SFB14411 Økonomisk seminar (Vår 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Marjo-Riitta Rynning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Obligatorisk emne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon med 3. års profilering i økonomisk analyse
- Obligatorisk emne i bachelorstudiet regnskap og revisjon, med 3.års profilering i regnskap, kull 2012
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bygger på alle obligatoriske emner i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon 1. til 4. semester.
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har tilegnet seg
- videregående kunnskap om teorier og nyere forskningsarbeider som er relevant for et valgt utrednings- og analyseprosjekt
- kunnskap om relevante metoder for datainnsamling og dataanalyse
- kunnskap om kritisk litteratursøk, relevante litteratur- og datakilder samt vitenskapelig referanseteknikk.
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere en problemstilling for et selvvalgt utredningsarbeid innenfor et økonomisk-administrativt fagområde
- sette opp et passende undersøkelsesopplegg (design)
- vurdere ulike metoder for datainnsamling og -analyse som egner seg til å løse problemstillingen
- gjennomføre et faglig utredningsprosjekt basert på samfunnsvitenskapelig metode og litteratursøk
- dokumentere utredningsarbeidet i en skriftlig rapport som tilfredsstiller kriteriene for et vitenskapelig arbeid.
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide selvstendig og i samarbeid med andre med et utredningsprosjekt, basert på en faglig problemstilling
- diskutere konstruktivt faglige problemstillinger i smågrupper og i plenum
- planlegge og gjennomføre et utredningsprosjekt om en selvvalgt økonomisk-administrativ problemstilling
- forfatte et selvstendig skriftlig arbeid.
Innhold
Analyse og diskusjon av utvalgte problemstillinger og tema innenfor bedrifts- og samfunnsøkonomiske teorier. Det settes spesielt fokus på dagsaktuelle problemstillinger, på nyere teorier og modeller, på bruk av egnet dataanalyse og på interdisiplinære tilnærminger ved tolkningen av komplekse spørsmål.
Undervisnings- og læringsformer
Gjennomføring av et studentprosjekt i grupper av maks tre studenter. Veiledning. Egenaktivitet i grupper. Foredrag og diskusjoner i seminarsamlinger i begynnelsen av semesteret. Hver gruppe skriver en bacheloroppgave om et avtalt tema og presenterer dette i seminaret i slutten av semesteret. Det inngår obligatorisk opplæring i litteratursøk og informasjonsinnhenting, kvalitetssikring av kilder, referanseteknikk samt skriving og skriveteknikker for akademiske rapporter.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det forutsettes aktiv deltakelse i gruppearbeid og i seminarsamlinger. Studentene fører en loggbok.
Arbeidskrav 1: Fire obligatoriske, godt forberedte møter med en tildelt veileder spredt over semesteret og innlevering av en loggbok over aktiviteten.
Arbeidskrav 2: Muntlig presentasjon i plenum av nesten ferdig utkast til bacheloroppgaven.
Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan levere inn bacheloroppgaven.
Eksamen
Bacheloroppgave som gruppearbeid.
Karakterskala: A - F.
Ved klage på karakter på bacheloroppgaven må alle studentene i gruppen samtykke i og undertegne klagen, jf forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold, §18.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering
- Sluttevaluering
Resultatene behandles av:
- Lærergruppen
- Avdelingens Utvalg for studiekvalitet og internasjonalisering
Litteratur
Litteratur oppdatert 19. mai 2014.
Løwendahl, Bente R. og Fred Wenstøp (2013, 2. utgave): Skriv gode oppgaver! Oslo: Cappelen Damm.
Temaspesifikk litteratur for hver av gruppene anbefalt av veilederen.