SFB30210 Prosjektledelse 2: Prosjekt- og endringsledelse (Høst 2018–Vår 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Egil Norvald
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon med profilering i prosjektledelse og bedriftsrådgivning.
Valgfritt emne for studenter fra andre studieprogrammer.
Absolutte forkunnskaper
Det kreves bestått eksamen i emne Prosjektledelse 1: Prosjektteori (10 studiepoeng).
Studenter som ikke har bestått eksamen i Prosjektledelse 1: Prosjektteori, må ta emnet parallelt med Prosjektledelse 2: Prosjekt- og endringsledelse (10 studiepoeng).
Undervisningssemester
5. og 6. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studentene har
- kunnskap om hvordan gjennomføre prosjekter, håndtering av personalkonflikter
- kunnskap om det å være leder
- meget god kunnskap om det faglige området prosjektet dreier seg om.
- forståelse for oppdragsgivers mål og dens plass i det økonomiske systemet.
Studenten kan:
- utarbeide prosjektstyringsdokumenter som prosjektansvarskart, milepælplan, prosjektdirektiv og anktivitetsansvarskart.
- skrive to selvstendige rapporter, en konsulentrapport og en vitenskapelig rapport knyttet til de tematiske problemstillinger som prosjektet har lagt opp til. Rapportene skal tilfredsstille kriteriene for et vitenskapelig arbeid.
- anvende kilder.
Studenten kan
- arbeide selvstendig og i samarbeid med andre i et prosjekt basert på en faglig problemstilling og med ekstern oppdragsgiver.
- diskutere konstruktivt faglige problemstillinger.
- planlegge og gjennomføre oppstart og gjennomføring av et prosjekt innenfor det økonomisk administrative fagområdet.
- forfatte et selvstendig skriftlig arbeid i gruppe eller individuelt.
Innhold
- Hva vil det si å være leder?
- Ledelse av innovasjon og internt entreprenørskap
- Prosjektledelse
- Prosjektgjennomføring av konkret prosjekt
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gjennomføres ved temasamlinger. I september vil det gjennomføres en prosjektuke hvor planlegging av prosjekter står i sentrum. Temasamlingene vil gjennomføres med aktiv studentdeltagelse. Mellom hver samling vil det arbeides i prosjektgrupper hvor veiledning er en viktig del av arbeidsformen i gruppene.
Det vil gis kontinuerlig veiledning fra faglærere i forbindelse med gruppearbeider, i møter med gruppeledere og i møte med gruppene, via e-post og telefon.
Alle prosjektene har en ekstern oppdragsgiver fra privat eller offentlig virksomhet. Studentene arbeider mot oppdragsgiveren som konsulenter (jfr emnet bedriftsrådgivning). Teori som det undervises relateres til praksis i næringsliv med bruk av eksempler, problembasert læring, case og gjesteforelesninger.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på dette emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene må delta i prosjektuken og i minst 80 % av de øvrige temasamlingene for å kunne fremstille seg til eksamen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Eksamen er to rapporter i gruppe
Deleksamen 1: Konsulentrapport som gruppearbeid (teller 40 % av samlet karakter).
Deleksamen 2: Faglig rapport som gruppearbeid som skal inneholde en teoretisk forankring i ledelse- og prosjektteori (teller 60 % av samlet karakter).
Karakterregel A-F benyttes for begge deleksamener. Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet.
Det gis én samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor, eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen kan den enkelte deleksamen tas på nytt.
Ved ny eksamen må kandidaten etablere seg i ny gruppe, eventuelt hele gruppen gå opp til ny eksamen.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom skriftlig emneevaluering. Resultatene behandles av studieleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Lokalt utvalg for utdanningskvalitet (LUKU) følger opp studentevalueringene ved avdelingen.
Litteratur
Litteraturen er sist oppdatert 08.12.2015. Det kan komme endringer før semesterstart.
Karlsen, Jan Terje: Prosjektledelse - fra initiering til gevinstrealisering, Universitetsforlaget, siste utgave.
Tilleggslitteratur:
Haaland Frode og Frode Dale (2005 ). På randen av ledelse - en veiviser i førstegangsledelse. Oslo (Gyldendal akademisk).
Gjelsvik, Martin (2007). Innovasjonsledelse: Ledelse av innovasjon og internt entreprenørskap. Bergen (Fagbokforlaget).
Tilleggslitteratur/pensum for engelskspråklige studenter:
Maylor, Harvey. Project Management. 4th ed. Financial Times Prentice Hall, 2010..
Scarborough, Wilson, Zimmerer. Effective Small Business Management. 10th ed. Pearson/Prentuce Hall, 2011 International Edition.