SFFG510110 Fransk skriftlig språkferdighet (Høst 2016–Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Studiested Halden og nettbasert
Undervisningsspråk:
Fransk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Fransk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (240 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen krav utover opptakskravet til Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn. Forkunnskaper tilsvarende fransk som fremmedspråk nivå II i videregående skole anbefales.

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn: 7. semester (høst) og 8. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten har

  • kunnskap om fransk uttale og intonasjon og grunnleggende kjennskap til sentrale språkstrukturer i fransk.
  • kunnskap om dagligliv og skikker i fransktalende land.
  • kunnskap om hvordan digitale verktøy kan brukes til å bygge opp ferdigheter i skriftlig og muntlig fransk.

Ferdigheter:
Studenten kan

  • kommunisere med god uttale og intonasjon, og fritt bruke sentrale språkstrukturer og et basisordforråd i fransk.
  • forstå lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangre og media.
  • bruke ulike digitale verktøy tilpasset språklæringssituasjonen.

Generell kompetanse:
Studenten kan

  • legge til rette for varierte og tilpassede læringsaktiviteter som fremmer utvikling av lytting, tale, lesing og skriving.
  • finne relevante læringsressurser og kan nyttiggjøre seg disse på en hensiktsmessig måte, både for egen læring og i formidlingssituasjoner.

Innhold

Studentene får en teoretisk og praktisk innføring i fransk lydlære og uttale:
De får gjennom kontrastiv beskrivelse av fransk og norsk grunnlaget for å formidle innsikten videre til elevene.
Studentene får en teoretisk og praktisk innføring i fransk språklære, med vekt på morfologi, syntaks og semantikk, samt språkstrukturer og språkbruk.
Videre gjøres studentene i stand til å uttrykke seg på mest mulig idiomatisk fransk gjennom fri skriftlig produksjon, oversettelser og dialoger.
Kommunikativ kompetanse trenes opp gjennom autentiske franske tekster, og kontrastiv forståelse oppøves, slik at studentene blir i stand til å formidle fransk språk videre til elevene.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i nettmøter. Læringsplattform brukes til distribusjon av grunnlagsdokumenter, sentralt kursmateriell og oppgaver, samt annen relevant informasjon om emnet. Selvstudium inngår i læringsformen.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer.

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, PEL-lærer, praksisveileder og faglærer. Se programplan for Grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn for mer informasjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 10 skriftlige arbeider må leveres innen angitt frist, fordelt på de to semestrene høst og vår.
  • En skriftlig og muntlig prøve i fransk fonetikk

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig individuell eksamen (4 timer). Ingen hjelpemidler tillatt. Karakter gis på en skala fra A-F, der A er beste karakter, E er bestått og F er ikke bestått.
Som hovedregel avholdes skriftlig eksamen på campus.
Det må søkes på særskilt skjema om å få avlegge skriftlig eksamen på et annet godkjent sted.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følende måte:

- Midtsemesterevaluering - Løpende evaluering/Sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

- lærergruppe, studieleder og lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Det tas forbehold om endringer frem til studiestart.

Girard. F, Lyche C: Phonétique et phonologie du français, une introduction. Universitetsforlaget, Oslo, siste utg.

Bergsland, E : Cours de phonétique française (kompendium), HiØ, siste utg.

Fløttum, Halvorsen, Lorentzen : Fransk språklære. Grammatikk og kommunikasjon, 2001, Tapir akademisk forlag, Trondheim.

Fløttum, Halvorsen, Lorentzen : Arbeidsbok med fasit til Fransk språklære.  2001, Tapir akademisk forlag, Trondheim.

Callamand, Monique: Grammaire vivante du français, CLE International, siste utg.

Grand-Clément, Odile : Savoir vivre avec les Français, Hachette, coll. Outils, siste utg.

Miquel, Claire : Communication progressive du français avec 365 activités, niveau intermédiaire, CLE International/SEJER, 2004.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:55:53