SSPG510210 Spansk språk og kommunikasjon 2 (Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Spansk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Spansk 1 for grunnskolelærerutdanning 5-10 (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
Vårsemester
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap:
Studentene har grunnleggende kunnskaper om spansk syntaks og utvidet kjennskap til spansk morfologi.
Studentene har kunnskaper om hvordan digitale verktøy kan brukes til å bygge opp ferdigheter i muntlig og skriftlig spansk.
De kan sette aktuelle læreverk i spansk for mellom- og ungdomstrinnet i forhold til læreplan for fremmedspråk og det felleseuropeiske rammeverket for språk og velge ut læringsressurser på bakgrunn av disse og den kunnskap de får om språklæringsteorier.
Ferdigheter:
Studentene kan bruke sentrale språkstrukturer og et basisordforråd i spansk, såvel muntlig som skriftlig.
De kan delta i samtaler om ulike emner i ulike sosiale situasjoner og med ulike samtalepartnere.
De er også i stand til å forstå lengre muntlige og skriftlige autentiske spanske tekster i ulike sjangre og media og kan vurdere bruken av autentiske spanske tekster fra ulike media i undervisning.
De kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning på spansk tilpasset ulike elevgrupper.
Generell kompetanse:
Studentene har innsikt i ulike innfallsporter til fremmedspåksdidaktikk, i ulike undervisningsmetoder for fremmedspråk og kunnskap om hvordan barn og unge lærer fremmedspråk.
Studentene har også innsikt i vurdering av elevarbeider og elevprestasjoner
Innhold
Hovedvekten legges på innlæring, analyse og praktisering av spansk grammatikk, både normativt og deskriptivt, skriftlig og muntlig. Vi går gjennom alle sentrale grammatiske temaer i moderne spansk grammatikk og jobber med disse på forskjellige måter. Vi skal videre jobbe noe med oversettelse og fagdidaktikk. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i undervisningen.
Undervisnings- og læringsformer
Det legges opp til en blanding av forelesninger og oppgaveløsing. Studentene vil få en rekke oppgaver å løse underveis i studiet, og studiet forutsetter aktiv deltakelse. Videre skal alle studentene forberede og gjennomføre et undervisningsopplegg for de andre studentene.
Undervisningsspråk vil være norsk og spansk.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Minimum 80% deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å kunne avlegge eksamen. Studenter som ikke har anledning til å oppfylle kravet om obligatorisk tilstedeværelse må sende begrunnet søknad om fritak.
- En skriftlig innlevering må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig eksamen, 4 timer.
Tillatt hjelpemiddel: spansk-spansk ordbok.
Karakterskala A - F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering/underveisevaluering
- Sluttevaluering
Resultatene behandles av:
- Lærergruppe
- Studieleder
Litteratur
Det tas forbehold om endringer før 1.12.2012.
Chiquito, Ana Beatriz: Spansk referansegrammatikk, Fagbokforlaget, Bergen, 2009
Salkjelsvik, Kari S. og Petr Pitloun: Gyldendals spanske lommegrammatikk. 1. oppl. Oslo, Gyldendal, 2004
Leonardo Torres Torrego: Gramática didáctica del español, Forlag SM, ISBN 84-348-8587-5