SFFG520210 Fransk samfunnskunnskap (Høst 2016–Vår 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Studiested Halden og nettbasert
- Emneansvarlig:
- Franck Orban
- Undervisningsspråk:
- Fransk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Fransk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (240 studiepoeng)
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen krav utover opptakskravet til Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn. Forkunnskaper tilsvarende fransk som fremmedspråk nivå II i videregående skole anbefales.
Undervisningssemester
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn: 7. semester (høst) og 8. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- geografi, enkelte viktige historiske hendelser, samfunnsstrukturer og institusjoner i Frankrike.
- sentrale trekk ved dagligliv, skikker, høytider og samfunn i fransktalende land.
Ferdigheter
Studenten kan
- sammenligne på fransk sentrale trekk i dagliglivet og samfunnet med norsk kultur.
- selv produsere forskjellige typer tekster på fransk.
- planlegge, gjennomføre og vurdere franskundervisning tilpasset elever på 5.-10. trinn.
Generell kompetanse
Studenten kan
- utvikle, analysere og vurdere egne lærings- og kommunikasjonsstrategier og hjelpe elevene med å utvikle passende lærings- og kommunikasjonsstrategier.
- planlegge og gjennomføre undervisningsprosjekter knyttet til kulturelle, tekstlige og samfunnsmessige aspekter i de fransktalende landene.
- bruke aktuelle digitale verktøy i arbeidet med tekstlige uttrykk og generelt i en språklærings- og undervisningssammenheng.
Innhold
Studentene får kunnskap om Frankrike, både som land innen EU og i internasjonal sammenheng. Emnet skal bidra til tverrkulturell innsikt og forståelse. Emnet tar for seg innføring i samfunnsoppbygging, frankofoni, kultur og samfunn, samt innføring i fransk økonomi og Frankrikes historie i nyere tid.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt i nettmøter. Læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt kursmateriell og oppgaver, samt annen relevant informasjon om emnet. Selvstudium inngår i læringsformen.
Arbeidsomfang
Ca. 420 timer.
Praksis
Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, PEL-lærer, praksisveileder og faglærer. Se programplan for Grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn for mer informasjon.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i oppgaveseminarer gjennom hele studieåret
- En skriftlig innlevering pr semester
- En muntlig presentasjon pr semester.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Varighet: ca. 30 minutter. Ingen hjelpemidler tillatt. Som hovedregel gjennomføres muntlig eksamen på nettet via læringsplattform. Det er også mulig å avlegge muntlig eksamen på campus.
Kandidaten blir testet i faktakunnskaper og muntlig produksjon. Karakterer gis på en skala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er bestått, og F er ikke bestått.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres av studentene hvert semester, og evalueringen behandles i avdelingens utvalg for studiekvalitet.
Litteratur
Det tas forbehold om endringer frem til studiestart.
G. Labrune: La géographie de la France. Nathan, repères pratiques, siste utg.
G. Labrune,/Toutain: Histoire de la France, Nathan, repères pratiques, siste utg.
Découvrir la France. Internettsidene til; M.A.E: ministère des Affaires étrangères.