SFEG511114 Engelsk: Kulturstudier: Nord-Amerika (5-10) (Vår 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Halden.
- Emneansvarlig:
- Magne Dypedahl
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Engelsk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn (240 studiepoeng).
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAPER
Etter fullført emne skal kandidaten:
- ha kunnskap om levesett og kulturuttrykk i to engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring
- ha kunnskap om historiske, politiske og sosioøkonomiske forhold i to engelsktalende land
- ha kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
- ha innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen
- ha kunnskap om interkulturell læring
FERDIGHETER:
Etter fullført emne skal kandidaten:
- kunne legge til rette for elevenes arbeid med engelskspråklige tekster og deres utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen bakgrunn, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn
- kunne bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
- kunne anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kunne planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik bakgrunn
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne skal kandidaten:
- kunne formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kunne reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kunne arbeide selvstendig og/eller sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Innhold
Følgende temaer vil bli behandlet:
- Nord-Amerikansk og internasjonal litteratur i form av et utvalg romaner, noveller, skuespill og dikt.
- Innføring i amerikansk litteratur, historie, media og politikk.
- En kulturanalyse av både den dominante kulturen i USA i form av felles verdier, tenkemåter og symboler – og mangfold.
- Analyse av kulturelle aspekter av litteratur, film, media og politiske taler.
- En introduksjon til kanadisk litteratur, historie, media og politikk.
- Gjeldende læreplan.
- Litteratur- og kulturpedagogikk med utgangspunkt i gjeldende læreplan.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt i seminar- og gruppetimer. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i diskusjoner og gruppearbeider. Læringsplattform brukes til utveksling av informasjon.
Arbeidsomfang
Ca. 420 timer.
Praksis
For GLU-studenter er praksisopplæringen en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, PEL-lærer, praksisveileder og faglærer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80% obligatorisk oppmøte
- Innlevering av ett essay og en prosjektoppgave til nærmere fastsatt frist.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen, fem timer
Tillatt hjelpemiddel: Godkjent engelsk-engelsk ordbok og Læreplan for engelsk.
Både språk og innhold teller.
Karakterer gis på en skala fra A-F der A er beste karakter, E er bestått og F er ikke bestått.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av/i:
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Litteraturliste sist oppdatert 16. juni. 2014. Det tas forbehold om endringer i litteraturlisten før studiestart.
GENERELT
Datesman, M., Crandall, J. og Kearny, E., Pearson Education (2014). American Ways: An Introduction to American Culture
Griffith, K. (2002). Writing Essays about Literature
ROMANER/SKUESPILL
Dumas, Firoozeh. Funny in Farsi.
Miller, Arthur. Death of a Salesman.
Salinger, J.D. The Catcher in the Rye.
Walker, Alice. The Color Purple.
I tillegg skal studentene velge to av de følgende bøkene:
Baum, L.F. The Wonderful Wizard of Oz
Burnett, F.H. The Secret Garden
Hinton, S. The Outsiders
Horowitz, Anthony. Stormbreaker. The Graphic Novel.
Keene, C. Password to Larkspur Lane (or another Nancy Drew book)
Meyer, S. Twilight
Montgomery, L.M. Anne of Green Gables
Alt materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter regnes også som pensum. Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).