SFE42209 Litteratur i undervisningen II (Høst 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Nettbasert undervisning med en samling i begynnelsen av semesteret.
Emneansvarlig:
Karen P. Knutsen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet Fremmedspråk i skolen.

Undervisningssemester

3. semester, høst.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER:

Kandidatene

- har videreutviklet det grunnlaget som ble lagt i Litteratur i undervisningen I.
- har innsikt i det litteraturdidaktiske kunnskapsfeltet både når det gjelder tekstutvalg, arbeidsmetoder og kommunikasjonspotensialet i litterære tekster.
- har kjennskap til sentrale litteraturteoretiske temaer og metoder, bl.a. kjønn og flerkulturalitet
- kjenner til et bredt utvalg barne- og ungdomslitteratur, og har kunnskaper om bruk av film og IKT i sammenheng med litteratur.
- har økt kunnskap om engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur og kan definere de litterære tekstenes didaktiske potensiale.

FERDIGHETER:

Kandidatene

- kan omsette de litterære tekstenes didaktiske potensiale i konkrete undervisningsopplegg.
- kan finne frem til relevante medie- og IKT-ressurser som kan brukes i undervisningen.

GENERELL KOMPETANSE:

Kandidatene

- har blitt seg bevisst sammenhengen mellom litterære/litteraturdidaktisk teori og praktisk klasseromsundervisning.

Innhold

Den innledende teoretiske delen omhandler sentrale problemstillinger innenfor feltet resepsjonsestetikk og leserorientert forskning, kjønnsspørsmål, flerkulturalitet og post- hhv. senmoderne barne- og ungdomslitteratur.

Mens studentene i Litteratur i undervisningen 1 har trent på å vurdere og velge aktuelle tekster, er fokuset i dette kurset på å utvikle konkrete undervisningsprosjekter.
Studentene skal også arbeide med å integrere andre medier, f.eks. film, i undervisningen. Studentene skal selv velge ut litterære tekster, film og nettsteder eller andre elektroniske ressurser som de mener egner seg som utgangspunkt for konkrete undervisningsprosjekter. Derfor legger de selv opp sitt pensum i primærlitteratur ut fra dette. Dette krever at de bruker biblioteket aktivt og setter seg inn i nødvendige bibliotek-, media- og IKT-ressurser.

Undervisnings- og læringsformer

De fysiske samlingene prioriterer forelesning/seminar og gruppearbeid. Gjennom forelesning/seminar presenteres og problematiseres hovedlinjene i emnet; gjennom gruppearbeid settes studentaktiv læring i fokus for å utfordre studentenes kritiske sans og selvstendighet samt motivere dem til videre arbeid i mellomperiodene.

Aktiv bruk av bibliotekressurser inngår. I mellomperiodene legges det vekt på samlæring og individuell læring.

Metoder som f.eks. wiki, blogg eller chat skal legge til rette for faglig diskusjon i mellomperiodene; den individuelle oppfølgingen oppfylles gjennom underveisveiledning (jf. vurdering).

Noe av fellespensumet er på skandinaviske språk. For øvrig er undervisningsspråket engelsk.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det forventes at studentene skriver minst 4 korte oppgaver (1-2 sider hver) om problemrelaterte temaer og kommenterer oppgavene til minst to av sine medstudenter via Fronter.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Semesteroppgave og eventuelt en muntlig prøve

Semesteroppgaven er et didaktisk opplegg for bruk av barne- og ungdomslitteratur i klasserommet. Undervisningsopplegget skal ha en teoretisk fundering.
Arbeidet skrives på engelsk, og skal ha et omfang på ca. 10-12 sider. Tema for oppgaven skal godkjennes av faglærer.

Det gis underveisveiledning. For semesteroppgaven forutsettes bibliografi og adekvat noteapparat. Ved vurderingen legges det vekt både på refleksjonsnivå, kunnskapsnivå og språklige ferdigheter.

Studenten KAN bli tatt ut til en muntlig prøve. I prøven (ca. 25 minutter) kan kandidaten bli bedt om å gi en kort presentasjon (10 minutter) av semesteroppgaven hvor sammenhengen mellom teoretisk fundering og praksis står sentralt. Resten av prøven vies diskusjon av ulike aspekter ved pensum.

Det brukes karakterskala A-F på semesteroppgaven. Den eventuelle muntlige prøven kan virke justerende opp eller ned ett trinn på karakterskala A-F og det settes til slutt en samlet karakter i emnet.

 

Evaluering av emnet

Det gjennomføres midtsemesterevaluering og løpende evaluering/sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 18. februar 2014

Primærlitteratur:
Studentene velger 10 tekster, 2 filmer og 2 nettsteder eller andre elektroniske ressurser på målspråket (fordeling kan endres etter nærmere avtale med faglærer).
Utvalget skal gjenspeile mangfoldet i barne- og ungdomslitteraturen, inkludert bøker fra forskjellige historiske epoker, billedbøker, og for ulike alders- og målgrupper.

 Utvalget skal godkjennes av faglærer.

Teoretisk pensum[1]
Felles pensum:
Møller, Hans Henrik; Henrik Poulsen; Bo Steffensen. Litteraturundervisning. Mellem analyse og oplevelse. Fredriksberg: Samfundslitteratur, 2010.

Lundahl, Bo. Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutvikling. Lund, Sverige: Studentlitteratur, 2009.

Artikler publisert på Fronter regnes som en del av pensum.

Språkspesifikt pensum
En del artikler samles i eget kurskompendium.

Utvalgte kapitler fra følgende basisbøker: [2]

Birketveit, Anna; Gweno Williams. Literature for the Language Classroom; Theory into Practice. Oslo: Fagbokforlaget, 2013.

Collie, Joanne; Stephen Slater. Literature in the Language Classroom: A resource book of ideas and activities. Cambridge: Cambridge University Press, 1988.

Nodelman, Perry; Mavis Reimer. The Pleasures of Children's Literature. 3rd ed. New York & London: Allyn and Bacon, 2003.

Wolf, Shelby A. Interpreting Literature with Children. Mahwah, NJ & London: Lawrence Erlbaum Assoc., 2004.

Referanselitteratur:
Carpenter, Humphrey; Mari Prichard. The Oxford Companion to Children's Literature. Oxford and New York: Oxford UP, 1987. (Elektronisk utgave tilgjengelig for studenter registrert på HiØ gjennom biblioteksidene at
http://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780195146561.001.0001/acref-9780195146561= )

Modern Language Association. MLA Handbook for Writers of Research Papers. (7th ed.). New York: 2009.

Peck, John; Coyle Martin. Literary Terms and Criticism.  Hampshire, New York: Palgrave Study Guides, 2002.

Steffensen, Bo. Når børn læser fiction: Grundlaget for den litteraturpædagogik. Copenhagen, DK: Akademisk forlag, 2005.

Zipes, Jack, et al. The Norton Anthology of Children's Literature: The Traditions in English. London & New York: W. W. Norton, 2005.

 



[1] Flere pensumsbøker og -artikler brukes både i Litteratur i undervisningen I og II.

[2] Noen av basisbøkene i engelsk brukes både i Litteratur i undervisningen I og II.

 

 

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:53:37