SFB52214 PR og kommunikasjon (Høst 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Mari Hellum
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på kunnskaper i kommunikasjon og samfunnsfag fra de to første studieårene av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidatene
- har tilegnet seg videregående kunnskap om en organisasjons kommunikasjon og relasjoner med omverdenen, medias betydning for organisasjoner og hvordan kommunikatører "selger inn" et budskap til mediene.
-har kunnskap om politisk retorikk og hvordan man former et budskap for å nå frem til publikum og beslutningstakere.
Ferdigheter
Kandidatene
- har trent og videreutviklet kommunikative ferdigheter i en helhetlig og virkelighetsnær kontekst. - har trening i å arbeide med et prosjekt/PR-budskap rettet mot media, organisasjoner, beslutningstakere og det generelle publikum.
Generell kompetanse
Kandidatene
- har innblikk i PR- og kommunikasjonsarbeid i norskbaserte bedrifter og organisasjoner.
- har utviklet etisk forsvarlige holdninger til informasjon og til relasjoner med organisasjonens interessenter og omgivelser.
Innhold
- PR og strategisk kommunikasjon: strategi, målgrupper, relasjoner, medienes rolle, m.m.
- Retorikk, påvirkning
- Mediestrategi og taktikk for å skape oppmerksomhet
- Tekstsjangre innen PR, sjangerforståelse
- Prosjektarbeid
Undervisnings- og læringsformer
Emnet har høy studentaktivitet med problemstillinger som behandles i gruppe- og plenumsdiskusjoner.
Studentene skriver tekster fortløpende på både norsk og engelsk. Tekstene diskuteres og kommenteres i seminar og gis også skriftlig tilbakemelding.
Gjesteforelesere fra akademia eller næringsliv kan bli invitert.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Tre innleveringer av tekster på norsk og engelsk, individuelt eller i grupper på to studenter.
- Ett prosjekt i gruppe med skriftlig innlevering og muntlig presentasjon.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til vurdering.
Eksamen
Mappevurdering
Mappen er individuell og inneholder to mappebidrag (hvert på 5-8 sider).
Et av bidragene skal være skrevet på engelsk og et på norsk.
Karakter på skala A - F.
Ved ny eller utsatt eksamen kan mappen forbedres og leveres på nytt.
Ved forbedring av karakter leveres ny mappe ved neste ordinære eksamen.
Klageadgang: Ved klage på sensur skal hele mappen vurderes på nytt.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres av studentene hvert semester, og evalueringen
behandles i avdelingens utvalg for studiekvalitet.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 07.06.2016.
Bonvik, Øystein (2012). Få som fortjent: troverdig oppmerksomhet i kanaler du ikke kontrollerer. Bergen: Fagbokforlaget.
Hellum, Bjørg (2013). Analyse av multimodale tekster. En holistisk modell. Oslo: Spartacus.
Ihlen, Øyvind/Per Robstad (2007) Informasjon og samfunnskontakt. Bergen: Fagbokforlaget.
Kjeldsen, Jens E (2014). Hva er retorikk. Oslo: Universitetsforlaget. 156 sider.
Forelesninger og annet materiale lagt ut på læringsplattform