SFT40515 Tysk: Språk, språkundervisning og IKT (Vår 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Nettbasert undervisning med tilbud om samlinger og mulighet for veiledning ved studiested Halden
- Emneansvarlig:
- Frode Lundemo
- Undervisningsspråk:
- Tysk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er del av tysk påbyggingsstudium. Det kan inngå i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur.
Undervisningssemester
Tysk påbyggingsstudium: 2. semester (kull 2016) eller 4. semester (kull 2015) vår.
Bachelorstudiet i samfunn, språk og kultur: 4. eller 6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til ulike innfallsporter til tyskundervisning i dagens skole.
- kunnskap om utvikling og bruk av ulike læringsressurser, framfor alt digitale.
Ferdigheter
Studenten
- har forbedra sin forståelse av skriftlige og muntlige tyskspråklige tekster (tekstforståelse) og økt sin aktive språkferdighet, slik at han/hun skriver og snakker korrekt tysk.
- kan utvikle digitale læringsressurser og bruke digitale verktøy aktivt i tyskundervisninga.
Generell kompetanse
Studenten
- har gjennom innsikt i teoretiske og praktiske aspekter et reflektert forhold til IKT i språklæring og er dermed i stand til å utvikle egne IKT-konsept for undervisningsbruk.
Innhold
Didaktikkdelen organiseres som et praktisk seminar hvor ulike undervisningskonsept og idéer diskuteres. Eksempler på bruk av digitale verktøy i språklæring legges til grunn for både teoridiskusjon og praktisk arbeid. I den grad aktive tysklærere deltar, vil det bli invitert til erfaringsutveksling. Øvelse i å skrive tyskspråklige tekster vil i hovedsak gå ut på at studentene deltar aktivt på et studiets nettsted og bruker dette som et prosess- og refleksjonsverktøy i arbeidet med emnet. I tillegg kommer muntlige og skriftlige presentasjoner av prosjektarbeidet underveis.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning er organisert som blokkseminar og nettbasert undervisning.
Arbeidsomfang
Ca. 420 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Gjennomføre et prosjektarbeid innafor tyskdidaktikk/IKT, individuelt eller som gruppeprosjekt (valgfritt).
Gjennomføringen av arbeidskravet må være godkjent før muntlig eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen (totalt ca. 40 minutter)
Studentene presenterer gjennomført prosjektarbeid i plenum for medstudenter (ca. 10 minutter). Det gjennomføres deretter en (gruppe)samtale om prosjektet og eventuelle andre temaer fra emnet. I tillegg til faglig innhold vurderes muntlig språkferdighet og presentasjonsteknikk.
Det gis individuell karakter. Karakterskala A-F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av:
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Undervisningsressurser gjøres tilgjengelige på emnets internettsider.