SFE20816 Engelsk: Multimodale tekster (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Daniel Lees Fryer
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Engelsk, påbyggingsstudium.
Emnet kan også inngå i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur.

Undervisningssemester

Engelsk påbyggingsstudium: 1. semester (høst).
Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur: 3. eller 5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten

  • har kunnskap om hvordan man analyserer multimodale tekster.

Ferdigheter
Studenten kan

  • anvende teoretiske modeller for å analysere multimodale tekster og diskutere de sosiale og kulturelle kontekstene disse tekstene blir laget og brukt i.

Generell kompetanse
Studenten

  • forstår viktigheten av og den generelle utbredelsen av multimodale tekster i samfunn og hvordan disse tekstene blir tolket og verdsatt av ulike sosiale grupper.

Innhold

Emnet er en innføring i teorien om multimodalitet, en interdisiplinær tilnærming til å forstå hvordan vi uttrykker mening gjennom språk og andre kommunikasjonskanaler.
Multimodale tekster inneholder elementer fra forskjellige former for kommunikasjon, f.eks. tale, skrift, bilder og lyd, og kombinerer dem til en slags sammenhengende enhet.

Ulike multimodale teksttyper i forskjellige medier blir analysert og diskutert.
Dette gjelder f.eks. billedbøker, tegneserier og grafiske romaner, plakater, videoer og nettsteder, samt «memer» på Internett.
Spesielt knyttes oppmerksomhet til valgene som «tekstprodusenter» gjør, og hvordan disse valgene kan påvirke måten «lesere» forstår tekstene på.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminarer.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

To korte skriftlige oppgaver må leveres og godkjennes til nærmere angitt frist i løpet av semesteret før studentene kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig oppgave og muntlig eksamen:

En skriftlig oppgave (minst 3000 ord) om et emne som velges i konsultasjon med foreleseren; oppgaven skal være analytisk og forskningsbasert, med tydelige referanser. Oppgaven må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til muntlig eksamen.

Muntlig eksamen (ca. 30 min) primært basert på innlevert skriftlig oppgave, men også på det øvrige innholdet i emnet. Muntlig eksamen kan virke justerende på endelig karakter ett trinn opp eller ned på karakterskala A-F.

Klageadgang: ved klage på sensur skal det skriftlige arbeidet vurderes på nytt. Ved eventuell endring av karakter, skal det arrangeres ny muntlig eksamen.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres hvert semester.

Litteratur

Litteratur (obligatorisk lesing)

Fryer, Daniel Lees (ed.). 2016. Compendium for multimodal texts. Available in student bookshop.

Hopkins, Jed. 2016. Introducing metafunction. Video, 49 mins, available at https://www.youtube.com/watch?v=qNPrHkgRoMI&feature=youtu.be

Kress, Gunther, and Theo van Leeuwen. 2006. Reading images: the grammar of visual design. 2nd ed. Abingdon: Routledge. Available in student bookshop.

Lukin, Annabelle. 2012a. An introduction to functional grammar. Video, 8 mins, available at https://vimeo.com/46732234.

Lukin, Annabelle. 2012b. Clause as exchange, part 1. Video, 31 mins, available at https://vimeo.com/51417910.

Lukin, Annabelle. 2012c. Clause as exchange, part 2. Video, 19 mins, available at https://vimeo.com/51422776.

Lukin, Annabelle. 2012d. Clause as representation, part 1. Video, 28 mins, available at https://vimeo.com/48590461.

Lukin, Annabelle. 2012e. Clause as representation, part 2. Video, 32 mins, available at https://vimeo.com/49338877.

Lukin, Annabelle. 2012f. Clause as message, part 1. Video, 24 mins, available at https://vimeo.com/49429179.

Lukin, Annabelle. 2012g. Clause as message, part 2. Video, 15 mins, available at https://vimeo.com/49433691.

Materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning eller lagt ut på læringsplattformen Fronter er også obligatorisk.

Anbefalt lesing

Barthes, Roland. 1977. Image music text. London: Fontana Press.

Bloor, Thomas and Meriel Bloor. 2004. The functional analysis of English: a Hallidayan approach. 2nd ed. London: Arnold.

Eggins, Suzanne. 2004. An introduction to systemic functional linguistics. 2nd ed. London: Continuum.

Hellum, Bjørg. 2013. Analyse av multimodale tekster: En holistisk modell. Oslo: Scandinavian Academic Press.

van Leeuwen, Theo. 2005. Introducing social semiotics. Abingdon: Routledge.

Maagerø, Eva. 2005. Språket som mening. Innføring i funksjonell lingvistikk for studenter og lærere. Oslo: Universitetsforlaget.

O’Toole, Michael. 1994. The language of displayed art. London: Continuum.

Painter, Claire, J. R. Martin, and Len Unsworth. 2013. Reading visual narratives: image analysis of children's picture books. Sheffield: Equinox.

?Kun til referanse

Halliday, M. A. K., and Christian M. I. M. Matthiessen. 2014. Introduction to functional grammar. 4th ed. Abingdon: Routledge.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:55:49