SFB50710 Tekst og medier (Høst 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidatene har god innsikt i forskjellene mellom de tre modellene for tekstoppbygging: den klassiske/akademiske modellen, den journalistiske modellen og den dramatiske modellen.
De har forståelse for hvordan mediene arbeider og hvilke relasjoner som eksisterer mellom massemedia og organisasjonene.
De har kunnskap om hvordan sosiale medier benyttes i PR og markedsføring og betydningen av film/video og historiefortelling i dagens og fremtidens PR-virksomhet.
Kandidatene har tilegnet seg en analysemodell for sammensatte tekster, derunder filmanalyse.

Ferdigheter
Kandidatene har god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk, ferdigheter som er en forutsetning for arbeidet som kommunikasjonsmedarbeider i en norsk/norskbasert virksomhet.
De har fått god trening i å skrive på norsk etter den akademiske såvel som etter den journalistiske og dramatiske modellen.
De har også trening i å analysere sammensatte tekster inklusiv video/film.

Generell kompetanse
Kandidatene har generell kompetanse i å formidle stoff skriftlig på en hensiktsmessig og analytisk måte, og de har utviklet en etisk og kritisk holdning til de forskjellige kommunikasjonsoppgavene.

Innhold

  • Ferdighetstrening og tekstproduksjon.
    Viktige temaer er:
    Mottakeranalyse, analyse av sammensatte tekster, forskjellige teksttyper (sjangre) og modeller for tekstoppbygging.
  • Kunnskap om og trening i god og korrekt skriving på norsk.
  • Grunnleggende kunnskap om medienes betydning og forholdet mellom media og organisasjonene.
  • Sosiale medier og historiefortelling via film/videoer er viktige aspekter. 

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert med forelesninger, oppgaveløsning og skrivetrening. Studentene arbeider individuelt og i grupper. Mye av skrivetreningen og analysene skjer i den timeplanlagte tiden. I tillegg gis et antall innleveringsoppgaver.

Arbeidsomfang

ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Biblioteksundervisning med en skriftlig oppgave
  • Fire skriftlige innleveringer

Arbeidene utføres individuelt hvis ikke annet er angitt. Oppgaver og innleveringsfrister angis i semesterplanen. Arbeidskravene må være levert til fastsatt tid og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Hvis arbeidet ikke vurderes som godkjent, får studenten en ny frist for innlevering av en forbedret utgave. 

Oppgaver som skal leveres inn som mappebidrag til eksamen må være nye oppgaver, dvs. at studenten ikke kan benytte arbeidskravtekstene til mappevurderingen. Se vurdering for mer informasjon.

Eksamen

Individuell mappevurdering
Mappen består av to tekster av nærmere angitt teksttype.
Karakter gis på skala A-F.

Hvis mappen underkjennes, får studenten anledning til å levere en forbedret utgave ved ny eksamen.

Ved forbedring av karakter må kandidaten levere ny mappe ved ny regulær eksamen.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres av studentene to ganger hvert semester, og evalueringen behandles i avdelingens utvalg for studiekvalitet.

Litteratur

Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Rognsaa, Aage (2004), Kunsten å skrive godt. Oslo: Universitetsforlaget. 234 s.
Vestad, Jon Peder & Bjarte Alme (2002), Mediespråk. Oslo: Det Norske Samlaget. Kap. 2,5,6,7,8,10
Hellum, Bjørg (2013), Analyse av multimedale tekster. En holistisk modell. 66 s.
Oslo: Spartacus. 152 s.
Forelesninger og annet materiale som legges ut på læringsplattformen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:53:54