SFB51216 Tekst og retorikk (Høst 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Mari Hellum
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidatene
-har god innsikt i de tre modellene for tekstoppbygging: den klassiske/akademiske modellen, den journalistiske modellen og den dramatiske modellen.
-har kunnskap om hvordan film/video og historiefortelling benyttes i dagens PR-virksomhet
-har tilegnet seg en analysemodell for sammensatte tekster, derunder filmanalyse.
Ferdigheter
Kandidatene
-har god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk, ferdigheter som er en forutsetning for arbeidet som kommunikasjonsmedarbeider i en norsk/norskbasert virksomhet.
-har fått god trening i å skrive på norsk etter den akademiske såvel som etter den journalistiske og dramatiske modellen.
-har også trening i å analysere sammensatte tekster inklusiv video/film.
Generell kompetanse
Kandidatene
-har generell kompetanse i å formidle stoff skriftlig på en hensiktsmessig og analytisk måte.
-har utviklet en etisk og kritisk holdning til de forskjellige kommunikasjonsoppgavene.
Innhold
- Ferdighetstrening og tekstproduksjon
- Analyse av sammensatte tekster, forskjellige teksttyper (sjangre) og modeller for tekstoppbygging
- Kunnskap om og trening i god og korrekt skriving på norsk i en virksomhetssammenheng
- Historiefortelling via film/videoer
- Retorikk: retorisk analyse, politisk retorikk
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert med forelesninger, oppgaveløsning og skrivetrening. Studentene arbeider individuelt og i grupper. Mye av skrivetreningen og analysene skjer i den timeplanlagte tiden. I tillegg gis et antall innleveringsoppgaver.
Arbeidsomfang
ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Biblioteksundervisning med en skriftlig oppgave
- Fire skriftlige innleveringer
Arbeidene utføres individuelt hvis ikke annet er angitt. Oppgaver og innleveringsfrister angis i semesterplanen. Arbeidskravene må være levert til fastsatt tid og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Hvis arbeidet ikke vurderes som godkjent, får studenten en ny frist for innlevering av en forbedret utgave.
Oppgaver som skal leveres inn som mappebidrag til eksamen må være nye oppgaver, dvs. at studenten ikke kan benytte arbeidskravtekstene til mappevurderingen. Se Vurdering for mer informasjon.
Eksamen
Individuell mappevurdering
Mappen består av to tekster: En tekst av en sjangertype det har vært arbeidet med i løpet av semesteret (nyhetsartikkel, kommentar e.a.), og en analyse av en multimodal tekst.
Karakter gis på skala A-F.
Hvis mappen underkjennes, får studenten anledning til å levere en forbedret utgave ved ny eksamen.
Ved forbedring av karakter må kandidaten levere ny mappe ved ny regulær eksamen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres av studentene hvert semester, og evalueringen behandles av studieleder og i avdelingens utvalg for studiekvalitet.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 7. juni 2016.
Brurås, Svein (red. 2012) Nyhetsvurderinger. På innsiden i fem redaksjoner. Kristiansand:
IJ-forlaget.
Dalen, Ove (2009), Effektiv nettskriving. Oslo: Cappelen
Hellum, Bjørg (2013), Analyse av multimedale tekster. En holistisk modell. 66 s. Oslo:
Spartacus. 152 s.
Kjendsli, Veslemøy (2008), Rett på sak!: lærebok i praktisk journalistikk, IJ-forlaget.
Forelesninger og annet materiale som legges ut på læringsplattformen.