SFEG511111 Engelsk: Kulturstudier II 5-10 (Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden.
Emneansvarlig:
Gro-Anita Myklevold
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Engelsk 1 for grunnskolelærerutdanning 5-10 (30 studiepoeng) i Grunnskolelærerutdanningen 5-10 (240 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om levesett og kulturuttrykk i to engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring
  • ha kunnskap om historiske, politiske og sosioøkonomiske forhold i to engelsktalende land
  • ha kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
  • ha innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen
  • ha kunnskap om interkulturell læring

FERDIGHETER:

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne legge til rette for elevenes arbeid med engelskspråklige tekster og deres utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen bakgrunn, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn
  • kunne bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
  • kunne anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende planverk for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
  • kunne planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik bakgrunn

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kunne reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kunne arbeide selvstendig og/eller sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Innhold

Følgende temaer vil bli behandlet:

  • Nord-Amerikansk og internasjonal litteratur i form av et utvalg romaner, noveller, skuespill og dikt
  • Innføring i amerikansk litteratur, historie, media og politikk.
  • En kulturanalyse av både den dominante kulturen i USA i form av felles verdier, tenkemåter og symboler - og mangfold. 
  • Analyse av kulturelle aspekter av litteratur, film, media og politiske taler.
  • En introduksjon til kanadisk litteratur, historie, media og politikk.
  • Gjeldende læreplan
  • Litteratur- og kulturpedagogikk med utgangspunkt i gjeldende læreplan

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i seminar- og gruppetimer. Læringsplattform brukes til utveksling av informasjon.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer.

Praksis

For GLU-studenter er praksisopplæringen en integrert del av studiet og gjennomføres i nært samarbeid mellom student, PEL-lærer, praksisveileder og faglærer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Innlevering av ett essay og en prosjektoppgave til nærmere fastsatt frist. 

Normalt er studentens godkjente arbeidskrav i et emne gyldig i ett år etter at studenten har avlagt eksamen, dvs. at studenten normalt kan gå opp til ny/utsatt eksamen uten å avlegge nye arbeidskrav dersom ikke annet er angitt i emnebeskrivelsen.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, fem timer
Tillatt hjelpemiddel: Godkjent engelsk-engelsk ordbok. Både språk og innhold teller.

Karakterer gis på en skala fra A-F der A er beste karakter, E er bestått og F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- midtsemesterevaluering

- løpende evaluering/sluttevaluering

Resultatene behandles av/i:

- lærergruppe

- studieleder

- lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Det tas forbehold om endringer i litteraturlisten før studiestart.

GENERELT

Duncan, R. & Goddard. J. Contemporary America (Latest edition).

Griffith, K. (2002). Writing Essays about Literature   

Myklevold, G.A m.fl. Kompendium: Culture Studies - Spring (Tilgjengelig på Fronter).

 ROMANER/SKUESPILL

Dumas, Firoozeh. Funny in Farsi.

Miller, Arthur. Death of a Salesman.

Salinger, J.D.  The Catcher in the Rye.

Walker, Alice. The Color Purple.

I tillegg skal studentene velge to av de følgende bøkene:

 Baum, L.F. The Wonderful Wizard of Oz

Burnett, F.H. The Secret Garden

Hinton, S. The Outsiders

Horowitz, Anthony. Stormbreaker.  The Graphic Novel.

Keene, C. Password to Larkspur Lane (or another Nancy Drew book)

Meyer, S. Twilight

Montgomery, L.M.  Anne of Green Gables

Alt materiale som blir delt ut i forbindelse med undervisning og/eller lagt ut på læringsplattformen Fronter regnes også som pensum.  Alle studenter må dessuten ha tilgang til en engelsk-engelsk ordbok, for eksempel Collins Cobuild Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, Oxford Advanced Learner's Dictionary eller en annen ordbok beregnet på brukere som ikke har engelsk som morsmål (Learner's dictionaries).  

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:55:21