SFS40416 Organisasjon og ledelse 3 (Høst 2017–Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Frode Haaland
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet i organisasjon og ledelse.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet Organisasjon og ledelse 2 (30 studiepoeng) eller tilsvarende må være bestått.

Undervisningssemester

5. og 6. semester (høst og vår). Deltid med åtte tre-dagers samlinger totalt i høst- og vårsemester.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne kan studentene:

  • Forstå bakgrunnen for- og innholdet i aktuelle endringer i arbeidslivet, og hvilke konsekvenser dette har for leder- og arbeidstakerrollen
  • Forstå ledelsens rolle i utviklingsarbeid
  • Forstå utviklings- og endringsprosesser i et læringsperspektiv
  • Forstå hvordan læring foregår i arbeidslivet
  • Forstå hvordan ledelse læres og hvordan lederskap kan utvikles på en mer systematisk måte
  • Forstå ansettelsesprosesser, og hvordan nyansatte integreres på sine nye arbeidsplasser
  • Planlegge og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt (masteravhandling) under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • Anvende kvalitativ- og kvantitativ forskningsmetode

Innhold

Moderne organisasjonsformer stiller strenge krav til lederes kompetanse, og behovet for å utvikle slik kompetanse har derfor blitt et viktig fokus for utvikling i mange organisasjoner. Emnet har som mål å sette studentene i stand til å gjennomføre utviklingsarbeid i egen organisasjon, innenfor rammen av egen lederstilling eller som del av stabsfunksjoner. Grunnlaget for å gjennomføre slikt utviklingsarbeid, er en kritisk analyse av organisasjonens virkemåte, god forståelse for de særegne betingelser som gjør seg gjeldende i endringsprosesser, og hensiktsmessige valg av virkemidler.

Ledere har behov for mentale verktøy for å fortolke strømningene i arbeids- og samfunnsliv på en kritisk og konstruktiv måte, men også konkrete handlingsorienterte verktøy for å avstedkomme ønskede endringer. Formålet om å være både kritisk og konstruktiv er et bærende element i emnet.

Gjennom emnet skal studentene arbeide fram en prosjektskisse for eget avhandlingsarbeid. Dette arbeidet gjøres både i grupper, individuelt, i seminar, og sammen med veileder.  Gjennom undervisning i vitenskapsteori, forskningsdesign og kvantitativ- og kvalitativ metode, vil studentene utvikle kunnskap og ferdigheter som er nødvendig i avhandlingsarbeidet. Arbeidet med vitenskapsteori, forskningsdesign og metode vil bli knyttet konkret til studentenes eget avhandlingsarbeid, slik at når emnet er fullført vil studentene ha et mer reflektert grunnlag for å starte arbeidet med avhandlingen.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet bygger på studentenes egen erfaring, og det kreves stor aktivitet og engasjement fra studentenes side, både på og mellom samlingene. Samlingene vil ha preg av workshops, der man vil arbeide mye i grupper med å utvikle metoder og redskap for organisasjons- og ledelsesutvikling. Forelesninger og gjennomgang av litteratur vil utgjøre en mindre del av samlingene. Dette legger stort ansvar på studentene i forhold til å arbeide selvstendig med pensum og å ta opp vanskelige tema herfra på samlingene i form av spørsmål.

Veiledning
Hver student får oppnevnt en veileder, og det etableres en kontrakt mellom høgskolen og den enkelte student, der avtale om veiledning og dens omfang inngår.

Arbeidsomfang

Studentenes samlede arbeidsinnsats i emnet er beregnet til 840 årstimer, hvorav undervisningen i samlingene utgjør 168 årstimer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Frammøteplikt i 75 % av undervisningsdagene
Avhandlingsseminar:

  • Levere skisse til masteravhandlingen, og presentere den muntlig
  • Være opponent til medstudenters skisse

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Oppgave
Kandidatene skal utarbeide prosjektskisse for avhandlingsarbeidet på 15-25 sider, individuelt eller i gruppe på to. Prosjektskissen skal omhandle problemstilling, teori og forskningsdesign for den planlagte masteravhandlingen. Det benyttes karakterregel Bestått/Ikke bestått.

Ved klage på karakter på prosjektskissen innlevert av en gruppe, må alle kandidatene i gruppen samtykke i og undertegne klagen, jf. høgskolens eksamensforskrift § 18.

Ved Ikke bestått må kandidaten(e) levere ny prosjektskisse, individuelt eller i gruppe.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres gjennom underveisevaluering og en sluttevaluering.

Resultatene behandles av studieleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Lokalt utvalg for utdanningskvalitet (LUKU) følger opp studentevalueringene ved avdelingen.

Litteratur

Litteraturen er under revidering.

Jacobsen, Dag Ingvar (2012): Organisasjonsendringer og endringsledelse. Fagbokforlaget, Bergen, 2.utgave (332 sider)

Filstad, Cathrine (2010): Organisasjonslæring - fra kunnskap til kompetanse. Fagbokforlaget, Bergen (262 sider)

Dale, Frode & Haaland, Frode Hübertz (2006): Å være ny som leder - for første-, andre- og n'te gang! Ansvarsforhold og læringsaktiviteter i lederskifter. De Gode Hjelperne, Oslo (44 sider)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:53:54