SFTG512216 Å bli tysklærer: Fortsettelsesemne litteratur, kultur og samfunn (Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden og nettbasert.
Emneansvarlig:
Elin Nesje Vestli
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Tysk for grunnskolelærerutdanning 5-10.

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn: 8. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studentene har kunnskap om tekstlige uttrykk og teksttyper på tysk (som skjønnlitteratur, aktuell barne- og ungdomslitteratur, sakprosa, tegneserier, muntlig tradisjon, sanger, film, forskjellige tekstuttrykk på Internett, sms osv.) og hvordan disse kan brukes i tyskundervisning. De har god kjennskap til sentrale språkstrukturer og til hvordan språk, eventuelt sammen med andre virkemidler, brukes i tekststrategisk sammenheng. Studentene har innsikt i gjeldende læreplaner, kjenner til aktuelle læreverk og har kunnskap om aktuelle og relevante undervisningsressurser samt ulike undervisningskonsept og -metoder.

Ferdigheter
Studentene kan analysere og tolke skjønnlitterære og andre autentiske tyskspråklige tekster i ulike sjangrer. De kan anvende ulike tekstdidaktiske konsepter, tilpasse dem til elevenes behov og undervisningssituasjon og veilede elevene i å utvikle gode og varierte lesestrategier. Studentene har økte aktive ferdigheter i tysk og kan selv produsere forskjellige typer tekster på tysk. De kan bruke ressurser av ulik art for at elevene skal tilegne seg både reseptiv kompetanse og best mulig ferdighet i å kommunisere både muntlig og skriftlig.

Generell kompetanse
Studentene er i stand til å planlegge og gjennomføre undervisningsprosjekt knyttet til tekstlige aspekter og kan utvikle, analysere og vurdere elevers lærings- og kommunikasjonsstrategier. De kan anvende sin fagkunnskap på en reflektert måte i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen fagundervisning. De kan reflektere over hvilke ressurser og arbeidsformer som passer elevenes forutsetninger best.

Innhold

Det brukes et vidt tekstbegrep, som omfatter ulike typer av kulturelle uttrykksformer og medier som bl.a. skjønnlitteratur, barne- og ungdomslitteratur, film, bildebøker, popmusikk, språkspill og tegneserier med hensyn til å fremme aktivitet hos hhv. studenter og elever. Det legges opp til en nær sammenheng mellom teorien og litteraturen som gjennomgås og utprøving av undervisningskonsept og -metoder i praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis som seminar der tyskdidaktikk og tyskundervisning tematiseres og øves ut fra konkrete undervisningssituasjoner - enten i form av tenkte «cases» eller med utgangspunkt i den tyskundervisningen studentene gjennomfører i praksisperioden(e). I arbeidet med litterære og andre autentiske tekster legges vekt på produksjons- og handlingsbasert litteraturundervisning.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer.

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, PEL-lærer, praksisveileder og faglærer.
Se programplan/praksisplan for Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn for mer informasjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen

Eksamen

Individuell mappevurdering og muntlig eksamen

Individuell mappe som dokumenterer studentens aktivitet i emnet. I mappen vil det inngå både muntlige og skriftlige arbeider relatert til emnets temaer og til praksis. Mappen må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til muntlig eksamen.

Muntlig eksamen er en samtale (ca. 20-25 minutter) omkring mappeoppgavene ved slutten av semesteret, der det i tillegg til faglig og didaktisk innhold legges vekt på studentens muntlige kommunikasjonsferdighet.

Muntlig eksamen virker justerende på karakter for mappe, maksimalt ett trinn opp eller ned på karakterskala A-F.

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av

- lærergruppe
- studieleder
-- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 31. mai 2016. Det tas forbehold om endringer frem til semesterstart.

Litteraturlister som er publisert for emner fram i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Ulike læreverk og læringsressurser for årstrinnene 5 til 10.

Europeisk språkperm (http://www.udir.no/Utvikling/Artikler-utvikling/Felles-europeisk-rammeverk/).

Læreplan for grunnskolen, Utdanningsdirektoratet (http://www.udir.no/)

Bruland, Hildegunn/Langemeyer, Peter/Lindemann, Beate (Hrsg.): Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Vorträge der 5. Tagung für Deutschlehrer «Fagdagene 94» Tromsø, 28./29.10.1994. I: Trekkfugl. Studien zur Didaktik Deutsch als Fremdsprache. Tagungsberichte und Arbeitsmaterialien zur Lehrerfortbildung in Norwegen 2 (1995).

Slibar, Neva: Wie didaktisiere ich literarische Texte. Neue Maturatexte und viele andere im DaF-Unterricht. Ljubljana (Znanstvena zalozba Filozofske fakultete) 2011.

O'Sullivan, Emer / Rösler, Dietmar (Hrsg.): Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Tübingen (Stauffenburg) 2013 (= Einführungen. Bd. 23).

Strand, Torill: Litteratur i det flerkulturelle klasserommet. Mangfold, migrasjon og muligheter. Oslo: Universitetsforlaget, 2009.

Themenheft: Kinder- und Jugendliteratur. I: Fremdsprache Deutsch Heft 27/2002

Innledning og innholdsfortegnelse: http://www.goethe.de/ins/nl/ams/prj/kij/fach/deindex.htm

Vestli, Elin Nesje: Fra sokkel til klasserom. Litteraturens plass i fremmedspråkundervisningen. Fokus på språk 13/2008. Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen: Halden (2008). http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=14283&lang=nor

Litterære tekster:

BRECHT, Bertolt: Fragen eines lesenden Arbeiters (K).

BRENTANO, Clemens: Wiegenlied (K), Abendständchen (K).

DROSTE-HÜLSHOFF, Annette von: Am Turme (K).

EICHENDORFF, Joseph von: Mondnacht (K), Sehnsucht (K), Der frohe Wandersmann (K).

GOETHE, Johann Wolfgang: Der Prokurator (fra 'Unterhaltungen deutscher Ausgewanderter'; Reclam UB Nr. 6558).

GRIMM, Jacob und Wilhelm: Dornröschen (K), Schneewittchen (K).

HAUPTMANN, Gerhart: Bahnwärter Thiel (Reclam UB Nr. 6617).

HEINE, Heinrich: Die schlesischen Weber (K), Loreley (K).

HOFFMANN, Heinrich: Der Struwwelpeter (Reclam UB Nr. 18569).

BUSCH, Wilhelm: Max und Moritz (Reclam UB 18218).

TOLLER, ERNST: Eine Jugend in Deutschland (Reclam UB Nr. 18688).

Mairowitz, David Zane / Montellier, Chantal: Der Process. Nach Franz Kafka. München ( Knesebeck) 2013.

LASKER-SCHÜLER, Else: Mein blaues Klavier (K).

VESTLI, Elin Nesje/LANGEMEYER, Peter: Deutschsprachige Literatur und Literaturgeschichte von Johann Wolfgang von Goethe bis Else Lasker-Schüler (tilgjengelig digitalt eller kjøpes på høgskolen).

De kortere tekstene (K) står i et eget teksthefte, som fås sammen med kompendiet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:54:45