SFFG510210 Fransk muntlig kommunikasjon (Høst 2016–Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
André Avias
Undervisningsspråk:
Fransk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Fransk 1 for grunnskolelærerutdanning 5-10.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen krav utover opptakskravet til Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn Forkunnskaper tilsvarende fransk som fremmedspråk nivå II i videregående skole anbefales.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap:
Studentene har kunnskap om språklæringsteorier og læring av fremmedspråk og språkdidaktikk.
De har kunnskap om gjeldende læreplan og europeisk språkperm.
Studentene har kunnskap om dagligliv, sentrale tradisjoner, skikker og tenkemåter i fransktalende land.

Ferdigheter:
Studentene kan kommunisere og fritt bruke et bredt basisordforråd i fransk.
De kan delta i forberedte og spontane samtaler om ulike emner.
De kan forstå lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster  i ulike sjangre og media.
Studentene kan bruke ulike digitale verktøy i en tilpasset språklæringssituasjon.
De kan planlegge, gjennomføre og vurdere franskundervisning tilpasset elever på 5-10 trinn.
De kan også bruke vurderingsverktøy i fremmedspråksundervisningen.

Generell kompetanse:
Studentene kan legge til rette varierte og tilpassede læringsaktiviteter som fremmer utvikling av muntlig samhandling, lytting, tale, lesing og skriving.
De skan også finne relevante læringsressurser og kunne nyttiggjøre seg disse på en hensiktsmessig måte, både for egen opplæring og i formidlingssituasjoner.

Innhold

Studentene oppøver kommunikative og interkulturelle ferdigheter gjennom muntlig språktrening i autentiske situasjoner og ved hjelp av ulike digitale verktøy. De utvikler grunnleggende forståelse for fransk som fremmedspråk gjennom språkdidaktiske problemstillinger og gjennom forholdet mellom læringsutbytte og aktiviteter, individuell læring og felles aktiviteter.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i gruppetimer, samt nettmøter for fjernstudentene. Læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt studiemateriell og oppgaver, samt annen relevant informasjon om emnet. Selvstudium inngår i læringsformene.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer.

Praksis

15 dager på høsten og 15 dager på våren. Praksis administreres i samarbeid med Avdeling for lærerutdanning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Studentene må levere inn 14 korte skriftlige oppgaver på nettforum i løpet av høst- og vårsemesteret.
  • Det forutsettes også aktiv deltakelse i muntlige øvelser.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.  

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Varighet ca. 30 - 45 minutter. Kandidaten blir testet i muntlig forståelse og produksjon.

Karakter gis på en skala fra A-F, der A er beste karakter, E er bestått og F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal  kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- Midtsemesterevaluerieng/underveisevaluering
- Løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

- Lærergruppe
- Lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Læreplan i fremmedspråk: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=123914

Cadre européen de référence pour les langues, Didier,

http://www.coe.int/t/dg4/Linguistic/CADRE_FR.asp

Sentiments de justice et injustice des élèves : http://hal.archives-ouvertes.fr

Forskning om tilpasset opplæring : www.utdanningsdirektoratet.no/.../Tilpasset_opplaring.pdf

Øvrig litteratur oppgis av faglærer og legges på læringsplattformen. 

Læreplan i fremmedspråk: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=123914

Cadre européen de référence pour les langues, Didier,

http://www.coe.int/t/dg4/Linguistic/CADRE_FR.asp

Sentiments de justice et injustice des élèves : http://hal.archives-ouvertes.fr

Forskning om tilpasset opplæring : www.utdanningsdirektoratet.no/.../Tilpasset_opplaring.pdf

Øvrig litteratur oppgis av faglærer og legges på læringsplattformen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:54:16