SFE21317 Adaptasjon - filmatiseringer av britisk litteratur (Høst 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Britt Wenche Svenhard
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Engelsk påbyggingsstudium.
Emnet kan også inngå i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur.

Undervisningssemester

Engelsk påbyggingsstudium: 1. semester (høst).
Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur: 3. eller 5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER
Studenten har

  • kjennskap til filmspråk, filmteori og filmhistorie
  • kunnskap om sentrale verk innen britisk litteratur og filmadaptasjoner av disse
  • innsikt i hvordan filmadaptasjoner kan bidra til en omarbeiding av klassisk litteratur

FERDIGHETER
Studenten kan

  • anvende begreper og teori som inngår i emnet i egne komparative analyser av film og skjønnlitteratur
  • diskutere hvordan ulike typer filmadaptasjoner problematiserer våre holdninger til temaer som kjønn, etnisitet, klasse, historie og identitet
  • velge ut relevant faglitteratur til å gjennomføre en muntlig presentasjon om en selvvalgt filmadaptasjon av et litterært verk

GENERELL KOMPETANSE
Studenten har

  • innsikt i filmers ulike fortellermåter og hvordan film viderefører narrative tradisjoner
  • kjennskap til litteraturens og filmens uttrykksformer i ulike kulturelle og historiske sammenhenger
  • forbedret sine ferdigheter i muntlig engelsk og i multimodale presentasjonsmåter

Innhold

Emnet er en introduksjon til adaptasjonsteori og adaptasjonshistorie, med spesiell vekt på filmatiseringer av britiske litterære klassikere. Forelesninger og seminarer vil se på forholdet mellom litteratur og film, diskutere filmmediets innflytelse på utviklingen av nye litterære sjangre og teknikker og vise hvordan det medvirker til litteraturens fortsatte aktualitet og popularitet. Studiematerialet er satt sammen av et utvalg filmadaptasjoner og litteraturen disse er basert på, i tillegg til relevant teori. Utvalget illustrerer utviklingen og ulike trender innen skjønnlitteratur og film.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis i form av forelesninger, seminarer og veiledning.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studenten skal holde en muntlig presentasjon med utgangspunkt i en selvvalgt filmatisk adaptasjon av et litterært verk. I presentasjonen skal studenten ta i bruk analyseverktøy og teori tilegnet gjennom emnet for å belyse aspekter både ved det litterære verket og adaptasjonen. Presentasjonen skal utformes multimodalt, etter nærmere angitte kriterier. En skriftlig bibliografi over kildebruk skal innleveres.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen.
Skriftlig eksamen, 5 timer.
Tillatt hjelpemiddel: Engelsk-engelsk ordbok.
Karakterskala A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres hvert semester.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 8. mai 2018. Det tas forbehold om endringer i litteraturlisten frem til semesterstart.

Filmer:
Apocalypse Now (1979) Francis Ford Coppola
Jude (1996) Michael Winterbottom
Hamlet (2000) Michael Almereyda
A Cock and Bull Story (2006) Michael Winterbottom
How to Train Your Dragon (2010) Dean DeBlois and Chris Sanders
Alice in Wonderland (2010) Tim Burton
Alice Through the Looking Glass (2016) James Bobin

Romaner:
Hamlet (1601) William Shakespeare
The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman (1759- 1769) Laurence Sterne (utdrag)
Alice's Adventures in Wonderland (1865) Lewis Carroll
Through the Looking-Glass, and What Alice Found There (1871) Lewis Carroll
Jude the Obscure (1895) Thomas Hardy
Heart of Darkness (1899/1902) Joseph Conrad
How to Train Your Dragon (2003) Cressida Cowell

Teoretiske tekster:
Andrew, Dudley. 'Adaptation' [1984], in Film Theory and Criticism, ed. Gerald Mast, Marshall Cohen and Leo Braudy. Oxford: Oxford University Press, 1992, pp. 420-28.

Church Gibson, Pamela. 'Fewer Weddings and More Funerals: Changes in the Heritage Film' in British Cinema of the 90s, ed. Robert Murphy. London: British Film Institute, 2000, pp. 115-124.

Constandinides, Costas. From Film Adaptation to Post-Celluloid Adaptation. New York: Continuum, 2010, pp. 10-18.

Eikhenbaum, Boris. 'Literature and Cinema' [1926], in Russian Formalism, ed. Stephen Bann and John Bowlt. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1973, pp. 122-27.

Lodge, David. Working with Structuralism. Boston: Routledge & Kegan Paul, 1981, pp. 95-105.

Lunenfeld, Peter. 'The Myths of Interactive Cinema', in Narrative Across Media, ed. Marie-Laure Ryan. Lincoln: University of Nebraska Press, 2004, pp. 377-390.

Mulvey, Laura. 'Visual Pleasure and Narrative Cinema' [1975], in Film Theory and Criticism, eds. L. Braudy, M. Cohen and G. Mast. New York: Oxford University Press, 1992, pp. 746-757.

Rampley, Matthew. 'The Rise and Fall and Rise of the Author', in Exploring Visual Culture, ed. M. Rampley. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2005, pp. 149-162.

Svenhard, Britt W. ‘Decadence Revisited in Michael Winterbottom’s Jude’, in States of Decadence: On the Aesthetics of Beauty, Decline and Transgression across Time and Space Vol. 2, eds. Karen S. Patrick Knutsen and Guri Ellen Barstad. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2016, pp. 2-20.

Svenhard, Britt W. ‘How to Train Your Dragon – and how to read a story where there is none’, in Narratology Plus: Studies in Recent International Narratives for Children and Young Adults, eds. Karen S. Patrick Knutsen and Peter Langemeyer. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2017, pp. 221-244.


Anbefalt litteratur:
Lothe, Jakob. Narrative in Fiction and Film: An Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2000, pp.1-101, 157-196.

I tillegg kommer materiale gjennomgått i forelesningene og publisert på Fronter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:54:51