SFB52214 PR og kommunikasjon (Høst 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Mari Hellum
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på kunnskaper i kommunikasjon- og samfunnsvitenskap fra de to første studieårene av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
- svært god kunnskap om en organisasjons kommunikasjon og relasjoner med omverdenen, medias betydning for organisasjoner og hvordan kommunikatører "selger inn" et budskap til mediene
- god kunnskap om retorikk (politisk retorikk) og hvordan man former et budskap for å nå frem til publikum og beslutningstakere
- kunnskap om krisekommunikasjon
Ferdigheter
Studenten
- har gode kommunikative ferdigheter i en helhetlig og virkelighetsnær kontekst
- kan arbeide med et prosjekt/PR-budskap rettet mot media, organisasjoner, beslutningstakere og det generelle publikum
Generell kompetanse
Studenten
- har innblikk i PR- og kommunikasjonsarbeid i norskbaserte bedrifter og organisasjoner
- har etisk forsvarlige holdninger til informasjon og til relasjoner med organisasjonens interessenter og omgivelser
- kan kritisk analysere alle typer tekster
- har kompetanse om effektiv formidling på alle medieplatformer
Innhold
- PR og strategisk kommunikasjon: strategi, målgrupper, relasjoner, medienes rolle, m.m.
- Praktisk retorikk og påvirkning
- Mediestrategi og taktikk for å skape oppmerksomhet
- Tekstsjangre innen PR, sjangerforståelse
- Prosjektarbeid
- Formidling og målrettet skriving
- Kritisk analyse av egne og andres tekster
Undervisnings- og læringsformer
Emnet har høy studentaktivitet med problemstillinger som behandles i gruppe- og plenumsdiskusjoner.
Studentene skriver tekster fortløpende på både norsk og engelsk. Tekstene diskuteres og kommenteres i seminar og gis også skriftlig tilbakemelding.
Gjesteforelesere fra akademia eller næringsliv kan bli invitert.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Tre innleveringer av tekster på norsk og engelsk, individuelt eller i grupper på to studenter.
- Ett prosjekt i gruppe med skriftlig innlevering og muntlig presentasjon.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til vurdering. Tekster levert inn som arbeidskrav kan ikke leveres som del av mappeeksamen, se pkt. Eksamen.
Eksamen
Mappevurdering
Mappen er individuell og inneholder to mappebidrag (hvert på 5-8 sider).
Ett av bidragene skal være skrevet på engelsk og ett på norsk.
Karakterregel: A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny eller utsatt eksamen kan mappen forbedres og leveres på nytt.
Ved forbedring av karakter leveres ny mappe ved neste ordinære eksamen.
Klageadgang: Ved klage på sensur skal hele mappen vurderes på nytt.
Evaluering av emnet
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 03.09.2018.
Calvert, C. (2016). Skriv så det selger! : en bok for deg som vil overtale og overbevise (3. utg. ed.). Oslo: Universitetsforlaget
C. & D. Heath (2007). Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die. Random House, New York.
Hellum, B. (2013). Analyse av multimodale tekster : en holistisk modell. Oslo: Scandinavian Academic Press.
Ihlen, Ø., & Robstad, P. (2004). Informasjon & samfunnskontakt : perspektiver og praksis. Bergen: Fagbokforlaget
Kjeldsen, J. (2014). Hva er retorikk (Vol. 51). Oslo: Universitetsforlaget
Cicero, M.T. (1989). De Oratore. Cambridge, MA: LOEB Classical Library, Harvard University Press.
Kompendium: «Demokrati og kommunikasjon. Et utvalg tekster om idealer for demokrati, offentlig debatt og retorisk medborgerskap»
Forelesninger og annet materiale lagt ut på læringsplattform.