SFT41110 Interkulturell læring (Høst 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Emneansvarlig:
- Jutta Eschenbach
- Undervisningsspråk:
- Tysk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i masterstudiet Fremmedspråk i skolen.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAPER
Kandidatene har kunnskaper om mekanismer som kan påvirke kommunikasjon mellom mennesker med forskjellig bakgrunn.
Videre har de kunnskaper om læringsstrategier som kan gi kommunikativ kompetanse i interkulturelle situasjoner.
FERDIGHETER
Kandidatene kan bruke sine kunnskaper om interkulturell kompetanse for å styrke formidling av kulturspesifikk kunnskap (kulturkunnskap, Landeskunde, civilization studies, etc.).
GENERELL KOMPETANSE
Kandidatene har et solid grunnlag for egenrefleksjon og holdningsendringer.
De er bevisste når det gjelder viktigheten av perspektivmangfold i læringsprosessen og når det gjelder forholdet mellom språk, kultur og identitet.
Innhold
- Grunnleggende begreper og relevante emner innenfor fagområdet interkulturell kommunikasjon som settes i et didaktisk perspektiv. Eksempler er kulturbegrepet, verdier, etnosentrisme, verbal og ikke-verbal kommunikasjon, stereotypier, kulturell identitet og det multikulturelle klasserom.
- Forholdet mellom språk, kultur og identitet.
- Metoder og læringsstrategier innenfor fagområdet interkulturell didaktikk som kan bidra til å utvikle kommunikativ kompetanse i tverrkulturelle situasjoner.
- Konkrete eksempler, med fokus på målspråkskulturer, som illustrerer metoder og læringsstrategier.
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er nettbasert. I tillegg kommer en fellessamling. Emnet deles inn i flere enheter. For hver enhet vil det bli satt opp obligatorisk pensumlitteratur med oppgaver. Dette danner grunnlag for blant annet refleksjon og diskusjonsinnlegg. Det legges opp til at det dannes egne arbeidsgrupper basert på for eksempel interesser eller bakgrunn.
Undervisningsspråket er tysk.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene må skrive fire blogginnlegg på Fronter og gjennomføre en litteratursøksoppgave.
Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Eksamen
Prosessvurdering
Studentene skriver tre oppgaver i løpet av semesteret etter nærmere retningslinjer og innleveringsfrister. Oppgavene teller henholdsvis 25%, 25% og 50%. Det settes en samlet karakter for emnet til slutt.
Karakterskala A-F.
Dersom studenten blir vurdert til ikke bestått, eller ønsker å forbedre karakterer, må alle oppgavene skrives på nytt.
Dersom studenten ønsker å klage på karakteren, vil klagesensuren gjelde samlet karakter i emnet - dvs. alle tre oppgaver.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres to ganger hvert semester.
Litteratur
Litteratusliste sist oppdatert 3. mars 2014
Broszinsky-Schwabe, Edith (2011). Interkulturelle Kommunikation: Missverständnisse und Verständigung. Wiesbaden
Hofstede, Geert (2009): Lokales Denken, globales Handeln. Interkulturelle Zusammenarbeit und globales Management. München: dtv. (Kapittel 1, 2, 3, 4, 5). Tidligere utgave kan brukes.
Artikler på nett