SFEL510414 Engelsk: Kulturstudier for lærere (5-10) (Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Nettbasert undervisning med tre samlinger på studiested Halden.
Emneansvarlig:
Britt Wenche Svenhard
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i  Engelsk 1 for lærere (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER:

Etter fullført emne har studenten:

  • kunnskap om levesett og kulturuttrykk i to engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring
  • kunnskap om historiske, politiske og sosioøkonomiske forhold i to engelsktalende land
  • kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
  • innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen
  • kunnskap om interkulturell læring

FERDIGHETER:

Etter fullført emne kan studenten:

  • legge til rette for elevenes arbeid med engelskspråklige tekster og deres utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen bakgrunn, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn
  • bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset elever i grunnskolens 5.-10. trinn i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
  • planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik bakgrunn

GENERELL KOMPETANSE:

Etter fullført emne kan studenten:

  • formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever i grunnskolens 5.-10. trinn
  • reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • arbeide selvstendig og/eller sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Innhold

Følgende temaer vil bli behandlet:

  • Nord-amerikansk og internasjonal litteratur i form av et utvalg romaner, noveller, skuespill og dikt.
  • Innføring i amerikansk litteratur, historie, media og politikk.
  • En kulturanalyse av både den dominante kulturen i USA i form av felles verdier, tenkemåter og symboler - og mangfold.
  • Analyse av kulturelle aspekter av litteratur, film, media og politiske taler.
  • En introduksjon til kanadisk litteratur, historie, media og politikk.
  • Gjeldende læreplan.
  • Litteratur- og kulturpedagogikk med utgangspunkt i gjeldende læreplan.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt på samlinger og på læringsplattform.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer.

Praksis

Det er ikke praksis i dette emnet.
Det er lagt opp til at man har en lærerutdanning fra før.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Innlevering av et essay og en prosjektoppgave til nærmere fastsatt frist. 

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, fem timer
Tillatt hjelpemiddel: Godkjent engelsk-engelsk ordbok. Både språk og innhold teller.

Karakterer gis på en skala fra A-F der A er beste karakter, E er bestått og F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtsemesterevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

  • lærergruppe
  • studieleder
  • lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteratur er sist oppdatert 27. november 2014. Det tas forbehold om endringer i litteraturlisten før studiestart.

GENERELT
Datesman, M., Crandall, J. & Kearny, E.N. (2014) American Ways. An Introduction to American Culture (4th ed.). Pearson.

Gray, R. (2011) A Brief History of American Literature. Wiley-Blackwell.

Griffith, K. (2010) Writing Essays about Literature: A Guide and Style Sheet. (8th ed.). Wadsworth Pub.

Læreplanverket for Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og i videregående opplæring, Læreplan i engelsk, engelsk versjon (2013), Kunnskapsdepartementet, http://www.udir.no/kl06/ENG1-03/Hele/?lplang=eng

Munden, J. (2014) Engelsk på mellomtrinnet. A Teacher's Guide. Gyldendal.

Pinter, A. (2006) Teaching Young Language Learners. Oxford University Press

Rudd, D. (2010) The Routledge Companion to Children's Literature. (Routledge Companions).

ROMANER/SKUESPILL
Dumas, Firoozeh. Funny in Farsi.

Miller, Arthur. Death of a Salesman.

Selznick, B. The Invention of Hugo Cabret.

Walker, Alice. The Color Purple.

I tillegg skal studentene velge én av de følgende bøkene og bruke denne i arbeidet med det ene av emnets to arbeidskrav:

Alexie, S. The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian

Balliett, B. Chasing Vermeer

Baum, L.F. The Wonderful Wizard of Oz

Burnett, F.H. The Secret Garden

Doctorow, C. Little Brother

Erdrich, L. The Birchbark House

Forbes, E. Johnny Tremaine

Hinton, S. The Outsiders

Horowitz, Anthony. Stormbreaker. The Graphic Novel.

Keene, C. Password to Larkspur Lane (or another Nancy Drew book)

Meyer, S. Twilight

Montgomery, L.M. Anne of Green Gables

Porter, E.H. Pollyana

Sendak, M. Where the Wild Things Are

Sachar, L. Holes

Suess, Dr. How the Grinch Stole Christmas!

White, E.B. Charlotte's Web

White, E.B. Stuart Little

I tillegg blir et digitalt kompendium med et utvalg av poesi og noveller gjort tilgjengelig i læringsplattformen Fronter.

FILMER
Scorsese, M. (2011) Hugo. Paramount Pictures.

Scott, H. (2000) Snow Falling on Cedars. Universal Studios

SUPPLEMENT
Oshima, A. & Hogue, A. (2006): Writing Academic English, Pearson Education

Alt materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter regnes også som pensum. Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).

E-post fagansvarlig: britt.w.svenhard@hiof.no
Sist endret av: Kristina Lindh, 19.06.2014 13:30

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:56:23