SFS40115 Ledelse (Høst 2015–Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Mats Persson
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet i organisasjon og ledelse, alternativ til emnet Utdanningsledelse.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen forkunnskaper utenom studiets gjeldende opptakskrav.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår). Deltid med åtte tre-dagers samlinger totalt i høst- og vårsemesteret.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter gjennomført emne er studentene:

  • i stand til å redegjøre for forskjellene mellom egenskapsforklaringer, relasjonelle forklaringsmåter og strukturelle eller kontekstuelle forklaringsmåter
  • i stand til å forstå forholdet mellom begrepene effektivitet, rasjonalitet og legitimitet og hvilken betydning disse begrepene har for organisasjonens interne og eksterne relasjoner
  • i stand til å lokalisere forutsetningene for teambygging i en organisasjon
  • i stand til å forstå det vanskelige samarbeidet, særlig på tvers av organisasjoner

Etter gjennomført emne kan studentene:

  • anvende ulike analytiske perspektiver på samhandling i organisasjoner
  • gjøre rede for hva delegering er, og hvilken rolle delegering kan spille i utviklingen av organisasjoner
  • redegjøre for hva kommunikasjon er
  • gjøre rede for de deler av lov-, regel- og avtaleverket som direkte har betydning for arbeids- og arbeidsmiljøforholdene
  • forstå de mekanismer som virker i en gruppedynamisk prosess, og som ledere vite hvordan man skal kunne styre denne
  • gjøre rede for hovedperspektivene innenfor feltet organisasjon og kjønn
  • gjøre rede for ulike organisasjonsmodeller og de historiske betingelser for fremveksten av disse
  • gjøre rede for arbeidslivsrelasjoner i et historisk perspektiv

Etter gjennomført emne har studentene:

  • en bred forståelse av fenomenene makt, autoritet og innflytelse og hvordan disse kan lokaliseres i arbeidslivet

Innhold

Det legges vekt på

  • å plassere temaet ledelse innenfor et organisasjonsteoretisk og organisasjonsanalytisk rammeverk. Ledelse utøves i situasjoner og organisasjoner der endringer i og press fra omgivelsene får stadig større føringer for utøvelsen av ledelse. Slike endringer og press, blant annet økte krav til kostnadseffektivitet, setter også press på organisasjonens interne strukturer og prosesser. Krav til omorganisering og omstillinger øker behovet for kompetanse i samhandling generelt, med særlig vekt på krav til forståelse av kommunikasjon og dermed kommunikative ferdigheter, konflikters årsaker, dynamikk og løsninger.
  • å presentere ulike perspektiver på organisasjoner og hendelser i organisasjoner. Eksempelvis vil perspektiver presenteres kronologisk etter inndelingen modernistiske, symbolsk-fortolkende og postmodernistiske, men også tematisk etter inndelingen strukturelle, menneskelige relasjoner (HR), politiske og symbolske.
  • å belyse endringer i organisasjonsdesign og hvordan disse er historisk betinget. Videre legges det vekt på å belyse sammenhengen mellom organisasjoners formål, struktur og prosesser.
  • å utvikle ferdigheter til å analysere makt- og autoritetsforhold i organisasjoner, slik at man blir bevisst hvilke ulike kilder til makt som finnes og hvordan man kan påvirke organisasjonen i ønsket retning ved å utnytte samspillet mellom ulike påvirkningskilder. Analyse av tid som sosialt fenomen, delegering og myndiggjøring (empowerment) gir grunnlag for utvikling av analytiske ferdigheter og endring av praksis i egen organisasjon.
  • organisasjonens mikroprosesser, det vil si den nære og hverdagslige samhandlingen mellom organisasjonsmedlemmene, i og mellom grupper, på tvers av avdelinger/etater og organisasjoner. Temaet består derfor av ulike sosiologiske og sosialpsykologiske handlingsteorier som det teoretiske grunnlag.
  • å utvikle praktiske ferdigheter på basis av teoretiske innsikter og tidligere erfaringer. Konflikt, forhandling og teambygging er eksempler på områder hvor utvikling av praktiske ferdigheter skjer i lys av utvidete perspektiver på årsaker, funksjoner, hensikter og hvordan vi mennesker sosialt konstruerer vår virkelighet.
  • å få frem forskjellen mellom begrepene kjønn og genus og hvilken betydning disse forskjellene har i studiet av kjønnsrelaterte problemstillinger. Det legges blant annet vekt på å få frem sammenhengen mellom kjønn, makt og organisasjon.

Undervisnings- og læringsformer

p>Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, øvelser og plenums­diskusj

Arbeidsomfang

Samlet forventet arbeidstid for hele emnet er 840 årstimer, hvorav undervisningen i samlingene utgjør 168 årstimer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Frammøteplikt i 75 % av undervisningsdagene.
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell mappevurdering
I løpet av studieåret skal kandidaten levere inn tre fordypningsoppgaver, hvert på 5-7 A4-sider som legges til grunn for vurdering av eksamenskarakter. Det gis en samlet karakter for de tre innleveringene etter karakterskalaen A - F.

Kandidaten kan forbedre mappens innhold fram til innlevering ved fastsatt innleveringsdato.
Ved ny og utsatt eksamen skal alle de tre innleveringene i mappen leveres på nytt. Det gjøres oppmerksom på at kandidaten i disse tilfellene ikke har rett til ny veiledning.
Skriftlig eksamen kan påklages jfr. Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold, § 18. Ved klage på sensuren, skal hele mappen sensureres på nytt.

 

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres gjennom underveisevaluering og en sluttevaluering. Resultatene behandles i lærergruppen og følges opp av avdelingens Utvalg for studiekvalitet og internasjonalisering.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 23. juni 2015. Det kan komme endringer før studiestart.

Pensum utgjøres av både litteratur og forelesninger. Størrelsen på det skriftlige pensum i Ledelse er fastsatt til ca. 2000 sider.

Det tas forbehold om endringer i pensum, men pensum for høstsemesteret ligger nå fast.

Pensum fås kjøpt hos bokhandelen Index på høgskolesenteret på Remmen, eventuelt hos din lokale bokhandler eller i en nettbokhandel.

Litteratur merket med (*) finner du i kopisamling 1 for Masterstudiet i organisasjon og ledelse

Samling 1: Organisasjonsforståelse, organisasjonsteori og organisasjonsanalyse
Jacobsen, Dag Ingvar & Thorsvik, Jan: Hvordan organisasjoner fungerer. Fagbokforlaget, Bergen 2013 (558 sider)

Ry Nielsen J.C. Ry, Morten Anderledes tanker om Leavitt – en klassiker i ny belysning. Nyt fra Samfundsvidenskaberne. København 2002 (39 sider )

*Eriksson-Zetterquist, Ulla; Kalling, Thomas & Styhre, Alexander: ”Kritisk teori” i: Eriksson-Zetterquist, Ulla; Kalling, Thomas & Styhre, Alexander: Organisasjonsteori. Cappelen-Damm Akademisk, Oslo, 2014. Kapittel 13, s.265-278 (13 sider) ISBN: 9788202383299

Anbefalt tilleggslitteratur:
Bolman, Lee G. og Deal, Terrence E.: Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Gyldendal Akademisk 5. utg. 2013 (528 sider)

Strand, Torodd: Ledelse, organisasjon og kultur. Fagbokforlaget, Bergen 2007, del I og III (373 sider)

Hatch, Mary Jo: Organisasjonsteori: Moderne, symbolske og postmoderne perspektiver. Oslo: Abstrakt forlag 2001 (400 sider)

Scott, W. Richard: Organizations: Rational, Natural and Open Systems. New Jersey: Prentice Hall 2003 5.utgave (370 sider)

Samling 2: Interkulturell kommunikasjon, konflikthåndtering og lederstøtte
Bøhn, Henrik og Dypedahl, Magne: Veien til interkulturell kompetanse. Fagbokforlaget 2009 (166 sider)

Einarsen, Ståle og Pedersen, Harald: Håndtering av konflikter og trakassering i arbeidslivet. Gyldendal akademisk, 2007. (354 sider)

Anbefalt tilleggslitteratur:
Einarsen, Ståle og Anders Skogstad (red): Det gode arbeidsmiljøet. Fagbokforlaget. 2001. (475 sider)

Forsyth, Donelson: Group Dynamics. Wadsworth Publishing, 6.utgave 2013 (704 sider)

Samling 3: Organisasjoner og kjønn
Anna Wahl, Charlotte Holgersson, Pia Höök, Sophie Linghag: Det ordnar sig. Studentlitteratur, Lund, 2011, 283 sider

Samling 4: Om utviklingen av alternative organisasjonsformer
Skorstad, Egil J.: Organisasjonsformer – kontinuitet eller forandring. Oslo Gyldendal Akademisk 2004 (351 sider)

Anbefalt tilleggslitteratur:
Lysgaard, Sverre: Arbeiderkollektivet. Universitetsforlaget 3. utgave 2001 (318 sider)

Samling 5: Om arbeidslivsrelasjoner
Heiret, Jan et al.: Arbeidsliv, historie, samfunn. Norske arbeidslivsrelasjoner i historisk, sosiologisk og arbeidsrettslig perspektiv. Fagbokforlaget, Bergen 2007 (350 sider)

Samling 6: Fleksibilitet/motstand/livsformer
*Jakobsen, Liselotte & Jan Ch Karlsson: ”Värmländska välfärder – ett livsformsperspektiv”, i Bertil Lundberg & Bengt Dahlgren (red.): Ditt Värmland. Välfärder och färdvägar. Karlstad: Länsstyrelsen, 1995 s.134-156. (12 sider).

*Karlsson, Jan Ch.: “Bra och dålig flexibilitet – en litteraturöversikt.” Arbetsmarknad & Arbetsliv, 2006 vol. 12, nr 3, s.135-146 (11 sider).

Karlsson, Jan Ch: Den smidiga mellanchefen – och andra motståndsberättelser. Gleerups, Malmö 2008  (139 sider)

Anbefalt tilleggslitteratur:
Skorstad, Egil J & Ramsdal, Helge: Flexible Organizations and the New Working Life. A European Perspective. Ashgate Publishing, Farnham 2009

Ramsdal, Helge; Skorstad, Egil J. & Strøm, Øystein: Fleksible organisasjoner: alternative strategier og arbeidsmiljømessige konsekvenser. Høgskolen i Østfold, Halden. Rapport 2009:1

Samling 7: Arbeidsrett – noen grunntrekk

Litteratur kommer senere

Samling 8: Fusjoner, fusjonsforsøk og samarbeid på tvers
Repstad, Pål: Dugnadsånd og forsvarsverker. Universitetsforlaget 2004 Utvalgte deler: Kapittel 1-4 (155 sider)

+ mer litteratur kommer senere

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:55:33