SFE10410 Engelsk: Grammatikk og fonetikk (Vår 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i engelsk årsstudium, og kan inngå i valgfri del på 60 studiepoeng i Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på emnet SFE10210 Språk og kommunikasjon (15 studiepoeng), eller tilsvarende.
Undervisningssemester
2. semester: Vår
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAPER
Etter fullført emne skal kandidatene ha:
- Kunnskaper om engelsk grammatikk
- Kunnskaper om engelsk fonetikk
- Detaljert kunnskap om hvordan skriftspråket er bygget opp fra ordnivå til fraser, setninger og lengre tekster
FERDIGHETER
Etter fullført emne kan kandidatene:
- bruke begrepsapparatet for å beskrive og analysere engelsk språk
- bruke begrepsapparatet for å beskrive og analysere engelsk uttale
- bruke fonemisk transkripsjon og intonasjonstranskripsjon
- snakke engelsk uten sjenerende innslag av morsmålets uttale og intonasjon
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne har kandidatene utviklet:
- Bevissthet om egen bruk av språket
Innhold
Emnet tar for seg det grammatiske og fonetiske formverket. Eksempler på sentrale temaer i grammatikk er fraseoppbygging, setningstyper, setningsanalyse, verbformer og ordstilling. Hensikten er blant annet å vise sammenhengen mellom grammatisk form og betydning. Det gjøres sammenligninger med norsk for å gi økt bevissthet om forskjellene mellom de to språkene. I fonetikk lærer studentene bl.a. å bruke begrepsapparatet for å beskrive og analysere engelsk uttale. Praktiske øvelser inngår. Det blir fokusert på to varianter av engelsk: Received Pronunciation (britisk engelsk) og General American (amerikansk engelsk).
Det holdes seminarer om språkferdighet der studentene skal arbeide med utvalgte temaer som skrivestil, referanseteknikk og oppgaveskriving.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gis i form av forelesninger, seminarer og gruppetimer, blant annet i språklaboratorium. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i diskusjoner.
Arbeidsomfang
Ca. 420 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det gis tre obligatoriske oppgaver som må leveres til fastsatte frister og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell seks timers skriftlig eksamen
Skriftlig eksamen inneholder grammatikkdel (teller 55%), fonetikkdel (teller 35%) og skriftlig språkferdighet (teller 10%).
Alle deler må være bestått for å få karakter i emnet.
Ingen hjelpemidler til eksamen.
Karakterskala A-F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av/i lærergruppe, studieleder. og lokalt studiekvalitetsutvalg.
Litteratur
Det tas forbehold om endringer i litteraturlisten frem til semesterstart.
- Nilsen, T.S. (2010). English Pronunciation and Intonation, 3rd ed., Universitetsforlaget.
- Jones, D. (2005). English Pronouncing Dictionary, 17th ed. Eds. Roach, P. et al. Cambridge UP.
- Dypedahl, M, H. Hasselgård og B. Løken (2012). Introducing English Grammar. Second edition. Fagbokforlaget
- Materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter.
Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok bregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).