SFTG512116 Å bli tysklærer: Innføringsemne litteratur, kultur og samfunn (Høst 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Halden og nettbasert.
- Emneansvarlig:
- Peter Langemeyer
- Undervisningsspråk:
- Tysk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Tysk for grunnskolelærerutdanning 5-10.
Undervisningssemester
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn: 7. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studentene har kunnskaper om enkelte viktige historiske hendelser, samfunnsstrukturer, institusjoner og geografi i tysktalende land og har utdypet sine kunnskaper om sentrale trekk ved dagligliv, skikker, høytider og tradisjoner. De har kunnskap om tekst som kulturuttrykk og kjennskap til språklige særtrekk i tysktalende land. Studentene har innsikt i gjeldende læreplaner, kjenner til aktuelle læreverk og har kunnskap om aktuelle og relevante undervisningsressurser samt ulike undervisningskonsept og -metoder knyttet til undervisning i tyskspråklig kultur og samfunn.
Ferdigheter
Studentene kan på tysk gjøre rede for og sammenlikne sentrale trekk ved tysktalende lands kultur og samfunn med tilsvarende i norsk kultur og legge til rette for at elevene kan utforske kulturen i tysktalende land sett i relasjon til deres egen. De har også økt sine aktive ferdigheter i tysk, både skriftlig og muntlig, ved siden av ferdigheter i å forstå tyskspråklige tekster av ulik art. Studentene kan bruke ressurser av ulik art for at elevene skal tilegne seg både reseptiv kompetanse og best mulig ferdighet i å kommunisere både muntlig og skriftlig.
Generell kompetanse
Studentene er i stand til å planlegge og gjennomføre undervisningsprosjekt knyttet til (inter)kulturelle og samfunnsmessige aspekter og kan utvikle, analysere og vurdere elevers lærings- og kommunikasjonsstrategier. De kan reflektere over hvilke ressurser og arbeidsformer som passer elevenes forutsetninger best.
Innhold
I emnet tas det opp kulturelle og samfunnsmessige aspekter ved tysktalende land med utgangspunkt i aktuelle læringsressurser. Det legges opp til en nær sammenheng mellom teorien og litteraturen som gjennomgås og utprøving av undervisningskonsept og -metoder i praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gis som seminar der tyskdidaktikk og tyskundervisning tematiseres og øves ut fra konkrete undervisningssituasjoner - enten i form av tenkte «cases» eller med utgangspunkt i den tyskundervisningen studentene gjennomfører i praksisperioden(e). Prosjektarbeid rettes mot produksjon av læringsressurser gjennom bruk av digitale verktøy som åpner for samarbeidsformer. I arbeidet med litterære og andre autentiske tekster legges vekt på produksjons- og handlingsbasert litteraturundervisning.
Arbeidsomfang
Ca. 420 timer.
Praksis
Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, PEL-lærer, praksisveileder og faglærer.
Se programplan/praksisplan for Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn for mer informasjon.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen
Eksamen
Individuell mappevurdering og muntlig eksamen
Individuell mappe som dokumenterer studentens aktivitet i emnet. I mappen vil det inngå både muntlige og skriftlige arbeider relatert til emnets temaer og til praksis. Mappen må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til muntlig eksamen.
Muntlig eksamen er en samtale (ca. 20-25 minutter) omkring mappeoppgavene ved slutten av semesteret, der det i tillegg til faglig og didaktisk innhold legges vekt på studentens muntlige kommunikasjonsferdighet.
Muntlig eksamen virker justerende på karakter for mappe, maksimalt ett trinn opp eller ned på karakterskala A-F.
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av
- lærergruppe
- studieleder
-- lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 24. november 2015. Det tas forbehold om endringer før studiestart.
Europeisk språkperm (http://www.udir.no/Utvikling/Artikler-utvikling/Felles-europeisk-rammeverk/).
Læreplan for grunnskolen, Utdanningsdirektoratet, www.utdanningsdirektoratet.no
Dauvillier, Christa/Lévy-Hillerich, Dorothea (unter Mitarb. von Herrad Meese): Spiele im Deutschunterricht. Berlin [u.a.]: Langenscheidt, 2004.
Sevje, Grete: Fremmedspråk er gøy! Metodebok for lærere. Fremmedspråk nivå 1. [Oslo]: PEDLEX norsk skoleinformasjon, 2007.
Skarðhamar, Anne-Kari: Kunsten å lese skjønnlitteratur. Om lesestimulering og lesekompetanse. Oslo: Universitetsforlaget, 2005
Vestli, Elin Nesje: Fra sokkel til klasserom. Litteraturens plass i fremmedspråkundervisningen. Fokus på språk 13/2008. Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen: Halden (2008). http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=14283&lang=nor
LeMO: Lebendiges Museum Online (Deutsches Historisches Museum, Berlin, Haus der Geschichte der Bundesrepublik Deutschland, Bonn): http://www.dhm.de/lemo/home.html
Litterære tekster:
Litteratur:
Litteraturlister som er publisert for emner fram i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.
BORCHERT, Wolfgang: Nachts schlafen die Ratten doch (K).
DÜRRENMATT, Friedrich: Romulus der Große. Eine ungeschichtliche historische Komödie in vier Akten (Diogenes Taschenbücher Nr. 23042).
EICH, Günter: Inventur (K).
FRIED, Erich: Gespräch über Bäume (K).
HERMANN, Judith: Sommerhaus, später. Erzählungen (Fischer Taschenbuch Verlag Bd. 14770; følgende fortellinger leses: 'Rote Korallen', 'Sonja' og 'Sommerhaus, später').
HERRNDORF, Wolfgang: Tschick (Rowohlt Berlin).
JANDL, Ernst: ottos mops (K), schtzngrmm (K), falamaleikum (K).
KUNERT, Günter: Über einige Davongekommene (K).
NADJ ABONJI, Melinda: Zuhause in der Fremde - Versuche zur Integration (K)
VERTLIB, Vladimir: Ich und die Eingeborenen (K)
VESTLI, Elin Nesje/LANGEMEYER, Peter: Deutschsprachige Nachkriegsliteratur von Wolfgang Borchert bis Judith Hermann (tilgjengelig digitalt eller kjøpes på høgskolen).
De kortere tekstene (K) står i et eget teksthefte, som fås sammen med kompendiet.