SFTG510210 Å bli tysklærer, fortsettelsesemne (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Tysk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Tysk 1 for grunnskolelærerutdanning 5-10.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på emnet Å bli tysklærer, innføringsemne (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

Vårsemester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studentene har grunnleggende kunnskaper om tysk syntaks og utvidet kjennskap til tysk morfologi. De har kunnskaper om sentrale tradisjoner og tenkemåter i tysktalende land og kjennskap til disse landenes kulturelle og språklige innflytelse på norsk kultur. Studentene har kunnskaper om hvordan digitale verktøy kan brukes til å bygge opp ferdigheter i muntlig og skriftlig tysk. De kan sette aktuelle læreverk i tysk for mellom- og ungdomstrinnet i forhold til læreplan for fremmedspråk og det felleseuropeiske rammeverket for språk og velge ut læringsressurser på bakgrunn av disse og den kunnskap de får om språklæringsteorier. De har kjennskap til aktuell ungdomskultur i de tysktalende land, og de har oversikt over noen viktige tendenser i tyskspråklig litteratur for den målgruppa de senere skal undervise.

Ferdigheter:
Studentene kan fritt bruke sentrale språkstrukturer og et basisordforråd i tysk, såvel muntlig som skriftlig. De kan delta i forberedte og spontane samtaler om ulike emner i ulike sosiale situasjoner og med ulike samtalepartnere og bl.a. gjøre rede for sentrale tradisjoner og tenkemåter både i tysktalende land og i norsk kultur på tysk. De er også i stand til å forstå lengre muntlige og skriftlige autentiske tyske tekster i ulike sjangre og media og kan vurdere bruken av autentiske tyske tekster fra ulike media i undervisning. De kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning på tysk tilpasset ulike elevgrupper.

Generell kompetanse:
Studentene har innsikt i ulike innfallsporter til fremmedspåksdidaktikk, i ulike undervisningsmetoder for fremmedspråk og kunnskap om hvordan barn og unge lærer fremmedspråk. Studentene har også innsikt i vurdering av elevarbeider og elevprestasjoner.

Innhold

Emnet gir en grunninnføring i tysk syntaks og bestemte emner fra tysk morfologi sett i et praktisk perspektiv. Emnet gir også en innføring i litteraturdidaktikk applisert på fremmedspråkundervisning. Sentrale tradisjoner og tenkemåter i tysktalende land tematiseres gjennom bruk av forskjellige typer tekster og media. Oppøvelse av både muntlig og skriftlig språkferdighet står sentralt. Emnet tar for seg hvordan en med ulike elevgrupper kan arbeide med ferdighetstrening og kulturforståelse i forhold til disse temaene gjennom bruk av eksisterende og egenutviklede læringsressurser.

Undervisnings- og læringsformer

Muntlig og skriftlig ferdighetstrening baseres til en stor grad på bruk av digitale verktøy og foregår i hovedsak i forhold til emnets temaer. Prosjektarbeid rettes mot produksjon av læringsressurser gjennom bruk av digitale verktøy som åpner for samarbeidsformer.

Praksis

15 dager på våren. Praksis administreres i samarbeid med Avdeling for lærerutdanning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Ingen.

Eksamen

Mappevurdering og muntlig eksamen

Individuell mappe som dokumenterer studentenes aktivitet i emnet.  I mappa vil det inngå både muntlige og skriftlige arbeider relatert til emnets temaer og til praksis. Mappen må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til muntlig eksamen.

Muntlig eksamen er en samtale (ca. 20-25 minutter), evt. i gruppe, omkring mappeoppgavene ved slutten av semesteret, der det i tillegg til faglig og didaktisk innhold legges vekt på studentenes muntlige kommunikasjonsferdighet. Hvis muntlig eksamen foregår som gruppesamtale, gis det likevel individuell karakter. Muntlig eksamen virker justerende på karakter for mappe, maksimalt ett trinn opp eller ned på karakterskala A-F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

- Midtsemesterevaluering/underveisevaluering
- Sluttevaluering

Resultatene behandles av

- Lærergruppe
- Studieleder
-- Lokalt studiekvalitetsutvalg

Litteratur

Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Reiten, Håvard: Tysk grammatikk. Oslo: Aschehoug (1995 eller senere)

Dreyer/Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning: Hueber (2000)

Portmann-Tselikas, Paul: Aufmerksamkeit statt Automatisierung. Überlegungen zur Rolle des Wissens im Grammatikunterricht. I. German as a foreign language 2, 29-58 (2003).

Geist, Hanne: Fokus på form i en oppgavebasert undervisning. I. Sprogforum, nr. 30. 38-42 (2004) http://inet.dpb.dpu.dk/infodok/sprogforum/spr30/Geist.pdf 

Solfjeld, Kåre: Om grammatikk i tyskundervisningen i ungdomsskolen og den videregående skolen. I: Språk og marked 29, Halden (2004)

Hemrark, Gunn-Elin: Hvordan forstå "praktisk tilnærming" i 2. fremmedspråk? Noen betraktninger fra fagdidaktikk- og praksisfeltet. I: Språk og språkundervisning (4), s. 2-5 (2007).

Solfjeld, Kåre: Satzsyntax (2009)

Ett eller flere tysklæreverk som brukes i norsk skole.

Fremmedspråksenterets sider om Tidlig start med fremmedspråk (http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=16192)

Hestnes, Hege m. fl.: Språkfag 1/2/3. Idéhefter for lærere. Tapir forlag. 2007-2010.

Europeisk språkperm (utgitt av Utdanningsdirektoratet, Oslo)

Læreplan for grunnskolen, Utdanningsdirektortatet, www.utdanningsdirektoratet.no

Vestli, Elin Nesje: Fra sokkel til klasserom. Litteraturens plass i fremmedspråkundervisningen. Fokus på språk 13/2008. Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen: Halden (2008). www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=14283&lang=nor

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:53:30