SFEG110214 Engelsk: Språk og kommunikasjon (1-7) (Høst 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Thomas Hansen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Engelsk 1 for grunnskolelærerutdanning 1-7 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanningens 3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Etter fullført emne har studenten:
- kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
- kunnskap om begynneropplæring i engelsk og utfordringer vedrørende overgangen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del
- kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
- kunnskap om barns språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier, samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
- kjennskap til gjeldende læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
- kjennskap til ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen
- kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
- kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen
- kunnskap om engelsk som verdensspråk
- kunnskap om interkulturell læring og urbefolkninger, inkludert kunnskap om samisk kultur
- kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
- forståelse for læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, bidrar til på barnetrinnet

Ferdigheter
Etter fullført emne kan studenten:
- bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
- planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
- veilede elever i deres språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk
- legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utviklingen av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever
- utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
- anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kritisk vurdere lærebøker og andre læringsmidler til bruk i opplæringen
- ta i bruk digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff

Generell kompetanse
Etter fullført emne kan studenten:
- formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- være en aktiv bidragsyter i et fagfellesskap og ha en beredskap for å anvende ny kunnskap og forskning innenfor faget

Innhold

I den muntlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige former for muntlig kommunikasjon på engelsk, blant annet formelle og uformelle samtaler og forskjellige typer presentasjoner. Et spesielt fokus vil bli rettet mot bruk av engelsk i undervisningssammenheng på barnetrinnet. I seminar- og gruppetimene vil studentene få trening i presentasjonsteknikker og klasseromsledelse. Studentene vil i tillegg få en innføring i fonetikk, med vekt på praktiske ferdigheter. Siden det er viktig å sette kommunikasjon i en kulturell sammenheng, vil emnet også inneholde eksempler på moderne engelskspråklig litteratur. Det vil bli diskusjon av litteraturpensumet med vekt på argumentasjon og problemløsning. Det vil også bli gitt en innføring i interkulturell kommunikasjon med fokus på begrepet interkulturell kompetanse. I denne delen av emnet vil også engelsk som verdensspråk bli behandlet.

I den skriftlige delen av emnet vil studentene få innblikk i forskjellige tekststrategier og skriving av lengre tekster. Viktige stikkord er tekstbinding, avsnittsinndeling, sjangere, språklige virkemidler og stilnivå. Studentene vil også få en innføring i språklige strukturer, inkludert en innføring i grammatisk terminologi og syntaktisk analyse. Her vil også fokuset rettes mot språklæring i et andrespråksperspektiv. I tillegg vil emnet inneholde en innføring i hvordan man vurderer, bruker og refererer til kilder.

Studentene vil få en innføring i Kunnskapsløftets hovedområder Språklæring, Muntlig kommunikasjon og Skriftlig kommunikasjon i engelsk for barnetrinnet. Videre vil det blir lagt vekt på å bevisstgjøre studentene på læringsstrategier og læringsmiljø gjennom ulike arbeidsoppgaver og samarbeidsformer. Kunnskaper om å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i engelsk etter intensjonen i læreplanen vil stå sentralt. Gjennom teori og praksis vil lærerens rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger for elever på barnetrinnet stå i fokus. Arbeid med grunnleggende ferdigheter vil også være sentralt.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i forelesninger, seminarer og gruppetimer, samt språklaboratorium. Læringsplattform brukes til utveksling av informasjon og innlevering av oppgaver, samt tilbakemeldinger.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer.

Praksis

Praksisopplæringen er en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, PEL-lærer, praksisveileder og faglærer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- 80 % obligatorisk oppmøte
- To oppgavesett i fonetikk, grammatikk og fagdidaktisk fordypning innlevert til fastsatt frist
- Én muntlig presentasjon gjennomført til fastsatt tid

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen, ca. 25 minutter
Ingen hjelpemidler er tillatt.

Det benyttes karakterskala A-F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby emner og studieprogrammer av best mulig kvalitet. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtsemesterevaluering
- løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:
- lærergruppe
- studieleder
- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert mai 2014. Det tas forbehold om eventuelle endringer av litteraturlisten før semesterstart.

-      Bjørke, C., Dypedahl, M. & Myklevold, G. (red.) (2014). Fremmedspråksdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (Utvalgte kapitler på Fronter).

-      Blå, B. Hope (red.) (2009). Grunnleggende ferdigheter i engelsk og fremmedspråk. Fokus på språk nr 15. Fremmedspråksenteret.

-       Bøhn, H. m.fl. (2014). Fagdidaktikk. Kompendium.  (Tilgjengelig på Fronter).

-       Bøhn, H. m.fl. (2014). Language and Communication. Kompendium. (Tilgjengelig i bokhandel, HiØ).

-       Dypedahl, M., H. Hasselgård, B. Løken. (2012) Introducing English Grammar. Second edition. Bergen: Fagbokforlaget.

-       Fremmedspråksenteret (2008). IKT i språk - en veiledning for lærere.   http://www.fremmedspraksenteret.no/ikt-veiledning

-       Haddon, M. (2004). The Curious Incident of the Dog in the Night Time. Vintage.

-       Kunnskapsløftet (2013). Læreplan i engelsk, Kunnskapsdepartementet.

-       Lund, R. & Sørheim, B. "Songs and Rhymes for the Teaching of English". http://lamp.hisf.no/home/projekt/Engnett/Songar/songar.htm

-       Munden, J. & Myhre, A. (2007): Twinkle Twinkle - English 1-4. 2. Utg. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

-       Munden, J. (2014). Engelsk på mellomtrinnet. Gyldendal Akademisk.

-       Nilsen, T. S. & Rugesæter, K. (2008). Basic English Phonetics for Teachers. Bergen: Fagbokforlaget.

-       Pinter, A. (2006): Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford UP.

Materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter er også obligatorisk.   

Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:55:30