SFFG520210 Fransk samfunnskunnskap (Høst 2016–Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Studiested Halden og nettbasert
Emneansvarlig:
Franck Orban
Undervisningsspråk:
Fransk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Fransk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (240 studiepoeng)

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen krav utover opptakskravet til Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn. Forkunnskaper tilsvarende fransk som fremmedspråk nivå II i videregående skole anbefales.

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn: 7. semester (høst) og 8. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten har kunnskap om

  • geografi, enkelte viktige historiske hendelser, samfunnsstrukturer og institusjoner i Frankrike. 
  • sentrale trekk ved dagligliv, skikker, høytider og samfunn i fransktalende land.

Ferdigheter
Studenten kan

  • sammenligne på fransk sentrale trekk i dagliglivet og samfunnet med norsk kultur.
  • selv produsere forskjellige typer tekster på fransk.
  • planlegge, gjennomføre og vurdere franskundervisning tilpasset elever på 5.-10. trinn.

Generell kompetanse
Studenten kan

  • utvikle, analysere og vurdere egne lærings- og kommunikasjonsstrategier og hjelpe elevene med å utvikle passende lærings- og kommunikasjonsstrategier.
  • planlegge og gjennomføre undervisningsprosjekter knyttet til kulturelle, tekstlige og samfunnsmessige aspekter i de fransktalende landene.
  • bruke aktuelle digitale verktøy i arbeidet med tekstlige uttrykk og generelt i en språklærings- og undervisningssammenheng.

Innhold

Studentene får kunnskap om Frankrike, både som land innen EU og i internasjonal sammenheng. Emnet skal bidra til tverrkulturell innsikt og forståelse. Emnet tar for seg innføring i samfunnsoppbygging, frankofoni, kultur og samfunn, samt innføring i fransk økonomi og Frankrikes historie i nyere tid.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i nettmøter. Læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt kursmateriell og oppgaver, samt annen relevant informasjon om emnet. Selvstudium inngår i læringsformen.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer.

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, PEL-lærer, praksisveileder og faglærer. Se programplan for Grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn for mer informasjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse i oppgaveseminarer gjennom hele studieåret
  • En skriftlig innlevering pr semester
  • En muntlig presentasjon pr semester.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Varighet: ca. 30 minutter. Ingen hjelpemidler tillatt. Som hovedregel gjennomføres muntlig eksamen på nettet via læringsplattform. Det er også mulig å avlegge muntlig eksamen på campus.

Kandidaten blir testet i faktakunnskaper og muntlig produksjon. Karakterer gis på en skala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er bestått, og F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres av studentene hvert semester, og evalueringen behandles i avdelingens utvalg for studiekvalitet.

Litteratur

Det tas forbehold om endringer frem til studiestart.

G. Labrune: La géographie de la France. Nathan, repères pratiques, siste utg.

G. Labrune,/Toutain: Histoire de la France, Nathan, repères pratiques, siste utg.

Découvrir la France. Internettsidene til; M.A.E: ministère des Affaires étrangères.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:54:16