SFEL112013 Engelsk: Kulturstudier for lærere 2 (1-7) (Høst 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Nettbasert undervisning. Tre samlinger på studiested Halden.
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Engelsk for lærere 2 med profilering 1.-7. trinn.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAPER:
Etter fullført emne skal studenten:
- ha kunnskap om samfunnsliv, historie og et rikt utvalg kulturuttrykk i engelsktalende land
- ha kunnskap om et rikt utvalg sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon, med vekt på barne- og ungdomslitteratur
- ha kunnskap om lesing og skriving som prosesser
- ha kunnskap om ulike sjangere og teksters struktur og språklige virkemidler samt kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
- ha kjennskap til normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
FERDIGHETER:
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
- kunne anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kunne velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte.
GENERELL KOMPETANSE:
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
- kunne arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kunne vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
- kunne være en aktiv bidragsyter i et fagfellesskap og ha en beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innenfor faget
Innhold
Følgende temaer vil bli behandlet:
- Kunnskapsløftets hovedområde Kultur, samfunn og litteratur i engelsk for barne- og mellomtrinnet
- Britisk historie og samfunnsliv
- Britiske og engelskspråklige tekster i form av et utvalg romaner, noveller, skuespill, dikt og filmer
- Litteratur- og kulturpedagogikk med utgangspunkt i hovedområdet Kultur, samfunn og litteratur i engelsk for barne- og mellomtrinnet
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert med tre samlinger i Halden i løpet av semesteret. Undervisningen består av forelesninger og materiell som legges ut på læringsplattformen Fronter og nettmøter ukentlig via Adobe Connect.
Arbeidsomfang
Ca. 420 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene skal levere inn og få tilbakemelding på to arbeider. Begge arbeidene krever bruk og dokumentasjon av sekundærlitteratur. Den ene oppgaven vektlegger digitale ferdigheter, mens den andre involverer peer review.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen, fem (5) timer.
Både språk og innhold teller.
Tillatt hjelpemiddel: Godkjent engelsk-engelsk ordbok.
Det gis individuelle karakterer. Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karakter, E er dårligst bestått karakter og F er ikke bestått.
Som hovedregel avholdes skriftlig eksamen på campus. Det må søkes på særskilt skjema om å få avlegge skriftlig eksamen på et annet godkjent sted.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering
Resultatene behandles av/i:
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg
Litteratur
Litteraturliste er sist oppdatert 1. juni 2015
Faglitteratur:
Griffith, K. (2010) Writing Essays about Literature: A Guide and Style Sheet. (8th ed.). Wadsworth Pub.
McCormick, J. (2012). Contemporary Britain. (3rd ed.) Palgrave McMillan.
Pinter, A. (2006) Teaching Young Language Learners. Oxford UP.
Alexander, M. (2013) A History of English Literature (3rd ed.). Palgrave Macmillan.
Munden, J. (2014) Engelsk på mellomtrinnet. A Teacher’s Guide. Gyldendal
Munden, J. & Myhre, A. (2007). Twinkle Twinkle. English 1-4.
Ohler, J. (2013) Digital Storytelling in the Classroom. New Media Pathways to Literacy, Learning and Creativity (2nd ed.). Corwin Press
Fremmedspråksenteret (2009): Reading in English - A Teacher's Guide http://www.fremmedspraksenteret.no/leseveiledning
Læreplanverket for Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og i videregående opplæring, Læreplan i engelsk, engelsk versjon (2013), Kunnskapsdepartementet, http://www.udir.no/kl06/ENG1-03/Hele/?lplang=eng
Rudd, D. (2010) The Routledge Companion to Children’s Literature. (Routledge Companions).
Fiksjon og film:
Charles Dickens: Oliver Twist (1838)
Jack Gold: Goodnight Mister Tom (1998)
Kenneth Grahame: The Wind in the Willows (1908)
Arundhati Roy: The God of Small Things (1998)
Sanders & DeBlois: How to Train Your Dragon (2010)
Tom Stoppard: The Real Inspector Hound (1968)
Digitalt kompendium med et utvalg dikt, noveller og prosatekster tilgjengelig i læringsplattformen Fronter.
I tillegg skal studentene velge én av de følgende bøkene og bruke denne i arbeidet med det digitale arbeidskravet:
Almond, D. The Fire Eaters
Barrie, J.M. Peter and Wendy
Dahl, R. Matilda, The Twits, Charlie and the Chocolate Factory
Dowd, S. Bog Child
Doyle, A.C. The Lost World
Doyle, R. Rover Saves Christmas
Faulkner, J. M. Moonfleet
Fine, A. Flour Babies
Kipling, R. The Jungle Book
Lewis, C.S. Chronicles of Narnia (choose from series)
Milne, A.A. Winnie the Pooh or The House at Pooh Corner
Rowling, J.K. Harry Potter and the Philosopher’s Stone
Shelley, M. Frankenstein
Stevenson, R.L. Kidnapped
Stoker, B. Dracula
Tolkien, J. R. The Hobbit
Horowitz, A. Stormbreaker. The Graphic Novel
Maloney, J.A. Bridge to Wiseman's Cove
Murphey, S. Hungry Ghosts
Strong, J.: My Granny's Great Escape
Wilson, J.: The Illustrated Mum or Dustbin Baby
Alt materiell som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter regnes også som pensum. Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learners' dictionaries).
(Endelig pensumliste kunngjøres senest ved semesterstart).