SSPG510115 Spansk språk og kommunikasjon 1 (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden og nettbasert
Emneansvarlig:
Berit Grønn
Undervisningsspråk:
Se pkt. Organisering og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Spansk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (240 studiepoeng)

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen krav utover opptakskravet til Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn. Forkunnskaper tilsvarende spansk som fremmedspråk nivå II i videregående skole anbefales.

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn: 7. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har
- innsikt i uttale og intonasjon og kunnskaper om og sentrale språklige strukturer
- kjennskap til begreper innen morfologi og enkel setningsanalyse på spansk
- innsikt i arbeidet med å utvikle de grunnleggende ferdighetene, særlig de muntlige
- kjennskap til muntlige sjangere og kunne legge til rette for praktiske og varierte muntlige aktiviteter i spanskundervisningen
- kunnskap om barn og unges språklæring i et fremmedspråkperspektiv, språklæringsteorier, samt strategier og metoder som fremmer språkutvikling
- kjennskap til gjeldende planverk for skolen og dets forhold til det europeiske rammeverket for språk

Ferdigheter
Studenten kan
- bruke målspråket funksjonelt muntlig og skriftlig og være en god språkmodell for elevene
- identifisere og beskrive ordklasser og bøyningsformer på spansk, samt redegjøre for orddannelse, bruk av verbtider og språklige konstruksjoner
- forstå muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere og gjøre rede for hovedinnhold og detaljopplysninger
- planlegge, gjennomføre, evaluere og videreutvikle tilpassede undervisningsopplegg i spansk
- bevisstgjøre elevene om språkets oppbygging og veilede dem i deres språkutvikling, eksempelvis gjennom aktivisering av forkunnskaper og kunnskap om kontrastive problemer
- legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert og meningsfylt læringsarbeid forankret i teori og egen erfaring, som fremmer utviklingen av de grunnleggende ferdighetene for alle elever, med særlig vekt på de muntlige ferdighetene

Generell kompetanse
Studenten kan
- vedlikeholde og videreutvikle egen språkkompetanse i spansk
- formidle relevant fagstoff og kommunisere på spansk på en måte som er tilpasset målgruppen
- reflektere over egen læring og praksis i forhold til språklæringsteorier, etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- arbeide selvstendig og/eller sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i spanskfaget samt ha en beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innen fagfeltet

Innhold

Studentene arbeider systematisk med de fem språklige ferdighetene (lese, lytte, skrive, muntlig produksjon og samhandling) og forbedrer evnen til å forstå og uttrykke seg på spansk, både muntlig og skriftlig. Gjennom forelesninger, samtaler og oppgaveløsning utvikler de sine kunnskaper om språkbruk og -analyse (fonetikk, morfologi og enkel syntaks) og lærer å forklare grammatiske regler og sentrale trekk ved språket. I den fagdidaktiske delen vektlegges særlig hvordan elevenes muntlige ferdigheter kan styrkes og utvikles. 

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervises både på spansk og norsk. Undervisning og veiledning foregår både på nett og campus.

Emnet er organisert som forelesninger, gruppeundervisning og selvstudium. Bruk av læringsplattform er sentralt i emnet. På forelesningene vil fagstoff innen grammatikk gjennomgås og utdypes. Studentene vil få en innføring i språklige strukturer, inkludert grammatisk terminologi og enkel syntaktisk analyse på spansk. Det legges opp til oppgaveløsning og samtaler rundt grammatiske særtrekk ved spansk og språket i bruk. Innholdet i lesetekster i ulike sjangere vil bli kommentert og diskutert. Gjennom aktiv deltakelse i samtaler rundt fagstoffet vil studentene kunne utvikle språklige ferdigheter og innsikt i det spanske språksystemet.

I den fagdidaktiske delen rettes oppmerksomheten mot bruk av spansk i undervisningssammenheng på mellom- og ungdomstrinnet, og studentene får veiledning i hvordan tilrettelegge for en praktisk og kommunikativ språklæring. Det gis en innføring i Læreplan i fremmedspråk, fortrinnsvis nivå 1. Kunnskaper om å planlegge, begrunne, gjennomføre og evaluere opplæring i spansk etter intensjonen i læreplanen vil stå sentralt.  Videre vil det blir lagt vekt på å bevisstgjøre studentene på læringsstrategier og refleksjon rundt egen og elevenes læring.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, PEL-lærer, praksisveileder og faglærer. Se programplan for Grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn for mer informasjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

To individuelle skriftlige innleveringer innen grammatikk, leseforståelse og egen tekstproduksjon på spansk. Én av oppgavene vil inneholde en fagdidaktisk del der muntlig(e) aktivitet(er) i spanskundervisningen beskrives og reflekteres over. 

Én individuell muntlig samtale rundt fagstoff, så vel språklig som fagdidaktisk

Arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen. 5 timer.
Tillatt hjelpemiddel:
- spansk - spansk ordbok.
- gjeldende Læreplan i fremmedspråk i K06 legges ved eksamensoppgaven fra faglærer

Karakterene gis på en skala fra A-F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne emner og studieprogrammer av høy kvalitet. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Det tas forbehold om endringer i litteraturlisten før studiestart.
-          Gómez Torrego, L. (siste utg. 2011) Gramática didactica del español, Editorial SM, Madrid. ISBN: 978-84-675-4135-9 (utvalgte temaer

-          Gómez Torrego, L. (siste utg. 2011) Análisis sintáctico, Ediciones SM, Madrid.: ISBN:978-84-675-4134-2

-          Ruiz Rufino, Maximino J. (2011): 50 nueces de lengua y unas notas de gramática. Unipub. ISBN 978-82-7477-526-8

-          R. Alonso, A. Castañeda, P. Martínez, L. Miquel, J. Ortega, J. Plácido (2011): Gramática básica del estudiante de español. Edición revisada y ampliada. ISBN 9788484437260

-          Kunnskapsløftet (2006): Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, Utdannings- og forskningsdepartementet.

-          Bjørke, C., Dypedahl, M. og Myklevold, G.A. (red.) (2014): Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. (utvalgte kapitler)

-          Materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter    

Anbefalt tilleggslitteratur (språk):
-          Soriano Salkjelsvik, K. & Pitloun, P. (2007): Gyldendal spanske lommegrammatikk, Gyldendal, Oslo.

-          Ruiz Rufino, M. & Grønn, B. (2014): Gustar og andre spanske verbmysterier. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-321-0155-9

-          Ruiz Rufino, M. & Grønn, B. (2013): Ñ og andre spanske lyd og språkmysterier. Akademika forlag. ISBN 978-82-3210-153-5

Anbefalt tilleggslitteratur (fagdidaktikk):

-          Ramberg, P. (2007): Illustrasjoner - en ressurs i fremmedspråkundervisningen.  I: H. Hestnes,  (red.): Språkfag 1. Idéhefter for lærere. Tapir akademisk forlag. s. 35-42.

-          Heimark, G.-E. Praktisk tilnærming i fremmedspråkundervisningen. Rapport fra en intervjuundersøkelse. Halden: Fremmedspråksenteret (pdf).

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:55:58