SSPG510215 Spansk språk og kommunikasjon 2 (Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden og nettstudium
Emneansvarlig:
Berit Grønn
Undervisningsspråk:
Se pkt. Organisering og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Spansk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanningen 5-10 (240 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen krav utover opptakskravet til Grunnskolelærerutdanningen 5-10. Forkunnskaper tilsvarende spansk som fremmedspråk nivå II i videregående skole anbefales.

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanningens 8. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har
- gode kunnskaper om språkets grammatiske struktur samt kjennskap til setningsanalyse på spansk
- innsikt i ulike strategier for å forstå og selv produsere muntlige og skriftlige tekster på spansk
- kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle læringsaktiviteter
- kunnskap om lesing og skriving som prosesser og som støtte for elevenes læring
- kjennskap til ulike vurderingsverktøy av og for læring
- innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre elevene bedre i stand til å ta hånd om sin egen læring og språkutvikling
- kjennskap til gjeldende planverk for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid

Ferdigheter
Studenten kan
- bruke målspråket funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike kommunikasjonssituasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
- beskrive språkets grammatiske system og gjøre rede for ulike setningsledds funksjon
- tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter
- planlegge, gjennomføre, evaluere og videreutvikle tilpassede undervisningsopplegg på en utførlig måte
- bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier

Generell kompetanse
Studenten kan
- forstå og formidle meningsinnhold på spansk på en selvstendig, tydelig og hensiktsmessig måte
- reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i spanskfaget
- vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
- være en aktiv bidragsyter i et fagfellesskap og ha en beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innenfor faget

Innhold

Emnet tar for seg det grammatiske formverket. Eksempler på sentrale temaer i grammatikk er fraseoppbygging, setningstyper, setningsanalyse, verbformer og ordstilling. Hensikten er blant annet å vise sammenhengen mellom grammatisk form og betydning. Det gjøres sammenligninger med norsk for å gi økt bevissthet om forskjellene mellom de to språkene. Muntlig og skriftlig språkferdighet er en integrert del av emnet og det pragmatiske aspektet, hvordan budskap tilpasses mottaker og kommunikasjonssituasjon, vil vektlegges.

I fagdidaktikk legges det opp til å videreutvikle studentenes språkbevissthet og didaktiske kunnskaper og ferdigheter. Det vil være fokus på tilpassing av metoder og tilnærminger til målene i Kunnskapsløftet, og da særlig styrking av elevenes lese- og skriveferdigheter. Videreutvikling av studentenes kunnskaper og ferdigheter i å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i spansk knyttet til lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervises både på spansk og norsk. Undervisning og veiledning foregår både på nett og campus. Bruk av læringsplattofrm og andre digitale samarbeidsverktøy er sentral i studiet.

Det legges opp til forelesninger der studentene forventes å være aktive i gjennomgang av og i samtaler om fagstoffet og i utviklingen av egen og andres fagdidaktiske kunnskaper, språklige ferdigheter og innsikt. Studentene vil få en rekke oppgaver å løse underveis i emnet, bl.a. i leseforståelse, setningsanalyse og videreformidling av språklig form og innhold i tekster. Studentene vil også bli trent i å kommentere språket i praktisk bruk og redegjøre for sentrale trekk i spansk grammatikk. Bruk av læringsplattform er sentral i studiet.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, PEL-lærer, praksisveileder og faglærer. Se programplan/praksisplan for grunnskolelærerutdanning for mer informasjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

To  individuelle, skriftlige innleveringer innen grammatikk, leseforståelse og egen tekstproduksjon på spansk. Én av oppgavene vil inneholde en fagdidaktisk del, som vil omhandle utvikling av elevenes lese- og/eller skriveferdigheter i spansk.    

Én individuell, muntlig samtale rundt fagstoff, så vel språklig som fagdidaktisk

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Eksamen består av to komponenter:

Individuell skriftlig eksamen, fem timer
Skriftlig eksamen 5 timer.
Tillatt hjelpemiddel: spansk-spansk ordbok
Som hovedregel avholdes skriftlig eksamen på campus. Det kan søkes særskilt skjema om å få avlegge skriftlig eksamen på et annet godkjent sted, dersom blant annet tidsforskjell og mulighet for nødvendig kommunikasjon med eksternt eksamenssted tillater dette.

Muntlig eksamen, ca. 20 minutter.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakteren på muntlig eksamen virker justerende (maksimalt ett trinn opp eller ned på karakterskala A-F) på resultatet fra skriftlig eksamen.  
Som hovedregel gjennomføres muntlig eksamen på nettet via Læringsplattform. Det er også mulig å avlegge muntlig eksamen på campus.

Karakter gis på en skala fra A-F.
Skriftlig del av eksamen må være bestått for å kunne fremstille seg til muntlig del.

Ved klage på sensur skal skriftlig del av eksamen vurderes på nytt. Ved eventuell endring av karakter, må kandidaten fremstille seg til ny muntlig eksamen.

Ved ny eksamen må begge komponenter tas på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby bes mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Det tas forbehold om endringer i litteraturlista før studiestart.

Gómez Torrego, L. (siste utg. 2011) Gramática didactica del español. Editorial SM, Madrid. ISBN: 978-84-675-4135-9 (utvalgte temaer)

Gómez Torrego, L.  (siste utg. 2011) Análisis sintáctico, Ediciones SM, Madrid.: ISBN:978-84-675-4134-2 (utvalgte temaer)

Ruiz Rufino, M. (2011): 50 nueces de lengua y unas notas de gramática Unipub. ISBN 978-82-7477-526 (utvalgte temaer)

Gramática de uso del Español. B1-B2, Grupo SM, ISBN-10: 8467521082,
ISBN-13: 978-8467521085 (til selvstudium)

Kunnskapsløftet (2006): Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, Utdannings- og forskningsdepartementet.

Bjørke C., Dypedahl M. og Myklevold G.A. (red.) (2014): Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. (utvalgte kapitler)

Materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter.

Anbefalt tilleggslitteratur (fagdidaktikk):

Blå, B. Hope (red.) (2009): Grunnleggende ferdigheter i engelsk og fremmedspråk, Fokus på språk nr 15. Halden: Fremmedspråksenteret.

Hansejordet, Ingunn (2009): Grammatikken i spanskfaget. Fokus på språk nr 14. Halden: Fremmedspråksenteret

Utdanningsdirektoratet (2011): Det felles europeiske rammeverket for språk. Læring, undervisning, vurdering. Oslo: Utdanningsdirektoratet. (pdf)

Cassany, Daniel (2004): La palabra y el escrito. Redele. Revista de didáctica / español lengua extranjera.  Numéro 0 marzo de 2004. (pdf)

Materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:54:26