SFS40116 Organisasjon og ledelse 1 (Høst 2016–Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Mats Persson
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet i organisasjon og ledelse.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår). Deltid med åtte tre-dagers samlinger totalt i høst- og vårsemesteret.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne kan studentene:

  •  gi en generell oversikt over ulike teoretiske tradisjoner innen studiet av organisasjoner, ledelse og beslutninger
  • forstå den historiske framveksten av de organisasjonsformer og arbeidslivsrelasjoner vi har i Norden
  • forstå forskjellen på modernistiske og sosialkonstruktivistiske tilnærminger til organisasjoner
  • redegjøre for forskjellene mellom samfunnsvitenskapelige forklaringstyper som bygger på egenskaper, relasjoner og struktur
  •  redegjøre for innholdet i sentrale begreper som effektivitet, rasjonalitet, fleksibilitet, endring og legitimitet, og forstå hva disse fenomenene har å si for organisasjonens interne og eksterne relasjoner
  • analysere og forstå det vanskelige samarbeidet, særlig på tvers av organisasjoner
  • analysere de dynamikker, prosesser og mekanismer som oppstår i forsøket på å endre og fusjonere organisasjoner
  • anvende ulike analytiske perspektiver på endring og samhandling i organisasjoner
  • gjøre rede for hva delegering er, og hvilken rolle delegering kan spille i utviklingen av organisasjoner
  •  gjøre rede for de deler av lov-, regel- og avtaleverk som direkte har betydning for arbeids-og arbeidsmiljøforholdene
  • forstå de mekanismer som virker i en gruppedynamisk prosess, og som ledere vite hvordan man skal kunne styre disse
  •  gjøre rede for ulike organisasjonsmodeller og de historiske betingelser for fremveksten av disse
  •  gjøre rede for fenomenene makt, autoritet og innflytelse, og hvordan disse kan lokaliseres i arbeidslivet

Innhold

Det legges vekt på:

  • å plassere temaet ledelse innenfor et organisasjonsteoretisk og organisasjonsanalytisk rammeverk. Ledelse utøves i situasjoner og organisasjoner der endringer i og press fra omgivelsene får stadig større føringer for utøvelsen av ledelse. Slike endringer og press, blant annet økte krav til kostnadseffektivitet, setter også press på organisasjonens interne strukturer og prosesser. Krav til omorganisering og omstillinger øker behovet for kompetanse i samhandling og kommunikasjon, og for at ledere kan forstå konflikters årsaker, dynamikk og løsninger.
  • å belyse endringer i organisasjonsdesign og hvordan disse er historisk betinget. Videre legges det vekt på å belyse sammenhengen mellom organisasjoners formål, struktur og prosesser.
  • å utvikle evnen til å analysere makt- og autoritetsforhold i organisasjoner, slik at man blir bevisst hvilke ulike kilder til makt som finnes og hvordan man kan påvirke organisasjonen i ønsket retning ved å utnytte samspillet mellom ulike kilder.
  • organisasjonens mikroprosesser, det vil si den nære og hverdagslige samhandlingen mellom organisasjonsmedlemmene, i og mellom grupper, på tvers av avdelinger/etater og organisasjoner. Dette tema henter sitt teoretiske grunnlag i ulike sosiologiske og sosialpsykologiske handlingsteorier.
  • å utvikle praktiske ferdigheter på basis av teoretiske innsikter og tidligere erfaringer. Konflikt, forhandling og teambygging er eksempler på områder hvor utvikling av praktiske ferdigheter skjer i lys av utvidete perspektiver på årsaker, funksjoner, hensikter og hvordan vi mennesker sosialt konstruerer vår virkelighet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, øvelser og plenums­diskusjoner.
Emnet forutsetter stor egeninnsats fra studentenes side både på og utenom samlingene. Dette omfatter gjennomgang av litteratur som har tilknytning til studiet og gjennomføring av øvelser og undersøkelser. Det blir organisert arbeidsgrupper for å løse oppgaver, arbeide med litteraturstudier etc. i fellesskap mellom samlingene.

Studentene skriver to fordypningsoppgaver som grunnlag for vurdering i emnet. Utkast til fordypningsoppgavene er arbeidskrav i emnet.

Arbeidsomfang

Samlet forventet arbeidstid for hele emnet er 840 årstimer, hvorav undervisningen i samlingene utgjør 168 årstimer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- Frammøteplikt i 75 % av undervisningsdagene
- Oppgaveseminar:

  •  levere utkast til fordypningsoppgavene, og presentere dem muntlig i seminargrupper
  •  være opponent til medstudenters utkast

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell mappevurdering
I løpet av studieåret skal kandidaten levere inn to fordypningsoppgaver, hver på 8-10 A4-sider som legges til grunn for vurdering av eksamenskarakter. Det gis en samlet karakter for de to fordypningsoppgavene etter karakterskalaen A - F.

Kandidaten kan forbedre mappens innhold fram til innlevering ved fastsatt innleveringsdato.

Ved ikke bestått karakter, kan kandidaten omarbeide mappens innhold en gang.
Ved ny eksamen må kandidaten levere ny mappe. Det gjøres oppmerksom på at kandidaten i disse tilfellene ikke har rett til ny veiledning.

Ved klage på sensuren, skal hele mappen sensureres på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres gjennom underveisevaluering og en sluttevaluering.

Resultatene behandles av studieleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Lokalt utvalg for utdanningskvalitet (LUKU) følger opp studentevalueringene ved avdelingen.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 28. juni 2016.

Pensum utgjøres av både litteratur og forelesninger. Størrelsen på det skriftlige pensum er fastsatt til ca. 2000 sider.

Det tas forbehold om endringer i pensum, men pensum for høstsemesteret ligger nå fast.

Pensum fås kjøpt hos bokhandelen Index på høgskolesenteret på Remmen, eventuelt hos din lokale bokhandler eller i en nettbokhandel.

Litteratur merket med (*) finner du i kopisamling 1 for Masterstudiet i organisasjon og ledelse

Litteratur merket med (**) kan lastes ned som PDF fra http://kau.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A857360&dswid=6997

Samling 1: Organisasjonsforståelse, organisasjonsteori og organisasjonsanalyse
Jacobsen, Dag Ingvar & Thorsvik, Jan: Hvordan organisasjoner fungerer. Fagbokforlaget, Bergen 2013 (558 sider)

Ry Nielsen J.C. Ry, Morten Anderledes tanker om Leavitt – en klassiker i ny belysning. Nyt fra Samfundsvidenskaberne. København 2002 (39 sider )

*Eriksson-Zetterquist, Ulla; Kalling, Thomas & Styhre, Alexander: ”Kritisk teori” i: Eriksson-Zetterquist, Ulla; Kalling, Thomas & Styhre, Alexander: Organisasjonsteori. Cappelen-Damm Akademisk, Oslo, 2014. Kapittel 13, s.265-278 (13 sider)

Anbefalt tilleggslitteratur:
Bolman, Lee G. og Deal, Terrence E.: Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Gyldendal Akademisk 5. utg. 2013 (528 sider)

Strand, Torodd: Ledelse, organisasjon og kultur. Fagbokforlaget, Bergen 2007, del I og III (373 sider)

Hatch, Mary Jo: Organisasjonsteori: Moderne, symbolske og postmoderne perspektiver. Oslo: Abstrakt forlag 2001 (400 sider)

Scott, W. Richard: Organizations: Rational, Natural and Open Systems. New Jersey: Prentice Hall 2003 5.utgave (370 sider)

Samling 2: Ledelse, organisasjonsendring og samarbeid på tvers
Haaland, Frode & Dale, Frode: På randen av ledelse: En veiviser i førstegangsledelse. Gyldendal Akademisk, Oslo, 2005 (205 sider)

Repstad, Pål: Dugnadsånd og forsvarsverker. Universitetsforlaget 2004. Kapittel 1-4 (155 sider)

**Persson, Mats (2015) The Construction of Support and Opposition: A Study of an Attempted Higher Education Merger, kapittel 1 og 4 (23 sider)

*Persson, Mats. Forandringsfanatikerne vant. Kronikk i Moss Avis 17.09.2015

Anbefalt tilleggslitteratur:
Amundsen, Oscar & Kongsvik, Trond: Endringskynisme: og kunsten å skape god endringspraksis. Gyldendal Akademisk 5. utg. 2016 (205 sider)

Samling 3 Fleksibilitet/motstand/livsformer
Karlsson, Jan Ch: Den smidiga mellanchefen – och andra motståndsberättelser. Gleerups, Malmö 2008 (139 sider)

*Jakobsen, Liselotte & Jan Ch Karlsson: ”Värmländska välfärder – ett livsformsperspektiv”, i Bertil Lundberg & Bengt Dahlgren (red.): Ditt Värmland. Välfärder och färdvägar. Karlstad: Länsstyrelsen, 1995 s.134-156. (12 sider).

*Karlsson, Jan Ch.: “Bra och dålig flexibilitet – en litteraturöversikt.” Arbetsmarknad & Arbetsliv, 2006 vol. 12, nr 3, s.135-146 (11 sider).

*Karlsson, Jan Ch. (2012): Organizational Misbehaviour in the Workplace, kapittel 71 (19 sider)

Anbefalt tilleggslitteratur:
Skorstad, Egil J & Ramsdal, Helge: Flexible Organizations and the New Working Life. A European Perspective. Ashgate Publishing, Farnham 2009

Ramsdal, Helge; Skorstad, Egil J. & Strøm, Øystein: Fleksible organisasjoner: alternative strategier og arbeidsmiljømessige konsekvenser. Høgskolen i Østfold, Halden. Rapport 2009:1

Samling 4: Om arbeidslivsrelasjoner
Heiret, Jan et al.: Arbeidsliv, historie, samfunn. Norske arbeidslivsrelasjoner i historisk, sosiologisk og arbeidsrettslig perspektiv. Fagbokforlaget, Bergen 2007. Kapittel 3 og 4 (136 sider)

Skorstad, Egil J.: Organisasjonsformer – kontinuitet eller forandring. Oslo Gyldendal Akademisk 2004. Kapittel 7,9 og 11 (80 sider)

Anbefalt tilleggslitteratur:
Jan Heiret: Three Norwegian Varieties of a Nordic Model — A Historical Perspective on Working Life Relations. Nordic Journal of Working Life Studies. Vol 2, No 4 (2012) http://ej.lib.cbs.dk/index.php/nordicwl/article/view/3948

Samling 5: Om utviklingen av alternative organisasjonsformer
Skorstad, Egil J.: Organisasjonsformer – kontinuitet eller forandring. Oslo Gyldendal Akademisk 2004 (351 sider)

*Skorstad, E. J. (2015). Det fleksible fenomenet lean. I A. C. Bergman, G. Gillberg & L. Ivarsson (Red.), Tankar om arbete: 17 texter om arbete, arbetsliv och samhällsförändring. Falun: Premiss (18 sider)

Anbefalt tilleggslitteratur:
Lysgaard, Sverre: Arbeiderkollektivet. Universitetsforlaget 3. utgave 2001 (318 sider)

Samling 6: Myter og moter i organisasjoner
Røvik, Kjell Arne (2007). Trender og translasjoner. Ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 2, 3, 10, 12, 13 og 15. (180 sider)

Anbefalt litteratur:
Brunsson, Nils (2006). Mechanisms of Hope. Maintaining the Dream of the Rational Organization. København Oslo Malmö: Copenhagen Business School Press. (239 sider)

Christensen, Tom, Morten Egeberg, Per Lægreid, Paul G. Roness, Kjell Arne Røvik (2015). ”Kapittel 4: Myteperspektivet”, i Organisasjonsteori for offentlig sektor. 3. utgave Oslo: Universitetsforlaget. (24 sider)

Christensen, Tom og Per Lægreid (2001). "New Public Management i den norske statsforvaltningen", i Tranøy, Bent Sofus og Øyvind Østerud (red.) Den fragmenterte staten. Oslo: Gyldendal. (20 sider)

Christensen, Tom (2001) «Markedsorienterte reformer i den offentlige forvaltningen. Global nødvendighet eller trussel mot demokratiet?» i Baldersheim, Hagtvet og Heidar (red.) Statsvitenskapelige utsyn. Politiske temaer og tenkemåter i en oppbruddstid. Høyskoleforlaget. (8 sider)

Moren, Jan (2011) Om reformer. En studie av Kvalitetsreformen, Politireform2000 og Kunnskapsløftet. Doktoravhandling. Karlstad University Studies 2011:24. 211 sider.

Røvik, Kjell Arne (2007). Trender og translasjoner. Ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11 og 14. (220 sider)

Røvik, Kjell Arne (1998). Moderne organisasjoner: Trender i organisasjonstenkningen ved tusenårsskiftet. Bergen: Fagbokforlaget. (290 sider)

Røvik, Kjell Arne, Tor Vidar Eilertsen og Eli Moksnes Furu (red. 2014) Reformideer i norsk skole. Spredning, oversettelse og implementering. Cappelen Damm Akademisk. (420 sider)

Samling 7: Globalisering og internasjonalisering
Jones, Andrew (2010). Globalization - Key Thinkers. London: Polity Press. (245 sider)

Anbefalt litteratur:
Bauman, Zygmunt (1998). Globaliseringen og dens menneskelige konsekvenser. Oslo: Vidarforlaget. Erasmus-serien bind 6. (140 sider)

Claes, Dag Harald, Helge Hveem og Bent Sofus Tanøy (2012). Global økonomi, krise og politisk styring, 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. (300 sider)

Hylland Eriksen, Thomas (2008). Globalisering. Åtte nøkkelbegreper. Oslo: Universitetsforlaget. (205 sider)

Hirst, Paul, Grahame Thompson og Simon Bromley (2009). Globalisation in Question. 3. Utgave. Cambridge: Polity Press. (246 sider)

Østerud, Øyvind (1999). Globaliseringen og nasjonalstaten. Oslo: Ad Notam Gyldendal. (191 sider)

Samling 8: Ledere, ledelse og ledelsesteori
*Bass, Bernhard M. (2004): Fra transaksjonsledelse til transformasjonsledelse: Å lære å dele en visjon. p.191-205. I: Martinsen, Øyvind L.: Perspektiver på ledelse. Gyldendal Akademisk, Oslo (15 sider)

Haaland, Frode Hübertz (2010): Ledelse: Gary A. Yukls ”multiple-linkage”-teori om ledelse i organisasjoner. De Gode Hjelperne, Oslo (38 sider)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:54:17