SSPG510210 Spansk språk og kommunikasjon 2 (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Spansk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Spansk 1 for grunnskolelærerutdanning 5-10 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Vårsemester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap:
Studentene har grunnleggende kunnskaper om spansk syntaks og utvidet kjennskap til spansk morfologi.
Studentene har kunnskaper om hvordan digitale verktøy kan brukes til å bygge opp ferdigheter i muntlig og skriftlig spansk.
De kan sette aktuelle læreverk i spansk for mellom- og ungdomstrinnet i forhold til læreplan for fremmedspråk og det felleseuropeiske rammeverket for språk og velge ut læringsressurser på bakgrunn av disse og den kunnskap de får om språklæringsteorier.

Ferdigheter:
Studentene kan bruke sentrale språkstrukturer og et basisordforråd i spansk, såvel muntlig som skriftlig.
De kan delta i samtaler om ulike emner i ulike sosiale situasjoner og med ulike samtalepartnere.
De er også i stand til å forstå lengre muntlige og skriftlige autentiske spanske tekster i ulike sjangre og media og kan vurdere bruken av autentiske spanske tekster fra ulike media i undervisning.
De kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning på spansk tilpasset ulike elevgrupper.

Generell kompetanse:
Studentene har innsikt i ulike innfallsporter til fremmedspåksdidaktikk, i ulike undervisningsmetoder for fremmedspråk og kunnskap om hvordan barn og unge lærer fremmedspråk.
Studentene har også innsikt i vurdering av elevarbeider og elevprestasjoner

Innhold

Hovedvekten legges på innlæring, analyse og praktisering av spansk grammatikk, både normativt og deskriptivt, skriftlig og muntlig. Vi går gjennom alle sentrale grammatiske temaer i moderne spansk grammatikk og jobber med disse på forskjellige måter. Vi skal videre jobbe noe med oversettelse og fagdidaktikk. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i undervisningen.

Undervisnings- og læringsformer

Det legges opp til en blanding av forelesninger og oppgaveløsing. Studentene vil få en rekke oppgaver å løse underveis i studiet, og studiet forutsetter aktiv deltakelse. Videre skal alle studentene forberede og gjennomføre et undervisningsopplegg for de andre studentene.
Undervisningsspråk vil være norsk og spansk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Minimum 80% deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å kunne avlegge eksamen. Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse må sende begrunnet søknad om fritak.
  • En skriftlig innlevering må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig eksamen, 4 timer.
Tillatt hjelpemiddel: spansk-spansk ordbok.

Karakterskala A - F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Midtsemesterevaluering/underveisevaluering
  • Sluttevaluering

Resultatene behandles av:

  • Lærergruppe
  • Studieleder

Litteratur

Det tas forbehold om endringer før 1.12.2012.

Chiquito, Ana Beatriz: Spansk referansegrammatikk, Fagbokforlaget, Bergen, 2009
Salkjelsvik, Kari S. og Petr Pitloun: Gyldendals spanske lommegrammatikk. 1. oppl. Oslo, Gyldendal, 2004
Leonardo Torres Torrego: Gramática didáctica del español, Forlag SM, ISBN 84-348-8587-5

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:53:31