SFB52214 PR og kommunikasjon (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Mari Hellum
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på kunnskaper i kommunikasjon og samfunnsfag fra de to første studieårene av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidatene 
- har tilegnet seg videregående kunnskap om en organisasjons kommunikasjon og relasjoner med omverdenen, medias betydning for organisasjoner og hvordan kommunikatører "selger inn" et budskap til mediene.
-har kunnskap om politisk retorikk og hvordan man former et budskap for å nå frem til publikum og beslutningstakere.
 
Ferdigheter
Kandidatene 
- har trent og videreutviklet kommunikative ferdigheter i en helhetlig og virkelighetsnær kontekst. - har trening i å arbeide med et prosjekt/PR-budskap rettet mot media, organisasjoner, beslutningstakere og det generelle publikum.

Generell kompetanse
Kandidatene 
- har innblikk i PR- og kommunikasjonsarbeid i norskbaserte bedrifter og organisasjoner.
- har utviklet etisk forsvarlige holdninger til informasjon og til relasjoner med organisasjonens interessenter og omgivelser.

Innhold

  • PR og strategisk kommunikasjon: strategi, målgrupper, relasjoner, medienes rolle, m.m.
  • Retorikk, påvirkning
  • Mediestrategi og taktikk for å skape oppmerksomhet
  • Tekstsjangre innen PR, sjangerforståelse
  • Prosjektarbeid

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har høy studentaktivitet med problemstillinger som behandles i gruppe- og plenumsdiskusjoner.
Studentene skriver tekster fortløpende på både norsk og engelsk. Tekstene diskuteres og kommenteres i seminar og gis også skriftlig tilbakemelding.
Gjesteforelesere fra akademia eller næringsliv kan bli invitert.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Tre innleveringer av tekster på norsk og engelsk, individuelt eller i grupper på to studenter.
  • Ett prosjekt i gruppe med skriftlig innlevering og muntlig presentasjon.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til vurdering.

Eksamen

Mappevurdering
Mappen er individuell og inneholder to mappebidrag (hvert på 5-8 sider).
Et av bidragene skal være skrevet på engelsk og et på norsk.

Karakter på skala A - F.

Ved ny eller utsatt eksamen kan mappen forbedres og leveres på nytt.

Ved forbedring av karakter leveres ny mappe ved neste ordinære eksamen.

Klageadgang: Ved klage på sensur skal hele mappen vurderes på nytt.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres av studentene hvert semester, og evalueringen
behandles i avdelingens utvalg for studiekvalitet.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 06.06.2017.

Bonvik, Øystein (2012). Få som fortjent: troverdig oppmerksomhet i kanaler du ikke kontrollerer. Bergen: Fagbokforlaget.

Hellum, Bjørg (2013). Analyse av multimodale tekster. En holistisk modell. Oslo: Spartacus.

Ihlen, Øyvind (2013). PR og strategisk kommunikasjon: Teorier og fagidentitet. Oslo: Universitetsforlaget.

Kjeldsen, Jens E (2014). Hva er retorikk. Oslo: Universitetsforlaget. 156 sider.

Forelesninger og annet materiale lagt ut på læringsplattform

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:56:09