SFB10502 Markedsføring og foretaksstrategi (Høst 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i 

  • bachelorstudiet i økonomi og administrasjon
  • bachelorstudiet i regnskap og revisjon
  • bedriftsøkonomi, årsstudium
  • bachelorstudium i informasjonssystemer

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen, men emnet inneholder temaer som også berøres i emnene Innføring i bedriftsøkonomisk analyse og Metodekurs I: Grunnleggende matematikk og statistikk.

Undervisningssemester

  • Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon: 1. semester (høst).
  • Bachelorstudiet i regnskap og revisjon: 1. semester (høst).
  • Bedriftsøkonomi, årsstudium: 1. semester (høst).
  • Bachelorstudiet i informasjonssystemer: 3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har etter fullført emne tilegnet seg:
- kunnskap om sentrale begreper, metoder og teorier som brukes i forbindelse med strategi- og markedsføringsbeslutninger i bedrifter og organisasjoner
- relevant forskningsbasert kunnskap om atferd av individer og grupper i ulike markeder

Ferdigheter
Kandidaten kan:
- anvende tilegnet kunnskap på praktiske problemstillinger i strategi og markedsføring
- forstå økonominyheter i fagområdet
- analysere praktiske strategi- og markedsføringsproblemstillinger fra flere interessenters synspunkt

Generell kompetanse:
Kandidaten kan:
- arbeide selvstendig og samarbeide med andre på faglige problemstillinger
- drøfte konstruktivt faglige problemstillinger muntlig og skriftlig
- selv oppdatere sin egen kunnskapsbase
- reflektere om organisasjoners etiske dilemmaer og samfunnsansvar

Innhold

  • Formulering av strategi og strategiprosesser
  • Kjøpsatferd og kjøpsprosess i ulike markeder
  • Markedssegmentering
  • Innsamling og bruk av markedsinformasjon
  • Markedsføringsstrategier mht. produkts-/tjenesteposisjonering og utvikling av nye produkter/tjenester. Varemerkestrategier.
  • Beslutninger i markedsføringen relatert til produkt/tjenester, pris, logistikk/distribusjon og kommunikasjon
  • Etikk og samfunnsansvar

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, veiledning, arbeid med oppgaver i grupper.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 280 timer i alt på dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

En individuell innleveringsoppgave.

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig, individuell 4 timers eksamen
Tillatte hjelpemidler: Kalkulator.
Karakterskala: A - F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Midtsemesterevaluering
  • Sluttevaluering

Resultatene behandles av:

  • Lærergruppen
  • Avdelingens Utvalg for studiekvalitet og internasjonalisering

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 12. august 2014.

Magne Supphellen, Helge Thorbjørnsen og Sigurd V. Troye (red.) (2014): Markedsføring.

Pensum omfatter også forelesningsmateriale som publiseres på Fronter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:55:04