SFTG510116 Å bli tysklærer: Innføringsemne språk (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden og nettbasert
Emneansvarlig:
Frode Lundemo
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Tysk for grunnskolelærerutdanning 5-10.

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn: 7. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studentene har kunnskaper om tysk uttale og intonasjon og grunnleggende kjennskap til tysk morfologi. De har kunnskaper om dagligliv og skikker i tysktalende land. Studentene har kunnskaper om hvordan digitale verktøy kan brukes til å bygge opp ferdigheter særlig i muntlig tysk. De kjenner til aktuell læreplan for fremmedspråk, det felleseuropeiske rammeverket for språk og sentrale læringsressurser som f. eks. aktuelle læreverk i tysk for mellom- og ungdomstrinnet.  

Ferdigheter
Studentene kan kommunisere med god uttale og intonasjon. De har grunnleggende aktive ferdigheter i muntlig tysk og kan tilpasse disse til utvalgte kommunikasjonssituasjoner og -behov, bl.a. kan de på tysk gjøre rede for dagligliv og skikker både i tysktalende land og i norsk kultur. De kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsøkter på tysk tilpasset ulike elevgrupper.

Generell kompetanse
Studentene har innsikt i ulike innfallsporter til fremmedspåksdidaktikk, i ulike undervisningsmetoder for fremmedspråk og kunnskap om hvordan barn og unge lærer fremmedspråk. Studentene har også innsikt i vurdering av elevarbeider og elevprestasjoner.

Innhold

Emnet gir en grunninnføring i tysk fonetikk og intonasjon og hovedtrekkene i tysk morfologi sett fra et praktisk perspektiv. Dagligliv og skikker i tysktalende land tematiseres gjennom bruk av forskjellige typer tekster og media. Det legges stor vekt på oppøvelse av muntlig språkferdighet. Emnet tar for seg hvordan en med ulike elevgrupper kan arbeide med ferdighetstrening og kulturforståelse i forhold til disse temaene, samtidig som ulike læringsressurser presenteres.

Undervisnings- og læringsformer

Muntlig ferdighetstrening baseres til en stor grad på bruk av digitale verktøy og foregår i hovedsak i forhold til emnets temaer. Prosjektarbeid rettes mot produksjon av enkle læringsressurser gjennom bruk av digitale verktøy som åpner for samarbeidsformer.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer.

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, PEL-lærer, praksisveileder og faglærer.
Se programplan/praksisplan for Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn for mer informasjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen.

Eksamen

Individuell mappevurdering og muntlig eksamen

Individuell mappe som dokumenterer studentens aktivitet i emnet. I mappen vil det inngå både muntlige og skriftlige arbeider relatert til emnets temaer og til praksis. Mappen må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til muntlig eksamen.

Muntlig eksamen er en samtale (ca. 20-25 minutter) omkring mappeoppgavene ved slutten av semesteret, der det i tillegg til faglig og didaktisk innhold legges vekt på studentens muntlige kommunikasjonsferdighet.

Muntlig eksamen virker justerende på karakter for mappe, maksimalt ett trinn opp eller ned på karakterskala A-F.

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- Midtsemesterevaluering
- Løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av

- Lærergruppe
- Studieleder
- Lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 24. november 2015. Det tas forbehold om endringer frem til studiestart.

Bjørke, Camilla, Magne Dypedahl, Gro Anita Myklevold (red.) (2014): Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm (utvalgte deler).

Bjørke, Camilla og Berit Grønn (2014): Fremmedspråk på barnetrinnet - quo vadis?

I: Temanummer om engelsk og fremmedspråk. Utviklingstrender fram mot 2030. (Acta Didactica volume 8, nr. 2

 https://www.journals.uio.no/index.php/adno/issue/view/120.

Dreyer/Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning: Hueber (2000).

Hestnes, Hege m. fl.: Språkfag 1/2/3. Idéhefter for lærere. Tapir forlag. 2007-2010.

Lindemann, Beate (2014): Tidlig fremmedspråkundervisning på barneskolen - et nødvendig grunnlag for en god nok språkkompetanse i framtiden. I: Temanummer om engelsk og fremmedspråk. Utviklingstrender fram mot 2030. (Acta Didactica volume 8, nr. 2  https://www.journals.uio.no/index.php/adno/issue/view/120 .

Lundemo, Frode: Deutsche Phonetik. Halden, siste utgave.

Slemmen, Trude. (2010). Vurdering for læring i klasserommet. Oslo: Gyldendal.

Reiten, Håvard: Tysk grammatikk. Oslo: Aschehoug 2015 (utvalgte deler).

Ett eller flere tysklæreverk som brukes i norsk skole.

Europeisk språkperm (http://www.udir.no/Utvikling/Artikler-utvikling/Felles-europeisk-rammeverk/)..

Fremmedspråksenterets sider om Tidlig start med fremmedspråk (http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=16192).

Læreplan for grunnskolen, Utdanningsdirektortatet (http://www.udir.no/)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:55:57