SFB10502 Markedsføring og foretaksstrategi (Høst 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i
- bachelorstudiet i økonomi og administrasjon
- bachelorstudiet i regnskap og revisjon
- bedriftsøkonomi, årsstudium
- bachelorstudium i informasjonssystemer
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen, men emnet inneholder temaer som også berøres i emnene Innføring i bedriftsøkonomisk analyse og Metodekurs I: Grunnleggende matematikk og statistikk.
Undervisningssemester
- Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon: 1. semester (høst).
- Bachelorstudiet i regnskap og revisjon: 1. semester (høst).
- Bedriftsøkonomi, årsstudium: 1. semester (høst).
- Bachelorstudiet i informasjonssystemer: 3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten har etter fullført emne tilegnet seg:
- kunnskap om sentrale begreper, metoder og teorier som brukes i forbindelse med strategi- og markedsføringsbeslutninger i bedrifter og organisasjoner
- relevant forskningsbasert kunnskap om atferd av individer og grupper i ulike markeder
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- anvende tilegnet kunnskap på praktiske problemstillinger i strategi og markedsføring
- forstå økonominyheter i fagområdet
- analysere praktiske strategi- og markedsføringsproblemstillinger fra flere interessenters synspunkt
Generell kompetanse:
Kandidaten kan:
- arbeide selvstendig og samarbeide med andre på faglige problemstillinger
- drøfte konstruktivt faglige problemstillinger muntlig og skriftlig
- selv oppdatere sin egen kunnskapsbase
- reflektere om organisasjoners etiske dilemmaer og samfunnsansvar
Innhold
- Strategi og strategiprosesser
- Markedsplan og SWOT-analyse
- Forbrukeratferd
- Markedskommunikasjon
- Prisstrategier
- Distribusjon
- Markedsundersøkelser
- Etikk og samfunnsansvar.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, veiledning, arbeid med oppgaver i grupper.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på dette emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Multiple choice med pensumtest på Fronter
- En gruppebasert innleveringsoppgave.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig, individuell 4 timers eksamen.
Tillatte hjelpemidler: Kalkulator.
Karakterskala: A - F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres fortløpende i dialog med faglærer og gjennom midtsemesterevaluering.
Resultatene behandles av studieleder i dialog med studenttillitsvalgte og faglærere. Avdelingens Utvalg for studiekvalitet og internasjonalisering følger opp studentevalueringene ved avdelingen.
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 27. april 2015.
Kotler, Philip. 2005. Markedsføringsledelse. 3. utg. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205315822. Utvalgte kapitler, ca. 450 s.
Øystein D. Fjeldstad og Randi Lunnan (red.) (2014): Strategi. Bergen: Fagbokforlaget.255 s.
Sværi, Sander (2005) Holdninger og atferd i reiselivet. I: Perspektiver på markedsføring av reiseliv Fagbokforlaget 2005 ISBN 8245002496. s. 101-122 Publiseres på Fronter
Pensum omfatter også forelesningsmateriale som publiseres på Fronter.