SFB52214 PR og kommunikasjon (Høst 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Mari Hellum
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på kunnskaper i kommunikasjon og samfunnsfag fra de to første studieårene av bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER
Kandidatene har tilegnet seg videregående kunnskap om en organisasjons kommunikasjon og relasjoner med omverdenen, medias betydning for organisasjoner og hvordan kommunikatører "selger inn" et budskap.
 
FERDIGHETER
Kandidatene kommunikative ferdigheter er blitt trent og videreutviklet i en helhetlig og virkelighetsnær kontekst. De har trening i å arbeide med et prosjekt/PR-budskap rettet mot reelle organisasjoner.

GENERELL KOMPETANSE
Kandidatene har fått innblikk i PR- og kommunikasjonsarbeid i norskbaserte, internasjonalt rettede bedrifter og organisasjoner.
Studentene har utviklet etisk forsvarlige holdninger til informasjon og til relasjoner med organisasjonens interessenter og omgivelser.

Innhold

  • PR og strategisk kommunikasjon: strategi, målgrupper, relasjoner, medienes rolle, m.m.
  • Retorikk og multimodalitet
  • Mediestrategi og taktikk for å skape oppmerksomhet
  • Journalistiske tekstsjangre, sjangerforståelse
  • Prosjektarbeid

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har høy studentaktivitet med problemstillinger som behandles i gruppe- og plenumsdiskusjoner.
Studentene skriver tekster fortløpende på både norsk og engelsk. Tekstene diskuteres og kommenteres i seminar og gis også skriftlig tilbakemelding.
Gjesteforelesere fra akademia eller næringsliv kan bli invitert.

Arbeidsomfang

Ca. 280 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Tre innleveringer av tekster på norsk og engelsk, individuelt eller i grupper på to studenter.
Ett prosjekt i gruppe med skriftlig innlevering og muntlig presentasjon.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til vurdering.

Eksamen

Mappevurdering
Mappen er individuell og inneholder to mappebidrag (hver på 5-8 sider).
Et av bidragene skal være skrevet på engelsk og et på norsk.

Karakter på skala A - F.

Ved ny eller utsatt eksamen kan mappen forbedres og leveres på nytt.

Ved forbedring av karakter leveres ny mappe ved ny regulær eksamen.

Klageadgang: Ved klage på sensur skal hele mappen vurderes på nytt.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres av studentene to ganger hvert semester, og evalueringen
behandles i avdelingens utvalg for studiekvalitet.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 24.03.2014. Det tas forbehold om endringer før semesterstart.

  • Bonvik, Øystein (2012). Få som fortjent: troverdig oppmerksomhet i kanaler du ikke kontrollerer. Bergen: Fagbokforlaget.
  • Bonvik, Øystein (2010). Virksomhetens stemme. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Hellum, Bjørg (2013). Analyse av multimodale tekster. En holistisk modell. Oslo: Spartacus.
  • Forelesninger og annet materiale lagt ut på læringsplattform
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:53:35