SFE42011 Elevspråkanalyse (Høst 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Nettbasert emne
- Emneansvarlig:
- Lene Nordrum
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i masterstudiet Fremmedspråk i skolen.
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAPER:
Kandidatene har kunnskap om særtrekk ved elevspråk og om feilanalyse. De har kjennskap til sentrale teorier som beskriver og forklarer særtrekk ved elevspråk.
FERDIGHETER:
Kandidatene kan beskrive og analysere elevspråk og foreta feilanalyser. De er i stand til å bruke resultatene av elevspråksanalyse og den innsikten de gir, i undervisningen. Kandidatene er dermed i stand til å gi elevene god og konstruktiv tilbakemelding og evaluering.
Kandidatene er videre i stand til å presentere og diskutere lingvistiske aspekter ved elevspråk.
GENERELL KOMPETANSE:
Kandidatene har evne til refleksjon omkring språk og hvordan språk kan beskrives og forstås i en innlæringssituasjon.
Innhold
Emnet tar for seg sentrale teorier om elevspråk og fremmedspråksinnlæring. Det legges stor vekt på analyse av autentiske elevtekster. Denne analysen knyttes til relevante teoretiske aspekter ved og perspektiver på elevspråk.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert, med en samling i begynnelsen av semesteret. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i nettdiskusjoner og foretar praktiske studier av elevspråk.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Hver student skal levere to diskusjonsbidrag som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuelt skriftlig prosjektarbeid. Karakterskala A-F.
Dersom kandidaten ikke består eller ønsker å forbedre karakteren, kan kandidaten levere forbedret utgave av prosjektarbeidet.
Evaluering av emnet
Det gjennomføres skriftlig midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 26. mars 2015
Gass, Susan M. and Larry Selinker. 2008. Second Language Acquisition 3rd ed. New York: Routledge
James, Carl. 1998. Errors in Language Learning and Use. London: Longman
O’Keefe, Anne, Michael McCarthy and Ronald Carter. 2007. From Corpus to Classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Kap 3 og 4.
Axelson, Margareta Westergren and Angela Hahn. 2001. The use of the progressive in Swedish and German advanced learner English – a corpus-based case study. ICAME Journal 25: 5-30.
Kennedy, Graeme. 2008. Phraseology and language pedagogy: Semantic preference associated with English verbs in the British National Corpus. In F. Meunier and S. Granger (eds), Phraseology in Foreign Language Learning and Teaching. Amsterdam: John Benjamins. 21-41.
Anbefalt litteratur:
Lightbown, P.M and Spada, N. 2010. How Languages are Learned 3rd ed. Oxford: Oxford University Press.