SFB52214 PR og kommunikasjon (Høst 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Mari Hellum
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på kunnskaper i kommunikasjon og samfunnsfag fra de to første studieårene av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAPER
Kandidatene har tilegnet seg videregående kunnskap om en organisasjons kommunikasjon og relasjoner med omverdenen, medias betydning for organisasjoner og hvordan kommunikatører "selger inn" et budskap.
FERDIGHETER
Kandidatene kommunikative ferdigheter er blitt trent og videreutviklet i en helhetlig og virkelighetsnær kontekst. De har trening i å arbeide med et prosjekt/PR-budskap rettet mot reelle organisasjoner.
GENERELL KOMPETANSE
Kandidatene har fått innblikk i PR- og kommunikasjonsarbeid i norskbaserte, internasjonalt rettede bedrifter og organisasjoner.
Studentene har utviklet etisk forsvarlige holdninger til informasjon og til relasjoner med organisasjonens interessenter og omgivelser.
Innhold
- PR og strategisk kommunikasjon: strategi, målgrupper, relasjoner, medienes rolle, m.m.
- Retorikk og multimodalitet
- Mediestrategi og taktikk for å skape oppmerksomhet
- Journalistiske tekstsjangre, sjangerforståelse
- Prosjektarbeid
Undervisnings- og læringsformer
Emnet har høy studentaktivitet med problemstillinger som behandles i gruppe- og plenumsdiskusjoner.
Studentene skriver tekster fortløpende på både norsk og engelsk. Tekstene diskuteres og kommenteres i seminar og gis også skriftlig tilbakemelding.
Gjesteforelesere fra akademia eller næringsliv kan bli invitert.
Arbeidsomfang
Ca. 280 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Tre innleveringer av tekster på norsk og engelsk, individuelt eller i grupper på to studenter.
Ett prosjekt i gruppe med skriftlig innlevering og muntlig presentasjon.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til vurdering.
Eksamen
Mappevurdering
Mappen er individuell og inneholder to mappebidrag (hver på 5-8 sider).
Et av bidragene skal være skrevet på engelsk og et på norsk.
Karakter på skala A - F.
Ved ny eller utsatt eksamen kan mappen forbedres og leveres på nytt.
Ved forbedring av karakter leveres ny mappe ved ny regulær eksamen.
Klageadgang: Ved klage på sensur skal hele mappen vurderes på nytt.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres av studentene to ganger hvert semester, og evalueringen
behandles i avdelingens utvalg for studiekvalitet.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 24.03.2014. Det tas forbehold om endringer før semesterstart.
- Bonvik, Øystein (2012). Få som fortjent: troverdig oppmerksomhet i kanaler du ikke kontrollerer. Bergen: Fagbokforlaget.
- Bonvik, Øystein (2010). Virksomhetens stemme. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- Hellum, Bjørg (2013). Analyse av multimodale tekster. En holistisk modell. Oslo: Spartacus.
- Forelesninger og annet materiale lagt ut på læringsplattform