlig prosjektarbeid (ca. 10 sider). Karakterskala A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Dersom kandidaten ikke består eller ønsker å forbedre karakteren, kan kandidaten levere forbedret utgave av prosjektarbeidet èn gang.

Evaluering av emnet

Det gjennomføres skriftlig midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 2. juni 2017.

Susan M. Gass, Jennifer Behney, and Luke Plonsky. 2013. Second Language Acquisition: An Introductory Course (4th ed.). New York: Routledge

James, Carl. 1998. Errors in Language Learning and Use. London: Longman

O'Keefe, Anne, Michael McCarthy and Ronald Carter. 2007. From Corpus to Classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Kap 3 og 4.

Axelson, Margareta Westergren and Angela Hahn. 2001. The use of the progressive in Swedish and German advanced learner English - a corpus-based case study. ICAME Journal 25: 5-30.

Granger, Sylviane. 1996. From CA to CIA and back: An integrated approach to computerized bilingual and learner corpora. In K. Aijmer, G. Altenberg and M. Johansson (eds), Languages in Contrast. Papers from a Symposium on Text-based Cross-linguistic Studies, Lund 4-5 March 1994. Lund Studies in English 88. Lund: Lund University Press. 37-52.

Granger, Sylviane. 2002. A bird's-eye view of learner corpus research. In S. Granger, J. Hung and S. Petch-Tyson (eds), Computer Learner Corpora, Second Language Acquisition and Foreign Language Teaching. Amsterdam: John Benjamins. 3-33.

Kennedy, Graeme. 2008. Phraseology and language pedagogy: Semantic preference associated with English verbs in the British National Corpus. In F. Meunier and S. Granger (eds), Phraseology in Foreign Language Learning and Teaching. Amsterdam: John Benjamins. 21-41.

A selection of research articles that will be made available on the course platform.

Svenske og norske læreplaner for skolen:

http://skolverket.se

http://utdanningsdirektoratet.no

Om vurdering:

kompendium med elevtekster

Et utvalg artikler som er relevante for arbeidet med arbeidskrav og praktisk analyse av elevtekster

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:54:52